امیر قطر: سفر ولیعهد سعودی موجب تعمیق روابط دو کشور می‌شود

این نخستین سفر محمد بن‌سلمان به دوحه پس از رفع تنش‌ دیپلماتیک عربستان سعودی و سه کشور دیگر عربی با قطر است

در سفر رسمی شاهزاده محمد بن‌سلمان بن عبدالعزیز به دوحه، نشست شورای هماهنگی عربستان و قطر به ریاست مشترک ولیعهد سعودی و شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر، برگزار شد. 

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس)، در ششمین نشست شورای هماهنگی عربستان و قطر که شامگاه چهارشنبه، ۱۷ آذرماه، به ریاست شاهزاده محمد بن‌سلمان و شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی  با حضور تعدادی از وزرای کابینه دو کشور برگزار شد، ابعاد روابط برادرانه دو کشور، راه‌های تقویت همکاری‌ها در زمینه‌های مختلف و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی و اقدام‌های مرتبط انجام‌شده مورد بررسی قرار گرفت. در پایان نشست نیز ولیعهد سعودی و امیر قطر صورتجلسه شورای هماهنگی عربستان و قطر را امضا کردند.

شیخ تمیم بن‌حمد گفت که سفر ولی‌عهد سعودی با توجه به شرایط کنونی منطقه عامل تعمیق روابط مستحکم دو کشور خواهد شد.

این نخستین سفر محمد بن‌سلمان به دوحه پس از رفع تنش‌ دیپلماتیک عربستان سعودی به‌همراه سه کشور دیگر عربی با قطر است. پس از تنش سیاسی عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، و مصر با قطر و محاصره و بایکوتی که بیش از سه سال ادامه داشت، این کشورها در ابتدای سال جاری میلادی، به‌طور رسمی روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با قطر ازسر گرفتند.

ولیعهد سعودی چهارشنبه‌شب، در سومین مرحله از سفر رسمی خود به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از امارات متحده عربی به قطر رفت. او با آغاز سفرهای منطقه‌ای خود از عمان، پیش از سفر به قطر، به امارات متحده عربی رفت و قرار است در ادامه، با سفر به بحرین و کویت، با رهبران و مقام‌های ارشد این کشورها نیز دیدار کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفرهای شاهزاده محمد بن‌سلمان به کشورهای منطقه پیش از برگزاری چهل‌ودومین نشست سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس انجام می‌شود که ۱۴ دسامبر (۲۳ آذرماه) به میزبانی عربستان سعودی، در شهر ریاض برگزار خواهد شد. دیپلمات‌ها و تحلیلگران هدف ولیعهد سعودی از این سفرها را رفع اختلاف‌های ژئوپلیتیکی و تقویت همکاری و هماهنگی بین شش کشور عربی حوزه خلیج فارس، به‌ویژه در برخورد موثر با برنامه هسته‌ای ایران و جاه‌طلبی‌های منطقه‌ای جمهوری اسلامی دانسته‌اند.

شامگاه چهارشنبه، ۱۷ آذرماه، در بدو ورود شاهزاده محمد بن‌سلمان به فرودگاه بین‌المللی دوحه، شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی، امیر قطر، جمعی از مقام‌های بلندمرتبه آن کشور و همچنین شاهزاده منصور بن‌خالد بن‌فرحان، سفیر سعودی در قطر، از او استقبال کردند.

پس از برگزاری مراسم رسمی استقبال از ولیعهد سعودی با حضور امیر قطر، شامل اجرای سرودهای ملی دو کشور و عبور از برابر گارد تشریفات امیری، شاهزاده محمد بن‌سلمان و هيئت همراه او در دیوان امیری مورد استقبال و خوشامدگویی مقام‌های قطر قرار گرفتند.

پس از آن نیز ششمین نشست شورای هماهنگی عربستان و قطر، به ریاست شاهزاده محمد بن‌سلمان و شیخ تمیم بن‌حمد آل‌ثانی برگزار شد.

امیر قطر پس از دیدار با شاهزاده محمد بن‌سلمان، در حساب توییتر خود نوشت: «روابط برادری و همکاری بین قطر و عربستان سعودی بر پایه‌های محکم تاریخ و سرنوشت مشترک استوار است. امروز با برادرم، شاهزاده محمد بن‌سلمان، راه‌های تقویت این همکاری‌ها بین دو کشور را بررسی کردم و بر تمایل مشترکمان برای پشتیبانی از امنیت و ثبات در منطقه و کشورهایمان تاکید کردیم. به برادرم محمد در قطر خوش‌آمد می‌گویم.»

هم‌زمان با سفر ولیعهد سعودی، شرکت‌های سعودی و قطری نیز روز چهارشنبه در همایش تجاری عربستان و قطر در دوحه توافق‌نامه‌هایی را ازجمله در بخش مهمان‌نوازی و گردشگری امضا کردند.

این همایش، با مشارکت اتاق‌های بازرگانی، نهادهای خصوصی و دولتی و تجار دو کشور برگزار شد و همکاری در زمینه‌های مختلف اقتصادی و سرمایه‌گذاری در آن مورد بررسی قرار گرفت.

محمد بن‌احمد الکواری، معاون اول اتاق بازرگانی قطر، روز چهارشنبه در حاشیه این همایش تجاری، با اشاره به وجود فرصت اقتصادی در زمینه‌های مختلف برای همکاری میان ریاض و دوحه، گفت که قطر امیدوار است روابط اقتصادی این کشور با عربستان سعودی در تمام زمینه‌ها توسعه یابد.