پیمان جبلی رئیس صدا و سیما شد

ریاست جبلی بر صدا و سیما، در پی انتصاب‌های اخیر، می‌تواند راه را برای رهبری مجتبی خامنه‌ای هموارتر سازد

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، امروز چهارشنبه ۷ مهرماه، با صدور حکمی پیمان جبلی را به عنوان رئیس جدید سازمان صدا و سیما منصوب کرد.

علی خامنه‌ای در حکم خود نوشته است:«هدایت فرهنگی، تقویت روحیه و احساس هویت ملی و انقلابی، ترویج سبک زندگی اسلامی- ایرانی، و افزایش همبستگی ملی، در شمار اولویت‌هایی است که باید با ارتقاء سرمایه‌ انسانی و رشد کیفی برنامه‌ها و بهره‌گیری از ابتکار و با تلاش شبانه‌روزی به آن دست یابید.»

در هفته‌های گذشته و با به پایان رسیدن دوران ریاست علی عسکری، از پیمان جبلی، معاون برون مرزی صدا و سیما به عنوان مهم‌ترین گزینه جانشینی او نام برده شده بود.

پیمان جبلی، ۵۵ ساله، چهارشنبه گذشته نیز با علی خامنه‌ای دیدار و گفتگو کرده بود و پس از آن، با جمعی از «فعالان فرهنگی جبهه انقلاب، پژوهشگران و مستندسازان حوزه دفاع مقدس» دیدار کرده و انتظارات آنان از صدا و سیما را شنیده بود.

در محافل سیاسی و مطبوعاتی ایران، که پیشتر از احتمال ریاست پیمان جبلی بر صدا و سیما خبر داده بودند، او یکی از نیروهای وفادار به مجتبی خامنه‌ای، فرزند علی خامنه‌ای، دانسته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

انتصاب او به ریاست صدا و سیما، در پی رشته‌ای از انتصاب‌ها در ماه‌های اخیر صورت می‌گیرد که به باور ناظران، می‌تواند راه را برای رهبری مجتبی خامنه‌ای، پس از مرگ پدرش، هموار سازد.

پیمان جبلی، یکی دیگر از فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق است که مقامی مهم را در اختیار می‌گیرد. او فارغ التحصیل کارشناسی ارشد رشته معارف اسلامی و تبلیغ و دکترای فرهنگ و ارتباطات است. جبلی علاوه بر داشتن سمت‌های مختلف در صدا و سیما، در دوره محمود احمدی‌نژاد سفیر جمهوری اسلامی در تونس بود و در دورانی که سعید جلیلی دبیر شواری عالی امنیت ملی بود، معاونت او را برعهده داشت.

صدا و سیما، همچنان مهم‌ترین ارگان تبلیغاتی رهبر جمهوری اسلامی محسوب می‌شود، هرچند بر اساس یک نظرسنجی که ایسپا، در ابتدای همین هفته منتشر کرد، مخاطبان این رسانه، در سه سال اخیر ۱۵ درصد کاهش داشته و به حدود ۴۲ درصد رسیده استږ

براساس این گزارش، کروه سنی بالای پنجاه سال، مهم‌ترین مخاطبان صدا و سیما هستند و گروه سنی بین ۱۸ تا ۵۰ سال، که بزرگ‌ترین گروه سنی کشور را تشکیل می‌دهند، علاقه‌ به مراتب کمتری برای استفاده از صدا و سیما به عنوان منبع کسب اخبار دارند و در مقابل، از اینترنت و شبکه‌های مجازی برای مطلع شدن از اخبار و رویدادها بهره می‌برند.

بسیاری از وبسایت‌های خبری در ایران فیلتر شده‌اند. تمامی شبکه‌های اجتماعی به جز اینستاگرام نیز در ایران فیلتر هستند، با این همه، کاربران به صورتی گسترده با استفاده از فیلترشکن، فیلترینگ را دور می‌زنند.

عملکرد صدا وسیما در سال‌های اخیر همواره مناقشه برانگیز بوده است. علاوه بر عدم استقبال مردم از آنچه رسانه ملی خوانده می‌شود، اصلاح‌طلبان جمهوری اسلامی نیز این رسانه را به جانبداری یک‌سویه از اصولگرایان مورد حمایت علی خامنه‌ای متهم می‌کنند.