خانم نخست‌وزیر در کلوب شبانه رقصید و افکار عمومی فنلاند برآشفت

خوشگذرانی شبانه نخست‌وزیر ۳۶ ساله فنلاند آشوبی سیاسی در آن کشور برانگیخت

JOHANNA GERON / POOL / AFP

سانا مارتین، نخست‌وزیر فنلاند، فقط چند ساعت پس از تأیید ابتلای وزیر امور خارجه آن کشور به کرونا، همراه با دوستانش به کلوبی شبانه رفته بود.

پس از این که یک نشریه فنلاندی عکس‌هایی از او را در حال رقصیدن در یک کلوب شبانه در هلسینکی منتشر کرد و گزارش داد که او تا ساعت ۴ صبح در این کلوب شبانه بوده است، موجی از انتقاد از او به راه افتاد.

خانم سانا مارتین در واکنش به انتقادها ابتدا گفت نیازی به قرنطینه شدن خودش نمی‌دیده، زیر واکسینه کامل شده است.

اما بعد رسانه‌های فنلاندی گزارش دادند که ساعت ده شب شنبه ۴ دسامبر (۱۳ آذر) پیامی برای همه وزیران فرستاده شده بود مبنی بر این که هر کسی به تازگی با پکا هاویستو، وزیر امور خارجه، در تماس یا ارتباط بوده است باید آزمایش کووید-۱۹ بدهد و تا پیش از مشخص شدن نتیجه منفی، از هرگونه تماس با دیگران خودداری کند.

نخست‌وزیر روز جمعه در نشستی با وزیر امور خارجه دیدار کرده بود.

خانم  سانا مارتین گفت که این پیام به تلفن کاری او فرستاده شده که او آن را همراه نداشته است، ولی پس از این که روز یکشنبه پیام را دیده، بی‌درنگ آزمایش کووید داده و نتیجه آزمایش منفی بوده است.

این توجیه نخست‌وزیر، بحران را شدید‌تر کرد. مخالفان او در پارلمان می‌‌گویند که نخست‌وزیر با همراه نداشتن تلفن کاری خود، مقررات دولتی را نقض کرده است.

مطابق قوانین کرونایی فنلاند، اگر کسی که واکسینه کامل شده است در تماس با فردی مبتلا به کرونا قرار بگیرد، نیازی به قرنطینه شدن ندارد. اما همین مقررات به مردم توصیه می‌کند که اگر باید آزمایش کووید-۱۹ بدهند، بهتر است از هرگونه تماس با دیگران خودداری کنند.

مقررات جداگانه‌ای نیز به اعضای دولت توصیه می‌کند که بلافاصله پس از تماس با فرد مبتلا، ارتباطات اجتماعی خود را محدود کنند.

خانم مارتین در روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که در جریان این مقررات نبوده است و افزود که مسئولیت آگاه نبودن به این مقررات را می‌پذیرد. او به‌خاطر آنچه روی داده عذرخواهی کرد.

سیاستمداران مخالف می‌گویند نخست‌وزیر به‌جای رفتن به کلوب شبانه، باید داوطلبانه خود را قرنطینه می‌کرد. آنان عملکرد وی‌ را «غیرمسئولانه» خواندند و حتی یکی از حزب‌های مخالف دولت خواستار دادن رأی عدم اعتماد به خانم نخست‌وزیر شد.

این که خانم نخست‌وزیر در اوقات فراغت خود با برخی یوتیوبر‌های مشهور فنلاندی وقت می‌گذراند، بسیاری را در آن کشور خشمگین کرده است.

خانم مارین در سال ۲۰۱۹ به عنوان جوان‌ترین نخست‌وزیر تاریخ فنلاند برگزیده شد. دولت او از ائتلاف پنج حزب شکل گرفته و در نتیجه شکننده است.

کارنامه فنلاند در مهار بیماری کرونا بهتر از بسیاری از کشورهای اروپایی است. شمار مبتلایان به کووید در آن کشور ۱۹۵ هزار تن بوده است. تا کنون ۱۳۸۴ فنلاندی از این بیماری جان باخته‌اند.