ایرانی‌ها ماه گذشته هم رکورددار خرید خانه در ترکیه بودند

ایرانیان با خرید خانه در ترکیه موفق به دریافت مجوز اقامت توریستی در این کشور می‌شوند

کی از مهم‌ترین دلایل خرید خانه در ترکیه، اخذ اجازه اقامت موقت در این کشور است - توییتر Travelling turkey

ایرانی‌ها یک‌بار دیگر رکورد خرید خانه در ترکیه را شکستند. بر اساس اعلام سازمان آمار ترکیه، اتباع ایرانی در ماه نوامبر، ۱۴۰۶ واحد مسکونی در ترکیه خریداری کرده‌اند و به‌این‌ترتیب بار دیگر در رده اول خریداران خارجی خانه در این کشور قرار گرفتند. سازمان آمار ترکیه روز سه‌شنبه، ۱۴ دسامبر در گزارشی اعلام کرد، فروش مسکن به اتباع خارجی در این کشور نسبت به ماه مشابه سال قبل بیش از ۴۸ درصد افزایش‌یافته است.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، خارجی‌ها در ترکیه در ماه نوامبر تعداد ۷۳۶۳ واحد خانه خریده‌اند که از این میان ۱۴۰۶‌ واحد را اتباع ایرانی خریداری کرده‌اند. پس از شهروندان ایرانی، اتباع کشور عراق رتبه دوم خریداران خارجی خانه در ترکیه را دارند. ایرانی‌ها در ماه‌های اکتبر، سپتامبر و اوت نیز در صدر خریداران خارجی مسکن در ترکیه بودند. اغلب خانه‌ها نیز در شهرهای استانبول، آنتالیا و آنکارا خریداری ‌شده‌اند.

این روند فزاینده در حالی است که در ماه‌های گذشته ارزش لیر ترکیه به پایین‌ترین سطح خود رسید و در ماه نوامبر بیش از ۴۰ درصد کمتر از ماه سپتامبر بود.

نابسامانی‌های اقتصادی و اجتماعی در ایران، نبود آزادی‌های مدنی و میل به بهبود کیفیت زندگی موجب شده است که بسیاری از شهروندان ایرانی زندگی در ترکیه را به ایران ترجیح دهند. ایرانیان با خرید خانه در ترکیه موفق به دریافت مجوز اقامت توریستی در این کشور می‌شوند.

پیش‌تر مجتبی یوسفی، نماینده مجلس شورای اسلامی، گفته بود که در فاصله سال‌های ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ بیش از هفت میلیارد دلار ارز برای خرید خانه در ترکیه از ایران خارج ‌شده است. او مدعی شده بود که پس از نقش جمهوری اسلامی ایران در جلوگیری از سقوط دولت اردوغان در کودتا، این بار ایرانیان با خرید ملک، ترکیه را از «ورشکستگی» نجات می‌دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در خبری دیگر، البرز حسینی، دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی، نیز اعلام کرده است که شهروندان ایرانی برای خرید ملک در کشور ترکیه ۳۰۰ میلیون دلار هزینه‌ کرده‌اند. او خروج این میزان سرمایه از ایران را «نگران‌کننده» خواند و به خبرگزاری مهر گفت که این رقم خروج سرمایه معادل ۴۴ برابر بودجه عمرانی در سال ۱۴۰۰ است.

علاوه بر افرادی که اقامت توریستی ترکیه را دریافت می‌کنند، تعداد زیادی از ایرانیان نیز در این کشور اقامت دانشجویی دارند. عرفان گوندوز، رئیس شورای آموزش سازمان روابط اقتصادی خارجی ترکیه به‌تازگی اعلام کرده است که ترکیه قصد دارد تا سال ۲۰۲۳ تعداد دانشجویان بین‌المللی خود را به ۳۰۰هزار نفر برساند و این کشور را به مرکز جذب دانشجویان بین‌المللی تبدیل کند.

پیش‌تر رصدخانه مهاجرت ایران در گزارشی اعلام کرده بود که شمار دانشجویان و دانش‌آموختگان ایرانی در کشور ترکیه، طی سال‌های اخیر حدود ۱۳۰۰ درصد افزایش‌ یافته و به شش هزار دانشجو رسیده است.