پنتاگون:‌ به باج‌افزارها حمله هکری کردیم

در اظهاراتی کم‌سابقه، فرماندهان ارتش آمریکا اقدامات تهاجمی علیه بزهکاران غیردولتی سایبری را تایید کردند

ژنرال پل ناکاسون، رئیس ستاد فرماندهی سایبری - ANNA MONEYMAKER / GETTY IMAGES VIA AFP

ستاد فرماندهی سایبری ارتش آمریکا که مسئول عملیات هکری آن کشور است، دست به اعمالی تهاجمی برای ایجاد اختلال در کار گروه‌های بزهکاری زده است که با باج‌افزار به شرکت‌های آمریکایی حمله کرده‌اند. یک سخنگوی این ستاد روز یکشنبه، ۵ دسامبر، در گفت‌وگو با شبکه «سی‌ان‌ان» این موضوع را تایید کرد. 

این سخنگو نگفت که نیروهای سایبری آمریکا دقیقا چه اقداماتی انجام داده‌اند، اما این‌که فرماندهان نظامی آمریکا صراحتا اعلام کنند که دست به حملاتی تهاجمی از این دست زده‌اند، بسیار کم‌سابقه است. 

ماه مه گذشته، حمله باج‌افزارها به سامانه خط لوله نفتی «کولونیال» که از شهر هوستون در ایالت تگزاس آغاز می‌شود و به منطقه جنوب شرقی آمریکا بنزین و سوخت هواپیما می‌رساند، با حمله باج‌افزارها مواجه شد. مظنون اصلی آن حمله، گروه هکری موسوم به «دارک‌ساید» است که باور می‌رود در اروپای شرقی مستقر باشد. به نظر می‌رسد که اظهارات پنتاگون خبر از حرکات تهاجمی آمریکا در پی آن حمله می‌دهد. 

روزنامه نیویورک تایمز روز یکشنبه گفته‌هایی از ژنرال پل ناکاسون، رئیس ستاد فرماندهی سایبری و مدیر سازمان امنیت ملی، نقل کرده بود که نشان می‌دهد عملیات‌های کامپیوتری آمریکایی‌ها بیش از پیش متمایل به هک کردن بزهکارانی است که تهدیدی برای زیرساخت‌های اساسی آمریکا محسوب می‌شوند؛ هرچند مرتبط با دولت‌های دیگر نباشند. 

در پی حمله به «کولونیال»، نهادهای امنیتی در بخش‌های مختلف دولت آمریکا اقدامات خود برای مقابله با باج‌افزارها را افزایش دادند. در سال جاری همچنین شاهد بودیم که حمله هکرها  کار یک شرکت عمده تولید گوشت را هم متوقف کرد. شبکه «سی‌ان‌ان» در ماه ژوئن به نقل از «منابع آگاه» گزارش داده بود که دولت آمریکا دست به اقداماتی تهاجمی در پاسخ به باج‌افزارها زده است؛ از جمله حمله به شبکه‌های بزهکاران سایبری. اکنون اما می‌بینیم که پنتاگون رسما چنین اقداماتی را تایید می‌کند. 

ژنرال ناکاسون ماه گذشته گفته بود که دولت آمریکا اقدامات خود را علیه باج‌افزارها افزایش می‌دهد و از جمله می‌کوشد منابع مالی‌شان را قطع کند. او در گفت‌وگوی اخیر خود با نیویورک تایمز هم همین موضع را تکرار کرد و گفت: «ما قبل، در حین، و پس از آن ماجرا، همراه با شماری از عناصر دولت‌مان دست به اقداماتی زده‌ایم و هزینه‌هایی بر آن‌ها تحمیل کرده‌ایم. این بخش مهمی از ماجرا است که باید همیشه توجه‌مان به آن معطوف باشد.»

