وزیر بهداشت: اومیکرون سرایت بالاتر اما مرگ‌ومیر کمتری دارد

صافی گلپایگانی، نوری همدانی، جوادی آملی، شبیری زنجانی، مسعودی خمینی، دوزدوزانی، گرامی، محقق داماد و علی اکبر موسوی دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند

سویه‌های مختلف علائم متنوعی دارند و مطالعه علائم کووید نشان می‌دهد ویروس کرونا شش «خوشه» علائم از انواع مختلف دارد- عکس از برنا

وزیر بهداشت ایران با اشاره به اینکه احتمال بازگشت به شرایط پیشین کرونایی وجود دارد، اظهار داشت تاکنون موردی از ویروس اومیکرون در کشور گزارش نشده است اما طبق تحقیقات جدید انجام شده، این سویه کرونا با وجود سرایت‌پذیری بالاتر، مرگ‌ومیر کمتری نسبت به سویه‌های قبلی دارد.

به گزارش ایرنا، بهرام عین‌اللهی روز پنجشنبه در حاشیه گردهمایی معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، با بیان اینکه «بالای یک میلیون نفر در کشورهایی مثل آمریکا و روسیه تلفات کرونا گزارش شده است»، وضعیت ایران را در زمینه کرونا خوب ارزیابی کرد و افزود اکنون ۸۶ درصد جمعیت واجد شرایط ایران دوز اول واکسن و ۷۵ درصد نیز  دو دوز آن را دریافت کرده‌اند.

در همین راستا، باشگاه خبرنگاران در گزارشی نوشت برخی از روحانیون ارشد مانند صافی گلپایگانی، نوری همدانی، جوادی آملی، شبیری زنجانی، مسعودی خمینی، دوزدوزانی، گرامی، محقق داماد و علی اکبر موسوی روز پنجشنبه هجدهم آذرماه دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سویه اومیکرون ویروس کرونا که نخستین بار در کشور بوتسوانا مشاهده شد، در مدت کوتاهی به بسیاری از کشورهای جهان رسید اما در ایران درباره شناسایی این سویه اطلاعات دقیقی وجود ندارد و اظهارنظر مقام‌های دولتی جمهوری اسلامی ایران درباره احتمال ورود سویه اومیکرون متناقض است. در حالی‌ که وزارت بهداشت اعلام کرده این سویه هنوز به ایران نیامده، علیرضا صداقت، رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد، گفته که این سویه «احتمالاً» به ایران وارد شده است.

سویه‌های مختلف علائم متنوعی دارند و مطالعه علائم کووید نشان می‌دهد ویروس کرونا شش «خوشه» علائم از انواع مختلف دارد.

در گزارشی از این تحقیق آمده است: «تمام افرادی که علائم را گزارش داده‌اند سردرد داشته و حس بویایی را از دست داده‌اند و در زمان‌های مختلف، ترکیبی از علائم دیگر را داشته‌اند. برخی از این علائم مثل سرگیجه، دل‌درد و تنگی نفس از دید بسیاری علامت کووید-۱۹ نیستند ولی با این همه نشانه‌های وخیم‌ترین اشکال این بیماری به شمار می‌آیند.»

علائم شناخته شده ویروس کرونا در فهرست مرکز مهار و پیشگیری بیماری ایالات متحده عبارتند از: تب و لرز، سرفه، تنگی یا دشواری نفس، خستگی، بدن درد یا درد عضلانی، سردرد، از دست دادن مجدد حس چشایی یا بویایی، گلودرد، گرفتگی یا آب‌ریزش بینی، حالت تهوع یا استفراغ و اسهال.