استقبال گرم ولیعهد عربستان از امیر قطر در العلا

عربستان پس از سه سال مرزهای خود را به روی قطر باز می‌کند

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر ظهر امروز (سه‌شنبه) برای شرکت در اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس وارد العلا در عربستان سعودی شد و با استقبال گرم محمد بن سلمان، ولیعهد این کشور مواجه شد. تصاویر این ملاقات تاریخی به طور زنده از تلویزیون عربستان سعودی پخش شد.

گزارش رسانه دولتی قطر حاکی از آن است که امیر قطر در این سفر به طور رسمی توافق پایان تحریم‌ها و بازگشایی مرزها را اعلام می‌کند.

پیش‌ از این وزیر امور خارجه قطر و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی از توافق دو کشور برای بازگشایی مرزها خبر داده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

چهار کشور عربی شامل عربستان، امارات متحده عربی، بحرین و مصر از بیش از سه سال قبل به دلیل حمایت قطر از گروه‌های افراطی و جمهوری اسلامی روابط خود را با این کشور قطع کرده بودند.

جرد کوشنر، مشاور ارشد دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سفر اخیر به منطقه دستور کار بهبود روابط عربستان و قطر را دنبال کرده بود.

به نظر می‌رسد او که تجربه موفق عادی‌سازی روابط کشورهای عربی به اسرائیل را بر عهده دارد، در تحقق این هدف نیز موفق بوده است.

امیر قطر در حالی راهی عربستان شده که ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی ریاست چهل و یکمین اجلاس سران شورای همکاری خلیج فارس در العلا را بر عهده دارد.

مقامات عربستان و امارات متحده عربی ابراز امیدواری کرده‌اند که این نشست به احیای اتحاد‌ها و وحدت کشورهای عربی در برابر چالش‌هایی که خاورمیانه با آن مواجه است، کمک کند.