فرشاد مؤمنی: استدلال‌های رئیس سازمان برنامه و بودجه برای عزل او کافی است

«بودجه پیشنهادی دولت در نهایت منجر به تورم همراه با رکود خواهد شد»

برخی کارشناسان معتقدند حذف ارز ترجیحی هم تورم‌زا خواهد بود - عکس از وبسایت مؤسسه مطالعات دین و اقتصاد

فرشاد مؤمنی، عضو شورای دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به سخنان مسعود میرکاظمی در باره حذف دلار ۴۲۰۰ تومانی، گفت: «رئیس سازمان برنامه و بودجه با کیفیت بسیار نازلی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی حرف می‌زند. همین توجیهاتی که ایشان آوردند برای عزل یا استعفای داوطلبانه ایشان کافی است. چراکه نشان داد فهمی از اقتصاد ایران ندارد. این استدلال‌های پوچ حتی نقض‌کننده گزارش‌های سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی و مرکز آمار است.»

این سخنان در واکنش به اظهارات رئیس سازمان برنامه و بودجه است که پیش‌تر اعلام کرده بود تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی به شیوه کنونی در سال آینده متوقف خواهد شد.

به گزارش ایلنا، مؤمنی با بیان اینکه «حتی در حکومت یکدست نیز تجربه فاجعه‌آمیز دولت احمدی‌نژاد نشان داد که حکومت یکدست در شرایط بحرانی هم ترک می‌خورد»، افزود: کسانی که حامیان دولت هستند برای پنهان کردن این خطای فاحش که «با حکومت یکدست اداره کشور بهتر است»، اقدام به تضعیف افرادی در خود دولت کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او در ادامه بودجه پیشنهادی دولت را خطرناک ارزیابی کرد و گفت این بودجه در نهایت منجر به تورم همراه با رکود خواهد شد.

در همین رابطه، کامران ندری، کارشناس اقتصادی، با هشدار درباره عواقب تورمی بودجه پیشنهادی به خبرگزاری ایلنا گفته است: «دولت تورم سال ۱۴۰۰ را کاملاً نادیده گرفته و برای آن جبرانی در نظر نگرفته است و قطعاً حذف ارز ترجیحی هم تورم‌زا خواهد بود. تمام این موضوع‌ها نشان می‌دهد که سال ۱۴۰۱ هم با تورم درگیریم و هزینه‌های ایجاد شده در بودجه سال آینده به هزینه‌های زندگی مردم اضافه می‌شود.»

این کارشناس اقتصادی در ادامه به آثار تورمی حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اشاره کرد و گفت: «حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تورم و شوک اولیه خواهد داشت که این شوک اولیه تمام اقشار را زیر فشار قرار می‌دهد اما در بودجه ۱۴۰۱ و حداقل در کلیات آن، درباره جبران این شوک اولیه و تورم حاصل از ارز ۴۲۰۰ تومانی چیزی نمی‌بینیم.»

بیشتر از اقتصاد