هکرها اطلاعات سه‌میلیون کاربر اسرائیلی را به فروش گذاشتند

شیوه‌ کار هکرهای «شارپ بویز»، یادآور روش‌های گروه هکرهای مرتبط با حکومت ایران به نام «سایه سیاه» است

هکرها مدعی شده‌اند که ۵۰۰ گیگابایت اطلاعات کاربران دو وب‌سایت اسرائیلی را به‌دست آورده‌اند- Sora Shimazaki/ Pexels

گروهی از هکرها مدعی شدند که با حمله به دو وب‌سایت اسرائیلی و هک کردنشان، اطلاعات شخصی حدود سه‌میلیون کاربر را به‌دست آورده‌اند. آن‌ها این اطلاعات را به قیمت ۳۰۰ میلیون دلار به فروش گذاشته‌اند.  

این گروه که خود را «شارپ‌ بویز» معرفی کرده‌اند و پیش از این هیچ حمله سایبری به نامشان اطلاع‌رسانی نشده است، شنبه‌شب، ۲۷ آذرماه، در رسانه‌های اجتماعی از هک‌کردن دو وب‌سایت اسرائیلی «لامِتایِل» و «تیولی» خبر دادند.

آن‌ها در توییتی خود نوشتند: ««سلام، lametayel.co.il و tiuli.com هک شده‌اند! بانک‌های اطلاعاتی همگی به فروش گذاشته می‌شود. ۵۰۰ گیگابایت اطلاعات برای فروش [شامل] حدود سه‌میلیون نام کاربری، ایمیل، پسورد، شماره تلفن و….»

«لامتایل» وب‌سایت مجموعه‌ای از فروشگاه‌های زنجیره‌ای تجهیزات سفر و اقامت در فضای باز است و اطلاعاتی در مورد مقاصد مختلف گردشگری نیز ارائه می‌دهد. «تیولی» نیز وب‌سایتی است در رابطه با سفرهای پیاده‌‌روی، طبیعت‌گردی و کوهنوردی که مسیرهای پیاده‌روی، جاذبه‌های گردشگری پیاده، راهنماهای سفر را به مسافران معرفی می‌کند.   

هکرها با انتشار تصاویر و نمونه‌هایی از جدول‌های شامل اطلاعات کاربران، از عرضه آن‌ها برای فروش خبر داده‌اند و به گزارش «تایمز اسرائیل»، قیمت آن را ۳۰۰میلیون دلار اعلام کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از مسئولان «لامتایل» به خبرگزاری کان اسرائیل گفت که بعدازظهر شنبه، پس از ردیابی «فعالیت‌های مشکوک»، دسترسی‌ها به وب‌سایت را مسدود کرده و درحال بررسی مسئله است؛ اما «تیولی» درمورد این حمله اظهار نظری نکرده است. 

هر دو وب‌سایت، تا زمان انتشار این خبر در عصر روز جمعه، ۲۸ آذرماه، هنوز در دسترس نبودند.

می بروکز-کِمپلر، کارشناس امنیت سایبری، درباره این عملیات هکری، به وب‌سایت خبری والانیوز اسرائیل گفت: «به نظر می‌رسد که این باز هم یک جنگ روانی علیه اسرائیل باشد.»

او افزود که هرچند «شارپ بویز» گروه ناشناخته‌ای است، شیوه‌ مورد استفاده آن‌ها، یادآور روش‌های گروه «سایه سیاه» (بلک شدو)، گروه هکرهای مرتبط با حکومت ایران است که از حمله‌های سایبری برای رسیدن به اهداف مجرمانه استفاده می‌کنند.    

گروه هکری «سایه سیاه» در آبان‌ماه اعلام کرد که به شرکت اسرائیلی ارايه‌کننده خدمات میزبانی وب به‌ نام «سایبرسِرو» حمله کرده و کامپیوترهای سرویس‌دهنده‌ آن و سایت‌هایی ازجمله «اَترَف»، یک وب‌سایت اسرائیلی دوست‌یابی برای دگرباشان، را از کار انداخت.  

در روزهای گذشته نیز شرکت آمریکایی‌ـ‌اسرائیلی «چک پوینت» که در حوزه امنیت سایبری فعالیت می‌کند، اعلام کرد گروه هکری «بچه‌گربه ملوس» که گفته می‌شود به «حکومت جمهوری اسلامی ایران وابسته است»، تلاش کرده است تا طی دو روز، به هفت هدف دولتی و تجاری در اسرائیل حمله کند.