خبر امیدوار کننده برای معلولان حرکتی و آسیب‌دیدگان نخاعی

ایلان ماسک امیدوار است که قرار دادن تراشه در مغز انسان تا سال آینده ممکن شود

«با نورالینک این بخت را داریم که عملکرد کامل جسمی را به کسی که آسیب نخاعی دیده است، باز‌گردانیم» - onlinecentresnetwork

ایلان ماسک گفته است که نمی‌خواهد «امید واهی بدهد» اما «بیش‌ازپیش مطمئن» است که شرکت نوپای اتصال مغز-رایانه نورالینک او تا سال ۲۰۲۲ نخستین دستگاه کاشت تراشه خود را برای انسان به دست خواهد آورد.

این میلیاردر اظهار داشته که او «با احتیاط [به این موضوع] خوشبین» است که تراشه‌ها می‌توانند عملکرد کامل جسمی را به معلولین حرکتی و قطع نخاعی بازگردانند و افزود که استانداردهای این شرکت برای کاشت دستگاه تراشه‌های رابط مغز-رایانه از آنچه که سازمان غذا و دارو [ایالات متحده] اف‌دی‌ای (FDA) لازم دارد، بالاتر است.

ماسک در مصاحبه تصویری در خلال کنفرانس مدیران عامل وال‌استریت ژورنال اظهار داشت: «من فکر می‌کنم ما با نورالینک این بخت را داریم که عملکرد کامل جسمی را به کسی که آسیب نخاعی دیده است، باز‌گردانیم.»

او افزود: «من قصد ندارم امید واهی بدهم، اما بیش‌ازپیش متقاعد شده‌ام که این کار می‌تواند انجام شود.»

این شرکت نوپا در ماه آوریل ویدیویی از یک میمون به نام پیجر با تراشه رابط مغز-رایانه منتشر کرد که قادر بود فقط با استفاده از ذهن خود بازی ویدیویی انجام دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نورالینک اظهار داشت که دو تراشه که به سرعت در جمجمه [میمون] کاشته شده است، سیگنال‌های مغزی میمون را از طریق یک دستگاه انتقال ۱۰۲۴ الکترودی ارسال می‌کنند و سپس این سیگنال‌ها رمزگشایی و میزان دقیق آنها مشخص می‌شوند تا قصد میمون را پیش‌بینی کنند.

این شرکت می‌گوید که این میمون با شش هفته تمرین یاد گرفت که در ازای پاداش اسموتی موز، بازی ویدیویی کلاسیک دهه ۱۹۷۰ میلادی به نام پونگ را انجام دهد.

نورالینک در آن ویدیو بیان داشت: «پیجر برای کنترل راکت در سمت راست صفحه نمایش، فقط به حرکت دادن دست خود به بالا و پایین فکر می‌کند.»

در پی انتشار این ویدیو، ماسک در توییتی نوشت که نخستین محصول نورالینک به افراد دچار فلج حرکتی این امکان را می‌دهد که «سریع‌تر از کسی که از انگشتان شست خود استفاده می‌کند » با ذهن خود با گوشی تلفن همراه کار کنند و نسخه‌های آتی آن به «افراد معلول قطع نخاعی کمک خواهد کرد که دوباره راه بروند.»

این شرکت در ماه اوت سال پیش ویدیویی از خوکی به نام گرترود منتشر کرد که یک دستگاه تراشه پایش مغز با عمل جراحی در مغز او کار گذاشته شده بود که این امکان را فراهم می‌کرد تا فعالیت‌های مغزی او به صورت همزمان بر روی رایانه ثبت شود.

نخستین محصول @نورالینک به افراد دچار فلج حرکتی این امکان را می‌دهد که سریع‌تر از کسی که از انگشتان شست خود استفاده می‌کند‌ با ذهن خود با گوشی تلفن همراه کار کنند.

ایلان ماسک (elonmusk@)

به گفته این شرکت نوپا، این آزمایش‌ها در مراحل اولیه به سر می‌برند و می‌توانند روزی به افراد دچار معلولیت این امکان را بدهند که به‌راحتی با استفاده از فعالیت‌های  عصبی [و مغزی] خود با دستگاه‌های تلفن همراه یا رایانه کار کنند.

او در توییت روز سه‌شنبه خود نوشت: «من صراحتا نمی‌گویم که ما قطعا می‌توانیم این کار را انجام دهیم، اما بیش‌ازپیش مطمئنم که چنین چیزی ممکن است.»

 

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی