پیمان جبلی: همه کارهای نمایشی باید تحت حاکمیت صداوسیما باشد

رئیس صداوسیما این سازمان را بنا بر توصیف علی خامنه‌ای، «آوردگاه‌ مبارزه با امواج تحریف» خواند

پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما - موج

رئیس صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران این سازمان را «آوردگاه‌ مبارزه با امواج تحریف» خواند. پیمان جبلی دخالت این سازمان در آثار تولیدی شبکه نمایش خانگی را بدون اشکال خواند و گفت: «هر کار نمایشی خارج از صداوسیما حتما باید تحت حاکمیت صداوسیما باشد.» او که هم‌زمان با شروع کار خود در رادیو و تلویزیون حکومتی ایران، دستور توقف تولید ۱۵ سریال را صادر کرده بود، مدعی شد که این سریال‌ها «ضدفرهنگی» بودند و نباید پخش می‌شدند.

روز سه‌شنبه، ۱۶ آذر، پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما، با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی این سازمان درباره سیاست‌های رادیو و تلویزیون دولتی جمهوری اسلامی ایران صحبت کرد. او درباره دلایل دستور خود برای توقیف ۱۵ سریال در مرحله تولید یا پیش‌تولید در شبکه‌های مختلف تلویزیون گفت: «وقتی سریالی ضدفرهنگی است، با همه هزینه‌های که کرده‌ایم، نباید پخشش کنیم. هدف ما این است که رسانه ملی فرماندهی کند؛ نه اینکه از بیرون اثری به رسانه ملی تزریق شود.»

رئیس صداوسیما این سازمان را بنا بر توصیف علی خامنه‌ای، «آوردگاه‌ مبارزه با امواج تحریف» خواند و گفت: «صداوسیما تریبون همان مردمی است که در روز تشییع سردار سلیمانی خیابان‌‎های ایران را پر کردند.»

پیمان جبلی دخالت‌ «ساترا» در محتوای شبکه نماش خانگی را قانونی خواند و گفت: «در جمهوری اسلامی ایران و در قانون اساسی یک صداوسیما داریم یا دو صداوسیما؟ کار ویژه تلویزیون در همه جای دنیا چیست؟ فیلمسازی است یا سریال‌سازی؟ سریال‌سازی در همه جای دنیا کار تلویزیون است.» جبلی در ادامه با بیان اینکه صداوسیما خود را رقیب مجموعه نمایشی خارج از این سازمان نمی‌داند، گفت: «هر کار نمایشی خارج از صداوسیما حتما باید تحت حاکمیت صداوسیما باشد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساترا عنوان اختصاری سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر، زیرمجموعه صداوسیمای حکومتی ایران است که در ماه‌های گذشته،  نام آن به دلیل اعمال‌نظر در تولیدات شبکه نمایش خانگی بارها خبرساز شد.  به‌خصوص وقتی‌ که در تابستان ۱۴۰۰ تیغ سانسور این سازمان گریبانگیر سریال «زخم‌ کاری» شد. هم‌زمان با بالا گرفتن انتقادها با استناد به اینکه شبکه نمایش خانگی زیر نظر وزارت ارشاد فعالیت می‌کند و با صداوسیما ارتباطی ندارد و ساترا نمی‌تواند در محتوای آن دخالت کند، این سازمان اعلام کرد که مجوزهای سازمان سینمایی را به رسمیت نمی‌شناسد.

بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، رادیو و تلویزیون در جمهوری اسلامی ایران دولتی است و راه‌اندازی هرگونه رادیو و تلویزیون خارج از این چارچوب ممنوع است. در تمام سال‌های پس از انقلاب هم تولید و پخش آثار نمایشی در انحصار صداوسیما بود. حالا با ورود فناوری‌های جدید و تولید انواع آثار شنیداری و تصویری در رسانه‌های اجتماعی، صداوسیما هم تصمیم گرفته است محتوای صوتی و تصویری تولید‌ی در خارج از این سازمان را هم کنترل کند.

ابتدا اعلام شد که شبکه‌های اینترنتی باید از ساترا مجوز پخش بگیرند اما کمی بعد، دامنه اختیارات این سازمان به وزارت ارشاد نیز گسترش یافت؛ به این ترتیب که فیلم‌ها و سریال‌های شبکه نمایش خانگی برای پروانه ساخت باید از ارشاد مجوز بگیرند اما پخش آن‌ها مشروط به مجوز ساترا خواهد بود. این موضوع اگرچه با مخالفت مسئولان سازمان سینمایی دولت قبل مواجه شد، حالا با سکوت وزارت ارشاد دولت رئیسی در این خصوص، رئیس‌ سازمان صداوسیما به‌صراحت اعلام کرده است که حاکمیت همه آثار نمایشی با صداوسیما است.

صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، نهادی حکومتی است که رئیس آن را رهبر جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌کند.