طوفان حاره‌ای «شاهین» به هرمزگان رسید

طبق پیش‌بینی‌ها، طوفان و بارندگی تا پایان روز یکشنبه ادامه خواهد داشت

طوفان حاره‌ای شاهین که روز گذشته از سیستان‌ و بلوچستان آغاز شد و به چابهار رسید، وارد هرمزگان شد. مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان ضمن تایید این خبر، گفت بارش در بخش لیردف جاسک آغاز شده است.

مهرداد حسن‌زاده، فرماندار جاسک، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایرنا گفت همه شناورها در شهرستان‌های جاسک و سیریک به ساحل فراخوانده شده‌اند و پهلو گرفته‌اند، و نیروهای امدادی و خدماتی در حالت آماده‌باش قرار دارند.

بنا بر اعلام روابط عمومی سازمان اورژانس کشور، از ساعت ۳ بامداد شنبه، ۵۲ نفر به مراکز درمانی در برخی مناطق سیستان و بلوچستان مراجعه کرده‌اند و عمده مشکلات چشمی، تنفسی، و قلبی بوده است.

رحمدل بامری، فرماندار چابهار، نیز در همین زمینه گفت: «پس از هشدار سازمان هواشناسی، بلافاصله نشست ستاد مدیریت بحران تشکیل شد و در جلسه امروز نیز تصمیم‌های مقتضی برای کاهش یا جلوگیری از خسارت‌های توفان اتخاذ شد.» او در ادامه افزود که تجهیزات و اقلام منقول به مکان‌های امن منتقل شدند و ساکنان مناطق مسکونی اطراف ساحل نیز جابه‌جا شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سرعت طوفان حاره‌ای شاهین متغیر است و در حال حاضر، سرعت آن ۱۵ کیلومتر در ساعت است که بارش باران در سواحل چابهار و کنارک را در پی داشته است.

به گفته کیانوش عارفی، معاون فنی اداره کل هواشناسی هرمزگان، محل فعالیت طوفان در ۲۴۰ کیلومتری جنوب شرق چابهار و ۴۰۰ کیلومتری جنوب شرق مسقط عمان است و سرعت باد در هسته توفان به ۱۱۰ تا ۱۳۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. عارفی در ادامه افزود که طوفان حاره‌ای شاهین بعدازظهر یکشنبه از هرمزگان خارج، و وارد عربستان سعودی می‌شود.

طبق پیش‌بینی‌ها، طوفان و بارندگی تا پایان روز یکشنبه ادامه خواهد داشت و تندباد شدید در مناطق ساحلی با سرعت ۷۰ کیلومتر در ساعت با رگبار باران و رعد‌و‌برق همراه خواهد بود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، تا روز یکشنبه وزش باد شدید، افزایش ارتفاع موج در مناطق دور از ساحل تا ۶ متر و در مناطق ساحلی بین ۲ تا ۳ متر، بارندگی سنگین و رعد‌و‌برق پیش‌بینی می‌شود که امکان غرق شناورهای تجاری و صیادی، آسیب‌دیدگی شناورهای مستقر در بنادر صیادی و تاسیسات ساحلی، تخریب قفس‌های پرورش ماهی و تورهای صیادی، و وقوع سیلاب ساحلی وجود دارد. در این اطلاعیه توصیه شده است که تمام فعالیت‌های دریایی ممنوع و تمهیدهای لازم برای پیشگیری از خسارت اتخاذ شود.

سازمان هواشناسی صبح شنبه همچنین از احتمال بارندگی‌های سیلابی در شمال و شمال غرب کشور، آب‌گرفتگی معابر، سیلابی شدن مسیل‌ها و طغیان رودخانه‌ها  خبر داد.

 روز گذشته، سازمان هواشناسی با صدور اطلاعیه‌ای هشدار داده بود که طوفانی حاره‌ای همراه با رگبار و رعدوبرق شدید در جنوب شرق کشور در پیش است و برای استان‌های شمالی و شمال شرقی هم بارش شدید باران پیش‌بینی می‌شود.