بسیاری از گروه‌های باج‌افزاری در روسیه و اروپای شرقی مستقر هستند. اقداماتی که آمریکا علیه این گروه‌ها انجام داده است، شامل تعقیب قانونی باج‌گیرها و ممنوع کردن یک تارنمای مبادله رمزارز است که متهم به پول‌شویی برای هکرها است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاخ سفید کوشیده است با فشار آوردن بر دولت روسیه، از آن بخواهد که دست به اقداماتی علیه بزهکارانسایبری که در خاک آن کشور فعالیت می‌کنند، بزند. اما هنوز معلوم نیست مسکو تمایلی به چنین کاری داشته باشد یا نه. تحلیل‌گران می‌گویند کرملین اغلب به هکرهایی که علیه سازمان‌های روسی فعالیت نمی‌کنند، بی‌توجه است. 

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا، روز سه‌شنبه، ۷ دسامبر، دیداری مجازی با همتای روس خود، ولادیمر پوتین، خواهد داشت. به گفته کاخ سفید، امنیت سایبری از جمله موارد گفت‌وگوی این دو است. شش ماه پیش، بایدن در اولین دیدار حضوری خود با پوتین در ژنو، خواهان اقدام مشترک علیه هکرها شد. 

شرکت‌ها، بیمارستان‌ها، و شهرداری‌های آمریکا تا کنون میلیون‌ها دلار به باج‌گیرهای اینترنتی پرداخت کرده‌اند و پژوهش‌های مختلف نشان می‌دهد که بخش زیادی از این پول‌ها سر از مسکو در آورده است. روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی در روز دوشنبه نوشت که بسیاری از این پول‌ها به شرکت‌هایی مستقر در «برج شرقی فدراسیون» می‌رسد که بلندترین آسمان‌خراش واقع در پایتخت روسیه است. این شرکت‌ها با تحریم‌هایی از سوی دولت آمریکا مواجه شده‌اند. نخستین بار، ماه گذشته خبرگزاری بلومبرگ در مورد «برج شرقی فدراسیون» در مسکو و ارتباط آن با عملیات غیرقانونی در اینترنت گزارش داد. این برج ۹۷ طبقه‌ای با نمای چشمگیر شیشه و فولاد که بر کرانه رودخانه مسکو و در نزدیکی چندین وزارتخانه روسیه (از جمله وزارت توسعه دیجیتال، سیگنال و ارتباطات جمعی) قرار گرفته است، اکنون به نماد این واقعیت بدل شده است که هکرهای غیرقانونی در روسیه، در ملاء‌عام فعالیت می‌کنند. 

باج‌دهندگان معمولا با رمزارزهایی مانند بیت‌کوین این مبالغ را پرداخت می‌کنند و دار و دسته‌های جنایی سپس می‌بایست وجوه دریافتی را به ارزهای رایج‌تری همچون دلار، یورو، و روبل بدل کنند، و همین است که پای این برج واقع در منطقه مالی مسکو را به میان کشیده است. صرافانی مستقر در آن برج، متهم به کمک به پولشویی هستند. رشد رمزارزها نقش مهمی در گسترش فعالیت باج‌افزارها داشته است. 

از جمله چهره‌هایی که مقامات آمریکا انگشت اتهام خود را به سوی آنان گرفته‌اند، می‌توان به ماکسیم یاکوبتز اشاره کرد؛ شخصیت ۳۴ ساله‌ای که به گفته آمریکایی‌ها رئیس یک شبکه گسترده از بزه‌های سایبری است که خود را «شرکت شر» می‌نامد. تحلیل‌گران امنیت سایبری می‌گویند «شرکت شر» در چند حمله مهم به آمریکا نقش داشته است؛ از جمله حمله سال گذشته به «انجمن ملی اسلحه». آمریکا ضمن تحریم آقای یاکوبتز، مدعی است که او به اداره امنیت فدرال روسیه (سازمان امنیتی اصلی‌ای که جای «کا‌گ‌ب» در دوران «شوروی» را گرفته است) نیز یاری می‌رساند. 

وزارت خارجه آمریکا برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری آقای یاکوبتز شود، ۵ میلیون دلار پاداش تعیین کرده است. او اما به نظر می‌رسد به این چیزها بی‌توجه است و مسئولان هم کاری به کارش ندارند. عکس‌هایی از او در حالی که در خیابان‌های مسکو با ماشین لامبورگینی زردرنگ و مجللی تردد می‌کند، منتشر شده است. 

بیشتر از جهان