تغییر تعطیلات هفتگی در امارات، تلاشی برای حفظ برتری نسبت‌به رقبا

««امارات متحده عربی می‌خواهد موقعیت دست بالای خود را به‌عنوان قطب منطقه‌ای برای بازرگانان بین‌المللی، خارجی‌های مقیم آن کشور و گردشگران حفظ کند»

اعلام روزهای شنبه و یکشنبه به‌عنوان تعطیلات آخر هفته در امارات، به‌معنای هماهنگی بین‌المللی کسب‌وکارها با اکثر کشورهای آمریکا، اروپا و آسیا و بازارهای مالی و نفت است- Karim SAHIB / AFP

به گفته کارشناسان، اقدام امارات متحده عربی برای اعلام شنبه و یکشنبه به‌عنوان تعطیلات آخر هفته به‌سبک غربی، تلاشی برای هماهنگی با جامعه بین‌المللی و حفظ برتری این کشور دربرابر رقبای درحال رشد منطقه، به‌ویژه عربستان سعودی است.

امارات متحده عربی روز سه‌شنبه، ۱۶ آذرماه، با اعلام تغییر روزهای تعطیل هفته در آن کشور، حالا تنها کشور عرب حوزه خلیج فارس است که دیگر جمعه، روز نماز مسلمانان و شنبه، دو روز تعطیل آخر هفته‌اش نیست.

مقام‌های این کشور همچنین اعلام کردند که هفته کاری رسمی خود را به چهار روز و نیم کاهش می‌دهد و ساعت کار شاغلان در نهادهای دولتی، ظهر روز جمعه به پایان می‌رسد.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، گرچه این تغییر ساعت کاری تنها برای بخش دولتی و مدارس اجباری شده است، تحلیلگران انتظار دارند شرکت‌های خصوصی نیز دست‌کم در زمینه تعطیلات آخر هفته شنبه و یکشنبه از این روند پیروی کنند. آن‌ها این تغییر را اقدام هوشمندانه‌ای توصیف کرده‌اند که امارات متحده عربی را با رویه‌های جهانی هماهنگ می‌کند و درضمن، آن را به مکان مطلوب‌تری برای کسب‌وکارها و کارکنان خارجی تبدیل می‌کند.

هم‌زمان، بازار رقابت در منطقه داغ است و عربستان سعودی، کشور همسایه امارات، به‌دنبال تصمیمش برای تنوع بخشیدن به اقتصاد متکی به نفت خود براساس «چشم‌انداز ۲۰۳۰» تلاش می‌کند تا ریاض، پایتخت آن کشور، را به یک مرکز بین‌المللی مشابه دبی تبدیل کند.

سال گذشته، سعودی‌ها اعلام کردند با شرکت‌های خارجی که مقر منطقه‌ای‌شان خارج از آن کشور باشد، قرارداد امضا نمی‌کنند. این تصمیم نوعی اعلام آمادگی برای رقابت بود که به نوشته شرق‌الاوسط به اقدام ۲۴ شرکت بین‌المللی برای امضای توافق‌نامه‌هایی به‌منظور ایجاد دفاتر بزرگ منطقه‌ای در ریاض، پایتخت عربستان سعودی، منجر شد.

رابرت موگِلنیکی، پژوهشگر ارشد در اندیشکده آمریکایی «موسسه کشورهای عربی خلیج فارس»، در رابطه تغییر روزهای کاری هفته در امارات، به خبرگزاری فرانسه گفت: «محاسبات اقتصادی عملگرایانه پشت این تصمیم، به‌منظور همسویی بهتر اقتصاد امارات متحده عربی با استانداردهای تجاری جهانی است.»

او مزیت دیگر این تصمیم را افزایش «رفاه و کیفیت زندگی» در آن کشور دانست، اما درضمن، افزود: «امارات متحده عربی می‌خواهد موقعیت دست بالای خود را به‌عنوان قطب منطقه‌ای برای بازرگانان بین‌المللی، خارجی‌های مقیم آن کشور و گردشگران حفظ کند. تنظیم هفته کاری تنها یکی از راه‌های بی‌شماری است که این کشور برای حفظ مزیت رقابتی خود امتحان می‌کند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امارات متحده عربی در حدود نیم‌قرن پس از زمان شکل گرفتن این کشور در سال ۱۹۷۱، اکنون به یکی از بزرگ‌ترین بازیگران در خاورمیانه تبدیل شده است. این کشور در چند سال گذشته، با اصلاح مداوم قوانین حاکم، خود را به‌عنوان یک نیروی مدرن در منطقه‌ عمدتا محافظه‌کار خاورمیانه معرفی کرده است. 

لغو ممنوعیت زندگی مشترک زوج‌های مجرد، کاهش محدودیت‌های مربوط به نوشیدنی‌های الکلی و برقراری امکان اقامت طولانی‌مدت خارجی‌ها، تنها تعدادی از اصلاحات قانونی اخیر در این کشور بوده است. امارات متحده عربی همچنین یک توافق عادی‌سازی روابط با اسرائیل برقرار کرده است که قدرت دو اقتصاد بزرگ منطقه را تحت کنترل درمی‌آورد.

از آن‌سو، در عربستان سعودی نیز به‌طور مشابه، هرچند در مقیاسی محدودتر، گشایش‌ها و اصلاحاتی اجتماعی در جریان است. این کشور اکنون به زنان اجازه رانندگی می‌دهد و قوانین پوشش اسلامی سختگیرانه خود را کاهش داده است.

عبدالخالق عبدالله، استاد اماراتی علوم سیاسی، به خبرگزاری فرانسه گفت: «امارات متحده عربی در حال جهانی‌شدن است و با آنچه در بیشتر کشورهای جهان حاکم است، همسو می‌شود.»

او افزود: «با توجه به افزایش آزادی‌های اجتماعی در عربستان سعودی، تصمیم‌های اخیر امارات نشان‌دهنده تلاشی است برای چندین قدم جلوتر از آن کشور ماندن.»

به گفته عبدالله، تغییر روزهای تعطیل کاملا به‌منظور جلوتر ماندن از بازی است. او گفت: «امارات متحده عربی، و به ویژه دبی، همیشه یک خط‌دهنده و الگو در منطقه بوده است… دبی ۱۰ قدم جلوتر است، اما در منطقه جا برای دبی دوم، دبی سوم و بیشتر هم وجود دارد.»

ناصر سعیدی، موسس یک شرکت مشاوره اقتصادی منطقه‌ای، نیز می‌گوید تغییر روزهای آخر هفته نشان‌دهنده «یک اصلاح بزرگ است که منجر به یکپارچگی بیشتر با جامعه بین‌المللی، و به‌ویژه یکپارچگی اقتصادی و مالی اقتصاد امارات خواهد شد».

این اقتصاددان ارشد پیشین در مرکز مالی بین‌المللی دبی افزود: «این به‌معنای هماهنگی بین‌المللی کسب‌وکارها با اکثر کشورهای آمریکا، اروپا و آسیا و بازارهای مالی و نفت است.»

بر اساس جدول زمانی جدید، تعطیلات آخر هفته بخش دولتی امارات متحده عربی از ظهر جمعه آغاز می‌شود و یکشنبه شب به پایان می‌رسد. همچنین اعلام شده است که نمازجمعه  در مساجد این کشور مسلمان، بعد از ساعت ۱۳:۱۵ اقامه می‌شود. 

تا سال ۲۰۰۶ میلادی، تعطیلات آخر هفته در امارات متحده عربی پنج‌شنبه-جمعه بود و از آن زمان به جمعه‌ها و شنبه‌ها تغییر یافت.