استقبال امیر قطر از ولیعهد عربستان سعودی در دوحه

قطر سومین مقصد در سفر ولیعهد عربستان به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس است

شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، شامگاه چهارشنبه ۸ دسامبر ( ۱۷ آذر) وارد قطر شد و مورد استقبال شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، قرار گرفت.

قطر سومین مقصد در سفر ولیعهد عربستان به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و دریای عمان است.

بازدید از مرکز نمایشگاهی اکسپو دبی، واپسین برنامه ولیعهد عربستان پیش از ترک امارات متحده عربی به سوی قطر بود. او در امارات با شیخ محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی، دیدار و گفت‌وگو کرد.

ولیعهد عربستان سعودی هنگام ترک امارات متحده عربی بر تداوم همکاری و هم‌نظری دو کشور «در تمام زمینه‌ها» اشاره کرد و افزود: «در گفت‌وگوهای ما در امارات متحده عربی مشخص شد که روند تقویت پیوندهای میان دو کشور رو به پیشرفت است.»

کشور پادشاهی عمان نخستین مقصد و امارات متحده عربی دومین مقصد شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، در سفر منطقه‌ای وی بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفر دو روزه ولیعهد عربستان به امارات متحده عربی در ابوظبی و با دیدار و گفت‌وگو با شیخ محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی، آغاز شد.

گفت‌وگوهای دو طرف بر روابط دوجانبه و همکاری‌های راهبردی میان این دو کشور همسو متمرکز بود.

دو طرف بر اهمیت کنشگری مشترک کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تأکید داشتند و درباره دیگر چالش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز نگرانی‌های مشترک دو کشور به تبادل نظر پرداختند. ضرورت همکاری برای ایجاد ثبات در منطقه از اولویت‌های هر دو کشور عنوان شد.

در این دیدار، ولیعهد ابوظبی در راستای استحکام پیوندهای میان عربستان سعودی و امارات نشان زاید را به ولیعهد عربستان سعودی اهدا کرد. کشور امارات متحده عربی نشان زاید را به سران و پادشاهان کشورهای دوست اهدا می‌کند.

سفر ولیعهد عربستان به قطر در حالی انجام می‌شود که روابط میان عربستان سعودی و قطر دورانی پر تلاطم را پشت سر گذاشته است.

عربستان سعودی به همراه امارات متحده عربی، بحرین، و مصر، پس از «بایکوتی» که بیش از سه سال به طول انجامید، در ابتدای امسال روابط خود را با قطر به طور رسمی از سر گرفتند.

هم‌زمان با حضور شاهزاده محمد بن سلمان در قطر، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، نیز از قطر دیدار خواهد کرد. گرچه مقام‌های قطر بر تصادفی بودن این هم‌زمانی تأکید کرده‌اند، با توجه به سفر اخیر ولیعهد ابوظبی به ترکیه پیش‌بینی می‌شود صحنه‌آرایی سیاسی در منطقه خاورمیانه با تحولی شگرف روبه‌رو باشد.