آسوشیتدپرس: ایران برای یک پرتاب فضایی آماده می‌شود

تصاویر ماهواره‌ای از افزایش فعالیت‌ها در پایانه فضایی امام خمینی در استان سمنان ایران خبر می‌دهند

سپاه پاسداران در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ از پرتاب یک ماهواره نظامی به‌نام «نور» و قرار گرفتن آن در مدار زمین خبر داد- SEPAH NEWS / AFP

هم‌زمان با ادامه مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و قدرت‌های جهانی در وین، پایتخت اتریش، برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس از آماده‌شدن ایران برای یک پرتاب فضایی خبر می‌دهد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز یکشنبه، ۲۱ آذرماه، در گزارشی براساس تحلیل کارشناسان از تصاویر ماهواره‌ای جدید «پایانه فضایی امام خمینی» ایران، به افزایش فعالیت‌ها در این پایانه و تحرکاتی مشابه با زمان‌های قبل از پرتاب‌های فضایی پیشین از این مرکز، اشاره کرده است.  

«پایانه فضایی امام خمینی» یک سکوی ثابت پرتاب ماهواره‌بر است که در «پایگاه فضایی سمنان» واقع‌در جنوب غربی استان سمنان و حدود ۲۳۰ کیلومتری جنوب شرقی تهران قرار دارد.    

براساس این گزارش، تصاویر ماهواره‌ای که شرکت «پلنت‌لبز» روز شنبه از این پایانه فضایی ثبت کرده، حاکی از افزایش فعالیت‌ها در این مکان است. در این تصاویر، در کنار محفظه عظیم سفیدی که معمولا برای قرار دادن موشک روی سکوی پرتاب استفاده می‌شود، یک خودروی پشتیبانی قابل مشاهده است که در عکس‌های ماهواره‌ای دیگر از این مکان نیز درست پیش از پرتاب‌های قبلی ظاهر شده بود. همچنین یک جرثقیل هیدرولیک با سکوی ریلی در آن‌‌ها دیده می‌شود که قبل از پرتاب‌های قبلی نیز ثبت شده و احتمالا برای آماده‌کردن موشک استفاده می‌شود.

سایر تصاویر ماهواره‌ای روزهای اخیر از این پایانه فضایی نیز افزایش تعداد خودروها در این مرکز را نشان می‌دهند که علامت دیگری از افزایش فعالیت‌ها به‌ترتیبی است که معمولا قبل از پرتاب دیده می‌شود. 

جفری لوئیس، کارشناس مرکز «جیمز مارتین» برای مطالعات منع گسترش تسلیحات هسته‌ای در موسسه مطالعات بین‌المللی میدل‌بری که برنامه هسته‌ای ایران را زیر نظر دارد، به آسوشیتدپرس می‌گوید در  ساختمانی هم که به نظر می‌رسد مرکز «بازرسی» موشک این پایانه فضایی باشد، فعالیت‌ها افزایش یافته است و تاکید می‌کند که این «یک فعالیت کاملا مرسوم پیش از پرتاب است».    

این فعالیت‌ها درپی گزارش خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ایرنا، از انجام مراحل آزمایش نهایی چهار ماهواره و آماده‌شدن آن‌ها برای پرتاب، ردیابی شده است.

خبرگزاری ایرنا ۱۴ آذرماه در گزارشی به برگزاری نخستین جلسه «شورای عالی فضایی» پس از ۱۰ سال با حضور وزرای دفاع، ارتباطات و فناوری اطلاعات، امور خارجه و صمت، به ریاست ابراهیم رییسی، رییس‌جمهوری اشاره کرد. عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت ابراهیم رئیسی در زمان گرفتن رای اعتماد در مجلس بر «شتابدهی رشد صنعت فضایی» تاکید کرده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

براساس این گزارش، ماهواره‌های «ناهید۱» و «ناهید۲»، آماده پرتاب و «ظفر ۲» در مراحل نهایی آماده‌سازی است؛ ماهواره «پارس ۱» نیز تحویل سازمان فضایی شده است. ایرنا در گزارش خود، این ماهواره‌ها را در «صف پرتاب» معرفی کرده است.

پیش‌تر در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۸، ماهواره «ظفر» که با هزینه‌ای نزدیک به دومیلیون یورو ساخته شده بود، پس از پرتاب از پایانه فضایی ایران، سقوط کرد و نتوانست در مدار زمین قرار گیرد. به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی، موشک ماهواره‌بر «سیمرغ» مورد استفاده در آن پرتاب، به سرعت کافی نرسیده و نتوانسته بود ماهواره را در مدار زمین قرار دهد. سقوط «ظفر» سومین شکست تلاش‌های جمهوری اسلامی در آن سال محسوب می‌شد و مقام‌ها در آن زمان از برنامه‌ریزی برای آزمایش «ظفر ۲» در ماه‌های آتی خبر دادند.  

آزمایش‌های غیرنظامی فضایی جمهوری اسلامی ایران تاکنون اغلب با شکست مواجه شده است، اما سپاه پاسداران در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۹ از پرتاب یک ماهواره نظامی به‌نام «نور» و قرار گرفتن آن در مدار زمین خبر داد و در واقع برنامه فضایی مخفی خود را فاش کرد.  

ایالات متحده پرتاب‌ موشک‌های ماهواره‌بر را برخلاف قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌داند. براساس این قطعنامه از ایران خواسته شده است که هیچ‌گونه فعالیتی در رابطه با موشک‌های بالیستیک با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای انجام ندهد.

برخی تحلیلگران برنامه ایران برای پرتاب ماهواره به فضا و آزمایش موشک‌های ماهواره‌بر را به‌دلیل فناوری مشابه، پوششی صلح‌آمیز برای توسعه موشک‌های بالیستیک قاره‌پیما می‌دانند. 

خبر آماده‌شدن ایران برای یک پرتاب فضایی احتمالی، هم‌زمان با ادامه کند و بدون پیشرفت مذاکرات احیای برجام در وین و درحالی که بسیاری از بن‌بست در مذاکرات سخن می‌گویند، احتمالا عاملی برای افزایش تنش و اختلاف میان طرف‌های مذاکره‌کننده برسر برنامه  هسته‌ای ایران خواهد شد.