تایید داروی جدید آسترازنکا در آمریکا برای محافظت افراد آسیب‌پذیر در برابر کرونا

مجوز اضطراری استفاده از این دارو برای افرادی که سیستم ایمنی آن‌ها به واکسن‌های کرونا پاسخ نداده است یا سابقه حساسیت شدید به واکسن‌ها دارند، صادر شد

داروی جدید شرکت آسترازنکا به‌نام اووشلد، شامل دو نوع پادتن مصنوعی است که به‌صورت دو تزریق پشت سرهم داخل عضلانی، وارد بدن فرد می‌شوند- JUSTIN TALLIS / AFP

مقام‌های بهداشتی ایالات متحده مجوز ضروری استفاده از یک داروی جدید مبتنی‌بر پادتن بیماری کووید-۱۹ را صادر کردند. این دارو برای افرادی تجویز خواهد شد که مبتلا به مشکلات جدی سلامتی‌‌اند یا به‌دلیل حساسیت امکان کسب ایمنی لازم از طریق واکسیناسیون را ندارند.

انواعی از داروهای مبتنی‌بر پادتن بیش از یک سال است که به‌عنوان نوعی درمان مرسوم برای مبتلایان به کووید-۱۹ به‌کار گرفته می‌شوند، اما داروی جدید شرکت آسترازنکا که مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار گرفته، با موارد قبلی متفاوت است. این داروی مبتنی‌بر پادتن، به‌جای درمان کوتاه‌مدت بیماری، برای نوعی پیشگیری طولانی‌مدت در برابر کووید-۱۹ ساخته شده است.

سازمان غذا و داروی آمریکا، روز چهارشنبه، ۱۷ آذرماه، استفاده از داروی جدید مبتنی بر پادتن ساخت شرکت آسترازنکا به‌نام اووشلد (Evusheld) را برای بزرگسالان و کودکان بالای ۱۲ سال که سیستم ایمنی آن‌ها به اندازه کافی به واکسن‌های کووید-۱۹ پاسخ نداده است یا سابقه واکنش‌ آلرژیک و حساسیت شدید به واکسن‌ها دارند، مجاز اعلام کرد. بنابر اعلام این سازمان، تزریق دوگانه ضروری برای دریافت این داروی پادتنی می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به کووید-۱۹ به‌مدت شش‌ماه موثر باشد.

عوارض جانبی تزریق اووشلد ممکن است شامل واکنش آلرژیک، خونریزی از محل تزریق، سردرد و خستگی باشد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

داروی اووشلد ساخت شرکت آسترازنکا، مانند داروهای مشابه، حاوی نسخه‌های آزمایشگاهی پروتئین‌های پادتن انسانی است که به سیستم ایمنی کمک می‌کند تا با ویروس‌ها و سایر عفونت‌ها مقابله کند. این دارو شامل دو نوع پادتن مصنوعی (tixagevimab و cilgavimab) است که به‌صورت دو تزریق جداگانه و پشت سرهم داخل عضلانی، وارد بدن فرد می‌شوند و به سیستم ایمنی کمک می‌کنند تا با هدف قرار دادن پروتئین تاج ویروس کرونا (عاملی که امکان ورود ویروس یه سلول‌ها و آلوده‌کردن آن‌ها را فراهم می‌کند)، با آن مقابله کند.

بنابر اعلام سازمان غذا و داروی آمریکا، این درمان جدید پادتنی «ممکن است برای پیشگیری (قبل از قرار گرفتن در معرض ویروس و ابتلا) کووید-۱۹ به‌مدت شش‌ماه موثر باشد»، اما آن را نمی‌توان برای فردی که به ویروس آلوده و مبتلا شده است، تجویز کرد. 

البته شرکت دارویی آسترازنکا علاوه‌بر این، درحال انجام کارآزمایی‌های بالینی این دارو برای بیماران مبتلا به کرونا است و براساس آخرین نتایج اعلام کرده است: «کارآزمایی‌های تزریق اووشلد به بیماران مبتلا به کووید-۱۹ خفیف تا متوسط، نشان داده است که اگر دارو در عرض سه روز پس از بروز نخستین علامت‌ها تزریق شود، خطر وخامت علائم بیماری را تا ۸۸ درصد کاهش می‌دهد.» 

افرادی که می‌توانند از این دارو بهره‌مند شوند، شامل بیماران سرطانی، دریافت‌کنندگان پیوند عضو و کسانی است که برای بیماری‌هایی مانند رماتیسم مفصلی، از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی بدن استفاده می‌کنند. کارشناسان بهداشتی تخمین زده‌اند که حدود دو تا سه درصد از جمعیت ایالات متحده در این گروه قرار می‌گیرند.

با وجود کاهش محدودیت‌های مرتبط با همه‌گیری کرونا در بیشتر کشورها، این افراد همچنان در معرض خطر بیماری شدید و مرگ قرار دارند و درنتیجه، نباید از محل زندگی خود خارج شوند. به گفته کارشناسان، داروی جدید به بسیاری از آنها امکان خواهد داد تا به زندگی عادی خود بازگردند. 

با وجود این، متخصصان سازمان غذا و داروی آمریکا و دیگر مقام‌های بهداشتی تاکید کرده‌اند که داروهای مبتنی‌بر پادتن نمی‌توانند جایگزین واکسن‌ برای عموم مردم شوند که موثرترین، ماندگارترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین شکل محافظت از ویروس محسوب می‌شود. تولید داروهای مبتنی‌بر پادتن دشوار است و هر دوز آن‌ها اغلب بیش از یک‌هزار دلار هزینه دارد، درحالی‌که واکسن‌ها معمولا قیمت هر دوزشان کمتر از ۳۰ دلار است.