خانم نخست‌وزیر: فنلاند را شادترین کشور جهان نگه می‌داریم

«با وجود چالش‌های موجود در سیاست‌های پناهندگی، دفاع از حقوق بشر را ادامه می‌دهیم»

سانا مارین در سن ۳۴ سالگی به عنوان نخست‌وزیر فنلاند انتخاب شد و جوان‌ترین رهبر جهان است - JOHANNA GERON / AFP

نخست‌وزیر فنلاند می‌گوید که کشورش شادترین کشور جهان است و تلاش می‌کند این وضعیت را حفظ کند. 

به گزارش گاردین، سانا مارین در گفتگویی اعلام کرده است که با وجود چالش‌های موجود در سیاست‌های مربوط به پناهندگی، مصمم به دفاع از حقوق بشر است. او همچنین اعلام کرده است که باور به برابری، اختصاص بودجه مناسب برای آموزش و سیاستگذاری بر مبنای رفاه اجتماعی راز موفقیت شادترین ملت جهان است.

سانا مارین که در سن ۳۴ سالگی به عنوان نخست‌وزیر فنلاند، انتخاب شد و جوان‌ترین رهبر جهان شناخته می‌شود، همچنین اعلام کرده است که این کشور شمال اروپا متعهد به انجام اقدام‌هایی مبتنی بر مقابله با تغییرات اقلیمی و تلاش برای محیط زیست پایدار است. 

بر اساس نظرسنجی‌ها و مولفه‌های گوناگون، فنلاند به عنوان شادترین کشور انتخاب شده و نخست‌وزیر جوان آن توانسته با قدرت تصمیم‌گیری‌ در مواقع بحرانی از جمله در زمان همه‌گیری کووید-۱۹ محبوبیت بیشتری به دست بیاورد. در این کشور ۵.۵ میلیون نفری، تنها حدود ۱۳۰۰ نفر بر اثر ویروس کرونا جانشان را از دست داده‌اند. 

با این حال، برخی نظرسنجی‌ها از شکاف‌ها در ائتلاف پنج حزب فنلاند - که همگی به وسیله رهبران زن هدایت می‌شوند – خبر می‌دهند. نظرسنجی هفته گذشته در این کشور نشان داد که حزب لیبرال -محافظه‌کار اپوزیسیون ائتلاف ملی بیشترین محبوبیت را کسب کرده و پس از آن حزب راست‌گرای پوپولیست فنلاندی‌ها قرار گرفته و سوسیال دموکرات‌ که حزب نخست‌وزیر کنونی فنلاند است در رتبه سوم قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌رسد نتایج این نظرسنجی به شرایط بحرانی پناهجویی در جهان بی‌ارتباط نیست. در هفته‌های اخیر، پس از بحران پناهجویان در مرز لهستان و بلاروس، سانا مارین که مدافع حقوق پناهجویان است، اقدام بلاروس را محکوم کرد و گفت: «چنین شرایطی پذیرفتنی نیست. باید مطمئن شویم که حقوق بشر برای پناهجویان و مهاجران رعایت می‌شود.» 

مارین در پاسخ به این سوال که با وجود اختلاف بین دولت لیبرال او و احزاب اپوزیسیون جناح راست، آیا دولت‌های آینده نیز به تلاش برای برابری ادامه خواهند داد، گفته است: «من فکر می‌کنم اینطور است. این کاری است که ادامه دارد. ما همیشه برای برابری در فنلاند تلاش کرده‌ایم، نه تنها برابری در جنسیت، بلکه برابری گروه‌های اقلیت در جامعه.» 

فنلاند یکی از کشورهایی است که بالاترین سرانه رفاه اجتماعی را ثبت کرده است. در سال‌های گذشته با هدف حمایت از خانواده‌ها، مرخصی فرزندآوری برای مادران و پدران افزایش یافته و مرخصی جدید، زمان در خانه ماندن پدران را از ۵۴ روز به حداقل ۹۷ روز افزایش داده تا مادران و پدران زمان یکسانی را در خانه با فرزندان کوچک خود بگذرانند ضمن این که از فرصت‌های شغلی برابری برخوردار باشند.

نخست‌وزیر فنلاند همچنین برای پایان دادن به بی‌خانمانی در فنلاند تلاش می‌کند. رویکردهای او توانسته بی‌خانمانی را در این کشور کاهش دهد و او وعده داده است که اگر اختصاص بودجه ادامه پیدا کند، تا سال ۲۰۲۷ موفق به حذف بی‌سرپناهی می‌شود. به گفته مارین، «برای حل مشکل مسکن، علاوه بر ایجاد سرپناه، به اقدام‌هایی در نظام سلامت، تأمین اجتماعی و اشتغال نیز نیاز داریم. باید مطمئن شویم که با مردم به عنوان یک شهروند با حقوق کامل رفتار می‌کنیم.» 

در سیاست‌گذاری‌های محیط زیستی نیز فنلاند پیشروتر از بسیاری کشورها عمل کرده است. این کشور متعهد شده که تا سال ۲۰۳۵، ۱۵ سال زودتر از هدف اتحادیه اروپا، استفاده از کربن را کاهش دهد. به عقیده مارین «در حالی که تغییرات اقلیمی بزرگ‌ترین چالش پیش روی کشورهاست، می‌تواند فرصتی بزرگ برای شرکت‌های فنلاندی باشد. ما می‌خواهیم تحول در زمینه حفاظت از محیط زیست را به گونه‌ای انجام دهیم که در واقع به نفع مردم عادی نیز باشد. اگر مردم را همراه نکنیم، هیچ کاری نمی‌توانیم بکنیم.» 

مارین که خودش در طبقه متوسط اجتماعی رشد کرده، می‌گوید که متعهد به تلاش برای داشتن جامعه‌ای عادلانه‌‌تر و برابرتر است: «این که افرادی مانند من که از یک خانواده کاملاً متوسط هستند، فرصت‌هایی در زندگی داشته‌اند که تحصیل کنند، به دانشگاه بروند و موقعیت‌های مختلف شغلی داشته باشند، نتیجه فعالیت‌هایی است که در گذشته انجام شده است. بنابراین فکر می‌کنم تصمیم ما نیز برای آیندگان مهم است و باید اطمینان حاصل کنیم که به ترویج فرصت‌های برابر و افزایش آنها ادامه می‌دهیم.»

بیشتر از جهان