ایران از معدود کشورهای جهان است که شش روز کاری دارد

اغلب کشورهای مسلمان برای هماهنگی با اقتصاد جهانی روزهای جمعه و شنبه تعطیل‌اند

امارات متحده عربی روزهای شنبه و یکشنبه را به‌عنوان روزهای تعطیل آخر هفته خود انتخاب کرد - Karim SAHIB / AFP

امارات متحده عربی به جمع دیگر کشورهای مسلمان پیوست که در اقدامی همسو با بیشتر کشورهای جهان، روزهای شنبه و یکشنبه را به‌عنوان روزهای تعطیل آخر هفته خود انتخاب کرده‌اند. بر اساس تصمیم جدید دولت فدرال امارات متحده عربی که از ابتدای سال ۲۰۲۲ اجرا می‌شود، روزهای کاری در این کشور از صبح دوشنبه تا ظهر روز جمعه (چهار روز و نیم) است. این اقدام برای کشور و مردم امارات متحده عربی دو دستاورد دارد؛ نخست اینکه امکان هماهنگی بیشتر امارات متحده عربی با اقتصاد جهانی را فراهم می‌کند و دوم اینکه به دلیل افزایش روز و ساعت‌های تعطیلی، کیفیت زندگی شهروندان نیز بهتر می‌شود.

نگاهی به جدول روزهای تعطیل آخر هفته در کشورهای جهان نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران و جیبوتی تنها کشورهای جهان‌اند که روز تعطیل هفتگی آن‌ها به جمعه‌ها محدود می‌شود. در کشورهای اوگاندا، پاکستان، کره‌ شمالی، مکزیک، هند، هنگ‌کنگ، گینه استوایی، کاستاریکا و کلمبیا نیز فقط روزهای یکشنبه تعطیل‌اند. به‌جز کشورهای نامبرده، در دیگر نقاط جهان تعطیلات آخر هفته دو روز است که این روزها در بیشتر کشورها شنبه و یکشنبه و در برخی دیگر جمعه و شنبه است.

در تقویم جمهوری اسلامی ایران، اگرچه تعطیلات مناسبتی زیادند، تعطیلی آخر هفته به روزهای جمعه محدود می‌شود و روزهای کاری از صبح روز شنبه آغاز می‌شوند و تا ظهر پنجشنبه (پنج روز و نیم) ادامه دارند. انتخاب جمعه به‌عنوان روز تعطیل، برای مبادلات بانکی و هماهنگی با اقتصاد جهانی محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند. از سوی دیگر، محدود شدن تعطیلات آخر هفته به یک روز میزان بهره‌وری افراد و کیفیت زندگی آنان را کاهش می‌دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سال ۱۳۹۸، طرحی با عنوان «ساماندهی تعطیلات» در مجلس دهم ایران مطرح شد که بر اساس آن روزهای تعطیل پایان هفته در ایران به دو روز افزایش می‌یافت. در این طرح پیشنهاد شده بود که روزهای جمعه و شنبه تعطیل شوند. نظر برخی نمایندگان نیز این بود که روزهای پنجشنبه و جمعه تعطیل باشند. تعطیلی شنبه این مزیت را داشت که مبادلات و همکاری‌های جهانی جمهوری اسلامی ایران را محدود نمی‌کرد اما تعطیلی پنجشنبه مشکل‌ساز می‌شد چون در این صورت، فقط از دوشنبه تا چهارشنبه (دو روز و نیم) می‌شد با نهادهای اقتصادی در سایر کشورها ارتباط برقرار کرد.

بر اساس «طرح ساماندهی تعطیلات» قرار بود روزهای ۱۳ فروردین، ۲۹ اسفند و ۱۴ و ۱۵ خرداد از تعطیلات رسمی حذف شوند اما این طرح در مجلس دهم مسکوت ماند و در سال ۱۳۹۹، سلمان خدادادی، رئیس وقت کمیسیون اجتماعی مجلس، درباره آن به خبرگزاری تسنیم گفت: «در طرح ساماندهی تعطیلات باید جوانب دینی، ملی، مذهبی و اجتماعی دیده شود. به‌طور مثال اگر بخواهیم روز ۱۳ فروردین، روز طبیعت، را حذف کنیم، یکسری مسائل فرهنگی و اجتماعی پدید می‌آید.» به گفته او حذف تعطیلی ۲۹ اسفند و ۱۴ و ۱۵ خرداد نیز جنبه سیاسی و اعتقادی پیدا می‌کرد.

جمهوری اسلامی ایران از پیامدهای اقتصادی تعطیلی روزهای پنجشنبه آگاه است و از آنجا که بنا ندارد خود را با جامعه جهانی تطبیق دهد و مانند دیگر کشورهای مسلمان روزهای شنبه را تعطیل کند، در هفته شش روز کاری تعیین کرده است. این در حالی است که برآوردهای جهانی نشان می‌دهد افزایش روزهای تعطیل در هفته بهره‌وری را بالا می‌برد.

پیش‌تر خبرگزاری ایسنا به نقل از کارشناسان اقتصادی اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی ایران ۳۶۶ میلیون یورو برای روزهای غیرکاری که با روزهای تعطیل دیگر کشورها همخوانی ندارد، از دست می‌دهد. سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه نیز اعلام کرده است که در میان کشور‌هایی که بیشترین حجم مبادلات را دارند، یکسان‌سازی تعطیلات تقویمی صرفه‌جویی در هزینه تعطیلات را سبب خواهد شد.

 در حال حاضر در میان کشورهای مسلمان منطقه خلیج‌فارس، جمهوری اسلامی ایران تنها کشوری است که فقط یک روز جمعه را تعطیل اعلام کرده است و دیگر کشورها چون عربستان، قطر، لبنان، بحرین، سوریه و عراق روزهای جمعه و شنبه تعطیل‌اند.

در سال ۲۰۱۴، سازمان جهانی کار در گزارشی اعلام کرد که کار زیاد عوارض قلبی، گوارشی و استخوانی برای افراد به دنبال دارد و کاهش میزان رضایت‌مندی از زندگی را موجب می‌شود. این سازمان به کشورهای جهان پیشنهاد داده است که روزهای کاری را به چهار روز در هفته برسانند.

بیشتر از جهان