برادر سعید جلیلی قائم‌مقام سازمان صداوسیما شد

وحید جلیلی نزدیک به نیروهای رسانه‌ای سپاه است و در سال‌های گذشته انتقادهای تندی نسبت به عملکرد صداوسیما داشت

تسنیم

بالاخره بعد از دو روز تایید و تکذیب، حکم انتصاب وحید جلیلی به عنوان قائم‌مقام سازمان صداوسیما و دبیر کارگروه تحول این رسانه در روز پنج شنبه ۲۵ آذرماه منتشر شد.

وحید جلیلی برادر کوچک سعید جلیلی و مدیر دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است. به‌جز نشریه راه که از تولیدات مکتوب این دفتر است، «جشنواره عمار» نیز هر سال توسط این دفتر برگزار می‌شود.

او مانند برادرش از چهره‌های تندرو نزدیک به سپاه پاسداران است. وحید جلیلی در سه سال گذشته انتقادهای تندی به حسین محمدی، معاون دفتر علی خامنه‌ای انجام داده بود.

حسین محمدی که در زمان ریاست علی لاریجانی بر صداوسیما، معاون سیاسی این سازمان بود، سال‌ها است که در پست معاونت بررسی دفتر علی خامنه‌ای مشغول به کار است. او که خویشاوندی سببی با خانواده برادر کوچک‌تر رهبر جمهوری اسلامی نیز دارد، در ۲ دهه گذشته مسئول هدایت و مدیریت رسانه‌های دفتر علی خامنه‌ای بوده است. علاوه بر این نقش، او بازیگردان پشت پرده صداوسیما است و پس از علی لاریجانی، روسای این سازمان عریض و طویل همگی به اشاره او منصوب و در یک مورد یعنی محمد سرافراز، معزول شده‌اند.

لبه تند انتقادهای وحید جلیلی به صداوسیما و مدیریت آن در دفتر خامنه‌ای از این جنبه است که «گروه مافیایی حاکم» نتوانسته‌اند منویات خامنه‌ای در زمینه‌های مختلف را برآورده سازند و این نیروها باید با افراد جدید و در تراز انقلاب جایگزین شوند.

ازقضا در حکمی که پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما برای وحید جلیلی صادر کرده از او خواسته تا نیروهای «در تراز انقلاب اسلامی» را به رسانه اصلی حکومت وارد کند.

تغییرات در سازمان صداوسیما و انتصاب وحید جلیلی به سمت قائم‌مقامی آن نشانه‌ای از تغییرات در دفتر علی خامنه‌ای نیز هست. وحید جلیلی پیش‌تر حسین محمدی و گروهی که در دو دهه گذشته صداوسیما را اداره کرده‌اند به خمودگی، اعتقاد نداشتن به دستورات علی خامنه‌ای و فساد متهم کرده و آن‌ها را «گروه خشن» نامیده بود. این انتقادات با همراهی موسسات فرهنگی وابسته به سپاه پاسداران از جمله موسسه رسانه ای اوج و خبرگزاری‌های فارس و تسنیم انجام می‌شد.

حال به نظر می‌رسد کار «گروه خشن» در صداوسیما به پایان رسیده و «گروه تازه‌نفس» با پشتیبانی سپاه قرار است همه امور را در اصلی‌ترین رسانه حکومتی تصاحب کنند.