آمریکا: پنج ملوان ایرانی را در دریای عمان نجات دادیم

از لنج در حال سوختن بیش از دوتن موادمخدر ضبط ‌شد که ارزش آن‌ دست‌کم ۱۵ میلیون دلار برآورد می‌شود

نیروی دریایی آمریکا اعلام کرد پنج ایرانی مظنون به قاچاق مواد مخدر را پس از آن‌که ظاهرا محموله موجود در لنج خود را در نزدیکی سواحل عمان آتش زده بودند، نجات داده و بخشی از موادمخدر را ضبط کرده است.

براساس گزارش‌ها، یکی از سرنشینان لنج باری درجریان حادثه مفقود شده است.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) چهارشنبه‌شب، ۲۴ آذرماه، به شبکه خبری الجزیره گفته بود که دو کشتی جنگی آمریکایی، پنج ملوان ایرانی را پس از انفجار قایقشان در دریای عمان نجات داده‌اند. به گفته او، قایق ملوانان ایرانی هیچ پرچمی نداشته و درحال قاچاق یک محموله بزرگ مواد مخدر بوده است.  

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا روز پنج‌شنبه، ۲۵ آذرماه، در توییتی با تایید این خبر، نوشت: «پرسنل نیروی دریایی ایالات متحده پنج دریانورد را در پانزدهم دسامبر (۲۴ آذرماه) پس از وقوع آتش‌سوزی در کشتی آن‌ها که در دریای عمان درحال قاچاق موادمخدر بود، نجات دادند.»

بنابر اعلام نیروی دریایی ایالات متحده، کشتی یواس‌اس سیراکو (پی‌سی-۶) روز چهارشنبه، زمانی که درحال انجام گشت مبارزه با مواد مخدر بود، با مشاهده وضعیت بحرانی سرنشینان روی یک لنج باری درحال سوختن، به‌سرعت به کمک آن‌ها رفت. 

براساس این گزارش، ملوانان کشتی سیروکو با احتیاط پنج دریانوردی را که در اثر انفجار صدمه دیده بودند، نجات دادند، اما یکی از سرنشینان لنج باری مفقود شده است. 

دربانوردان مجروح که خود را شهروندان ایرانی معرفی کرده‌اند، بعدتر به کشتی یواس‌‌اس لوئیس بی پولر منتقل و سپس دو نفر از آن‌ها برای درمان، با هلیکوپتر به بیمارستانی در عمان اعزام شدند. نیروی دریایی آمریکا سه دریانورد دیگر را نیز به مقام‌های عمان تحویل داده است تا به کشور خود بازگردانده شوند.

پرسنل سیروکو در عملیات خود بیش از یک‌هزار و ۷۴۵ کیلوگرم حشیش، ۵۰۰ کیلوگرم متامفتامین و ۳۰ کیلوگرم هروئین را کشف و توقیف کردند که ارزش آن‌‌ها درمجموع ۱۴.۷ میلیون دلار برآورد می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته تیموتی هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا که در خاورمیانه مستقر است، ملوانان نیروی دریایی آمریکا معتقدند که مواد ضبط‌شده تنها نیمی از تمام موادمخدر موجود در قایق بوده و بقیه آن ،در حال سوختن یا غرق شدن با کشتی است. 

مقام‌های ایرانی تاکنون درمورد این موضوع اظهار نظری نکرده‌اند.

تصاویر هوایی نظارتی که نیروی دریایی آمریکا منتشر کرده است، نشان می‌دهد این کشتی سنتی که داو (dhow) یا لنج خوانده می‌شود، روز چهارشنبه در حال حرکت در دریای عمان بوده، اما با نزدیک شدن گشتی نیروی دریایی، یکی از سرنشینان، مایعی احتمالا آتش‌زا را روی محموله قابل مشاهده برروی عرشه می‌ریزد. در ویدیو دیده می‌شود که او ظاهرا از روی عمد محموله را آتش می‌زند، ستون دود غلیظی از کشتی به هوا می‌رود و پس از مدت کوتاهی، یک انفجار لنج را تکان می‌دهد.

در آبراه‌های خاورمیانه، قاچاقچیان اغلب از این‌گونه لنج‌ها برای قاچاق مخفیانه هروئین افغانستان و دیگر موادمخدر در منطقه استفاده می‌کنند.

پیش از آتش‌سوزی، نیروهای دریایی بین‌المللی به این کشتی مشکوک شده بودند که احتمالا درحال حمل مواد مخدر است و کشتی سیراکو در آن زمان به‌عنوان بخشی از ناوگان «گروه عملیاتی ترکیبی ۱۵۰» (CTF-150)، یکی از سه گروه عملیاتی «نیروهای دریایی ترکیبی» (بزرگ‌ترین مشارکت دریایی بین‌المللی) درحال گشت‌زنی در منطقه بود.

«گروه عملیاتی ترکیبی ۱۵۰» انجام عملیات‌های ضدتروریسم و امنیت دریایی را در خارج از خلیج فارس برای مقابله با سازمان‌های جنایتکار و تروریستی و فعالیت‌های غیرقانونی مرتبط با آن‌ها، ازجمله جابجایی اعضا، تسلیحات و مواد مخدر، برعهده دارد. این تلاش‌ها به اطمینان از عبور امن کشتی‌های تجاری قانونی از منطقه کمک می‌کند.

در «نیروهای دریایی ترکیبی» ۳۴ کشور مشارکت دارند که کشتی‌ها و پرسنل نیروی دریایی آن‌ها در دریای سرخ، خلیج عدن، دریای عرب شمالی، دریای عمان، اقیانوس هند و خلیج فارس، با هدف ارتقای امنیت و ثبات فعالیت می‌کنند.