آمریکا چند شرکت بین‌المللی را به اتهام کمک به صنایع نظامی ایران تحریم کرد

«برخی از اقلام صادراتی ممکن است در برنامه موشکی و تسلیحاتی تهران به کار رود»

انبار زیرزمینی موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی - عکس از خبرگزاری فارس

وزارت بازرگانی آمریکا روز پنجشنبه، ۲۵ آذر، چند شرکت بین‌المللی را به اتهام فروش فرآورده‌های ساخت ایالات متحده که ممکن است در صنایع نظامی جمهوری اسلامی ایران استفاده شوند، تحریم کرد.

علاوه بر شرکت‌هایی از گرجستان، مالزی و ترکیه، در بیانیه وزارت بازرگانی آمریکا چند شرکت‌ چینی هم به تکمیل فناوری‌هایی متهم شدند که پکن آن‌ها را در سرکوب اقلیت‌های قومی و مذهبی به‌خصوص مسلمانان اویغور به‌کار می‌گیرد.

در بیانیه وزارت بازرگانی آمریکا آمده است: «ایالات متحده همچنان با تمام قوا در برابر تلاش‌های جمهوری خلق چین و جمهوری اسلامی ایران برای تبدیل تجهیزاتی بالقوه مستعد برای پیشرفت بشریت به وسایلی برای تهدید ثبات و امنیت جهان، می‌ایستد.»

بنا بر اعلام وزارت بازرگانی ایالات متحده، این شرکت‌ها برخی اقلام ساخت آمریکا را به جمهوری اسلامی ایران فروخته‌اند یا تلاش کرده‌اند بفروشند که ممکن است در برنامه موشکی و تسلیحاتی تهران به کار رود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده نیز روز سه‌شنبه، ۷ دسامبر (۱۶ آذر)، فهرست افراد و‌ نهادهایی از سه کشور را منتشر کرد که به دلیل نقض جدی حقوق بشر و اقدام‌های سرکوبگرانه علیه غیرنظامیان بی‌گناه، مخالفان سیاسی و معترضان خشونت‌پرهیز تحت تحریم‌های این نهاد قرار می‌گیرند.

وزارت خزانه‌داری اقدام خود را در راستای تعهد دولت آمریکا به دموکراسی اعلام و تاکید کرد که هدف از این تحریم‌ها، پاسخگو کردن کسانی است که اعتماد به نهادهای دموکراتیک را تضعیف می‌کنند.

در بیانیه مطبوعاتی این وزارتخانه آمده است که به تشخیص وزارت خارجه آمریکا، نام دو نهاد و دو فرد ایرانی به دلیل مسئولیت آن‌ها در برخی موارد نقض جدی حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، در این فهرست گنجانده شده‌ است.

یگان ویژه ناجا، «نیروهای ویژه پاد وحشت» موسوم به «نوپو»، زندان مرکزی اصفهان و زندان زاهدان از نهادها و سازمان‌هایی‌اند که در این فهرست مشمول تحریم شده‌اند.

حسن کرمی، فرمانده نیروهای یگان ویژه، محسن ابراهیمی، فرمانده نیروهای نوپو، سیدرضا موسوی اعظمی، فرمانده یکی از یگان‌های نوپو، غلامرضا سلیمانی، فرمانده بسیج، لیلا واثقی، فرماندار (پیشین) شهر قدس، علی همتیان و مسعود صفدری، بازپرسان زندان اوین، صغری خدادادی، مدیر زندان زنان قرچک و محمد کرمی، فرمانده نیروهای سپاه قدس در جنوب شرق ایران، افرادی‌اند که بر اساس بیانیه تازه وزارت خزانه‌داری آمریکا مشمول تحریم‌ شده‌اند.