تعجب گروسی از «گم شدن» تصاویر یکی از دوربین‌های آژانس در سایت کرج

«کارشناسان آژانس می‌توانند اطلاعات دریافتی ناقص را مثل قطعات پازل کنار یکدیگر قرار دهند»

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز جمعه از ناپدید شدن تصاویر ضبط شده یکی از دوربین‌های مداربسته نصب شده آژانس در مرکز ساخت قطعات سانتریفیوژ در کرج (تسا)، پس از حمله ادعایی ماه ژوئن، خبر داد و آن را «عجیب» خواند.

به گزارش رویترز، او در یک کنفرانس خبری در وین گفت: «ما در این باره تردیدهایی داریم و به همین دلیل می‌پرسیم که کجا است؟» او در ادامه ابراز امیدواری کرد که مقام‌های ایرانی در این باره پاسخ دهند چون «ناپدید شدن آن‌ها خیلی عجیب است».

مدیرکل آژانس افزود که این نهاد نظارت هسته‌ای سازمان ملل متحد و برخی کشورهای غربی از تهران خواسته‌اند در این ارتباط توضیح دهد اما مقام‌های جمهوری اسلامی ایران تاکنون در مورد توضیحی ارائه نکرده‌اند.

به نوشته رویترز، در توافق اخیر میان آژانس و جمهوری اسلامی ایران به این موضوع پرداخته نشده است. دو طرف روز چهارشنبه اعلام کردند برای تعویض یکی از دوربین‌هایی که در مرکز تسا آسیب دیده بود، به توافق رسیده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پس از انفجار تیر ماه گذشته، که تهران آن را خرابکاری دانست و انگشت اتهام را به سمت اسرائیل نشانه رفت، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران هر چهار دوربین آژانس را جمع کردند و به نمایندگان آژانس نشان دادند اما کارت حافظه دوربین آسیب‌دیده در میان آن‌ها نبود.

آقای گروسی روز جمعه گفت که آژانس هنوز به تصاویر دوربین‌هایی که در تسا نصب شده‌اند، دسترسی ندارد. او بار دیگر از این موضوع ابراز نگرانی کرد و تصریح کرد که برای ارزیابی اطلاعات مربوط به تاسیسات کرج روش‌هایی متعددی وجود دارد.

مدیرکل آژانس افزود: «کارشناسان این نهاد بین‌المللی می‌توانند اطلاعات دریافتی ناقص را مثل قطعات پازل کنار یکدیگر قرار دهند و داده‌های خود درباره فعالیت‌های این مرکز را تکمیل و به‌روز کنند.»

ایالات متحده که برای احیای برجام در حال مذاکره غیر مستقیم با جمهوری اسلامی ایران است، پیش‌تر هشدار داده بود که این موضوع می‌تواند در نشست آتی شورای حکام مطرح و به صدور یک قطعنامه توبیخی علیه جمهوری اسلامی ایران منجر شود.

به دنبال اعلام توافق بین جمهوری اسلامی ایران و آژانس در روز چهارشنبه، خبرگزاری رویترز از قول یک مقام آمریکایی که هویت او فاش نشده است، گزارش داد که برای بررسی این موضوع دیگر به برگزاری جلسه ویژه شورای حکام نیازی نیست.