حمله رسانه سپاه، به امام‌جمعه اهل سنت آزادشهر

رسانه سپاه سخنان مولوی گرگیج را فتنه سعودی-اسرائیلی خواند

مولوی محمد حسین گرگیج امام جمعه اهل سنت شهر آزادشهر استان گلستان- عکس از وبسایت رسمی مولوی محمد حسین گرگیج

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران با انتقاد از سخنان مولوی محمد حسین گرگیج امام جمعه اهل سنت شهر آزادشهر استان گلستان در مطلبی با ادعای اینکه سخنان ابراز شده موجب «جنگ مذهبی» می‌شود، خواهان برخورد با سخنان تفرقه افکن امام جمعه آزادشهر شد.

امام جمعه اهل سنت استان گلستان در نمازجمعه ۱۹ آذر ماه گفته بود: «مادر زین‌العابدین دختر یزدگرد بود که حضرت عمر پس از فتح ایران به نکاح حضرت حسین درآورد و ۹ امام پس از آن از همین نسل به وجود آمدند، پس اگر خلافت حضرت عمر را نپذیریم اعتبار امامان و نسَب آنان را زیر سؤال برده‌ایم.»

فارس در این مورد نوشته است که بنا به درخواست مخاطبان این رسانه، کمپینی برای برخورد با مولوی گرگیج تشکیل شده است. در متن منتسب به این کمپین آمده است: «ما از قوه قضائیه خواستاریم به این قضیه ورود کرده و با محاکمه این شخص، آب بر روی همه فتنه‌های سعودی-اسرائیلی بریزد.»

در واقع برخلاف ادعاهای مطرح شده مسئولان جمهوری اسلامی، هرگونه انتقاد مذهبی یا سخنی برخلاف جریان رسمی حکومتی با واکنش شدید مواجه می‌شود. موضوعی که با مقوله آزادی بیان کاملا در تضاد است.

البته این نخستین بار نیست که مولوی گرگیج مورد حمله قرار می‌گیرد. او پس از واکنش به سخنان ناصر مکارم شیرازی از مراجع شیعه قم نیز مورد هجمه بسیج و نیروهای تندروی مذهبی نزدیک به حکومت قرار گرفت.

پیش‌تر، آیت‌الله مکارم شیرازی، از افزایش جمعیت اهل‌سنت در ایران ابراز نگرانی کرد. او روز ۲۵ مهرماه سال ۹۲ در جمع دست‌اندرکاران کنگره بین‌المللی امام سجاد گفت: «اکنون در اطراف مشهد می‌بینیم که اهل‌سنت در حال خرید زمین و خانه‌ها از شیعیان هستند تا نسبت جمعیتی خود را افزایش دهند.»

وی مجدداً در مرداد سال ۹۳ با اشاره به مهاجرت مردم سیستان و بلوچستان اظهار داشت: «اخیراً مهاجرت‌های مشکوکی از سیستان و بلوچستان به حاشیه شهر مشهد شده؛ عده زیادی از نقاط مختلف جمع شده‌اند که اگر گسترش پیدا کند، تبدیل به یک خطر بزرگ می‌شود. بسیجیان در حاشیه شهر مشهد باید حضور داشته باشند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین زمینه و در پاسخ به ادعاهای مطرح شده ناصر مکارم شیرازی، مولانا گرگیج، امام‌جمعه اهل‌سنت آزادشهر، در این باره گفته است: «آنچه جای سؤال است چرا دلواپسان برای آمارهای مرگ‌ومیر که در استان‌های سنی‌نشین بالاترین نسبت را دارد، هیچ‌گونه واکنشی نشان نمی‌دهند.»

جمهوری اسلامی ایران خود را تنها حکومت شیعه جهان می‌داند. این موضوع حتی در قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز نمود دارد و از این رو مذهب رسمی قانون اساسی فعلی ایران «شیعه ۱۲ امامی» است. از این رو به طور کلی بسیاری از امکانات و حقوق تنها برای شیعیان اختصاص دارد. به همین دلیل اهل سنت ایران علی‌رغم اینکه مسلمان هم هستند، از دسترسی به بسیاری از حقوق انسانی خود محرومند. به طوری که حتی مساجد اهل سنت هم در موارد متعددی مهر و موم شده و یا تخریب می‌شود.

فشار بر اهل‌سنت در ایران افزایش‌یافته است. نظام جمهوری اسلامی ایران با شعار وحدت میان شیعه و سنی آمد و از این رو اهل‌سنت را نیز در قانون رسمی کشور به رسمیت شناخت. اما با گذشت سال‌ها، برخلاف آنچه تصور می‌شود، وضعیت جامعه اهل‌سنت در ایران نه‌تنها بهبود نیافت، بلکه آن جامعه در ایران تقریباً همه‌ساله شاهد فشارهای نهادهای امنیتی و حتی پرونده‌سازی علیه روحانیون و کنشگران مذهبی بوده است.

آش آنقدر شور شده است که حتی در «فصلنامه مطالعات دفاعی استراتژیک»، وابسته به دانشگاه نظامی «دفاع ملی» از جمعیت ۸ تا ۱۰ میلیونی اهل‌سنت در ایران، به‌عنوان نوعی تهدید امنیتی یاد می‌شود. به‌عبارت‌دیگر، به نظر می‌رسد که جمهوری اسلامی نگران مردم سنی ساکن ایران است و آن را یکی از کانونهای بحران می‌داند.

مطابق اصل دوازدهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مذهب رسمی کشور شیعه اعلام شده است و در اصل ۱۱۵ نیز علیه اهل‌سنت تبعیض وجود دارد، چراکه بر اساس آن اصل، رئیس‌جمهوری باید معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور باشد.