قرص ضد کرونای فایزر اوایل سال ۲۰۲۲ به بازار می‌آید

این قرص احتمال بستری یا مرگ افراد مبتلا به کووید‌ـ‌۱۹ را تا ۸۹ درصد کاهش می‌دهد

‌بریتانیا تاکنون ۲۵۰ هزار دوز از این قرص سفارش داده است‌ـ Angela Weiss / AFP

رئیس شرکت فایزر در بریتانیا به اسکای نیوز گفت در صورت تایید نهایی قرص ضدویروس فایزر برای درمان کووید-۱۹، این دارو به‌ احتمال زیاد اوایل سال آینده در دسترس خواهد بود و بریتانیا تاکنون ۲۵۰ هزار نمونه سفارش داده است.

این غول داروسازی ایالات‌ متحده آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که قرص ضدکرونای فایزر احتمال بستری یا خطر مرگ ناشی از کرونا را تا ۸۹ درصد کاهش می‌دهد. بن آزبورن، یکی از مدیران شرکت فایزر، اعلام کرده است: «پس از نتایج موفقیت‌آمیز آزمایش‌ها، در تلاشیم که با در نظر گرفتن مقررات محصولات بهداشتی و درمانی، هرچه سریع‌تر قرص ضدویروس کرونا را به بازار برسانیم. انتظار می‌رود در آینده نزدیک و حتی شاید در هفته‌های آینده،  پرونده این محصول را ثبت کنیم و پس از آن، امیدوارم با دریافت تاییدیه‌های لازم، شاهد عرضه این دارو در اوایل سال ۲۰۲۲ باشیم.» او همچنین گفت که شرکت فایزر مدتی «به‌طور آزمایشی» روی تولید این محصول درمانی کار کرده است، همان‌طور که قبلا این روند را در مورد واکسن طی کرده بود. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نتایج کارآزمایی‌های اولیه این دارو که از بررسی ۷۷۵ بزرگسال به دست آمد، هفته گذشته منتشر شد. این نتایج نشان داد احتمال بستری یا مرگ بیمارانی که از این قرص همراه یک داروی ضدویروس دیگر استفاده کردند، ۸۹ درصد کمتر از بیمارانی بود که دارونما دریافت کردند. شرکت‌کنندگان در این آزمایش مبتلایان به کووید-۱۹ بودند که شدت علائم بیماری در آن‌ها متوسط یا خفیف بود. این بیماران واکسینه نشده بودند و به‌دلیل مشکلات سلامتی مانند چاقی، دیابت یا بیماری قلبی در معرض خطر قرار داشتند.

خبر نتایج موفقیت‌آمیز آزمایش قرص فایزر پس از آن‌ منتشر شد که بریتانیا قرص ضدکرونای شرکت مرک (Merck)، موسوم به مولنوپیراویر، را نیز تایید کرد. بریتانیا ۴۸۰ هزار دوز از این قرص را سفارش داده است. حالا انتظار می‌رود این دو قرص ضدویروس کرونا به افرادی که بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار دارند کمک کند که علائم و عوارض بیماری در آن‌ها کاهش پیدا کند.

فایزر که پیش‌تر واکسن کرونا را با همکاری شرکت بیون‌تک آلمان ساخته بود، هفته گذشته اعلام کرد که انتظار دارد فروش این واکسن تا پایان سال ۲۰۲۱ به ۳۶ میلیارد دلار برسد و پیش‌بینی کرده است که ۲۹ میلیارد دلار هم در سال ۲۰۲۲ فروش داشته باشد.