شمار قربانیان گردباد کنتاکی به ده‌ها نفر رسید

«علت بروز گردباد، حرکت جبهه هوای گرم در فصل سرما بوده است»

ایالت کنتاکی تاکنون بیشترین تلفات ناشی از طوفان غیرعادی ماه دسامبر را داشته است و تلاش برای نجات قربانیان این طوفان که روز شنبه، بیستم آذر، به وقوع پیوست، همچنان ادامه دارد؛ اما در شرایطی که تصور می‌شد این گردباد شدید صدها نفر از کارگران یک کارخانه در کنتاکی را کشته باشد، تعداد تلفات از میزان پیش‌بینی‌ها کمتر شد.

این طوفان سهمگین چندین ایالت آمریکا را درنوردید اما در کنتاکی اوضاع فاجعه‌بارتر بود و برق حدود ۶۰ هزار مشترک در این ایالت قطع شد. این طوفان مهیب به ایستگاه‌های آتش‌نشانی و پلیس صدمه زد و یک کارخانه شمع‌سازی در شهر میفیلد را کامل تخریب کرد. تصاویری که از میزان خسارات در شهر ۱۰هزار نفره مِیفیلد گرفته شده، این کارخانه شمع‌سازی را نشان می‌دهد که به تلی از سنگ و خاک و فلز تبدیل شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، در جست‌وجوهای اولیه تنها ۴۰ نفر از ۱۱۰ نفر کارگر این کارخانه نجات یافتند و ماموران اعلام کردند که اگر فرد دیگری زنده پیدا شود، معجزه خواهد بود؛ اما روز یکشنبه، دوازدهم دسامبر (۲۱ آذر)، اعلام شد با وجود مرگ هشت نفر و مفقود شدن هشت تن دیگر، بیش از ۹۰ نفر دیگر پیدا شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

باب فرگوسن، سخنگوی این کارخانه، گفت: «بسیاری از کارمندان در پناهگاه جمع شده بودند و پس از پایان طوفان کارخانه را ترک کردند و به خانه‌های خود رفتند. با قطع برق و نبود تلفن ثابت در ابتدا دسترسی به آن‌ها سخت بود. ما امیدواریم که تعداد بیشتری از مفقودان نیز زنده باشند و پیدا شوند.»

فرماندار ایالت کنتاکی درباره این طوفان اعلام کرد: «این اندوه همگانی است. ما با هم غصه می‌خوریم؛ با هم اجساد را بیرون می‌کشیم، با هم شهر را بازسازی می‌کنیم. ما با هم از این مشکل عبور خواهیم کرد.»

اندی بشیر درباره وضعیت به وجود آمده توضیح داد: «آسیب زیادی به شهرها رسیده است. نیمی از شهر زادگاه پدرم دیگر وجود ندارد. بیش از یک هزار خانه از بین رفته‌اند و جست‌وجوی خانه به خانه برای امدادرسانی ممکن نیست.»

جان گوردون، رئیس اداره هواشناسی ملی آمریکا، نیز درباره این طوفان گفت: «علت بروز گردباد حرکت جبهه هوای گرم در فصل سرما بوده است. تصاویر واقعا متاثرکننده‌اند؛ خانه‌ها فرو ریخته و اتوموبیل‌ها و حتی کامیون‌های ۱۸ چرخ به هوا پرتاب شده‌اند.»

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، با بیان اینکه این فاجعه احتمالا یکی از بزرگ‌ترین طوفان‌ها در تاریخ ایالات متحده است، در ایالت کنتاکی وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد و دستور داد دلایل وجود تلفات بالا بررسی شود.

بیشتر از جهان