شیوع سویه جدید ویروس کرونا در افغانستان فاجعه‌بار خواهد بود

فعالیت بیشتر مراکز درمانی ویژه درمان کرونا در افغانستان متوقف شده‌ است

آمار مشخصی از تعداد مبتلایان به ویروس کرونا و میزان تلفات ناشی از آن در افغانستان وجود ندارد - WAKIL KOHSAR / AFP

در حالی که جهان خود را برای مقابله با سویه جدید ویروس کرونا به نام اومیکرون آماده می‌کند، در افغانستان برای مبارزه با این ویروس و سویه‌های جدید آن برنامه‌ای وجود ندارد. پزشکان در افغانستان می‌گویند که بیشتر مراکز درمانی  کووید-۱۹ در خارج از پایتخت این کشور از فعالیت باز مانده‌اند و برای رویارویی با سویه جدید این ویروس هم هیچ‌ راهکاری پیش‌بینی نشده است.‌

پزشکان بیمارستان افغان-ژاپن کابل به رسانه‌ها گفته‌اند در حال حاضر ۳۴ مرکز درمان کرونا که در استان‌های مختلف افغانستان فعالیت می‌کردند، از خدمات‌رسانی باز مانده‌اند و تنها بیمارستان افغان-ژاپن شهر کابل در این زمینه فعال است. به گفته آنان، در صورتی که فعالیت این مراکز دوباره از سر گرفته نشود، اومیکرون می‌تواند در افغانستان فاجعه به بار آورد.

دکتر دستگیر نظری، رئیس پیشین برنامه پیشگیری عمومی وزارت بهداشت افغانستان، به ایندیپندنت فارسی می‌گوید که در حال حاضر برای بازگشایی مراکز درمانی مخصوص کووید-۱۹ هیچ برنامه‌ای وجود ندارد و نهادهای بین‌المللی مانند سازمان ملل متحد و سازمان جهانی بهداشت تنها به مراکز بهداشت عمومی کمک مالی می‌کنند و برای بازگشایی مراکز جدید مبارزه با کووید-۱۹ به افغانستان تعهدی ندارند.

دکتر نظری توضیح می‌دهد که در موج اول شیوع کرونا، دولت افغانستان با استفاده از بودجه داخلی، مراکزی برای مبارزه با کووید-۱۹ ایجاد کرد و وزارت صحت (بهداشت) برای تداوم فعالیت این مراکز، قراردادهایی را با سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی و داخلی منعقد کرد. به گفته دکتر نظری، با سقوط جمهوری و بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان، مانند دیگر مراکز درمانی، بخش عرضه خدمات به بیماران مبتلا به کووید نیز با مشکل نبود بودجه روبه‌رو شد و از فعالیت باز ماند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این پزشک، در حال حاضر تنها بیمارستان افغان-ژاپن کابل و تعدادی از بیمارستان‌های منطقه‌ای در گوشه وکنار افغانستان، برای مبارزه با کرونا خدمات‌رسانی می‌کنند که البته به حدی کم‌اند که در صورت گسترش ویروس، هیچ گونه خدماتی در این زمینه به بیماران عرضه نخواهد شد؛ برای مثال در بیمارستان هرات که بیش از سه میلیون نفر جمعیت دارد، تنها پنج تخت برای بستری بیماران مبتلا به کرونا در نظر گرفته شده است.

دکتر نظری با اشاره به واکسیناسیون تنها هفت درصد از مردم در افغانستان علیه کرونا، می‌افزاید: «شیوه سویه جدید کرونا برای افغانستان فاجعه‌بار خواهد بود. زیرا حتی کشورهایی که تا ۸۵ درصد شهروندان خود را واکسینه کرده‌اند هم در حال حاضر با بحران شیوع دوباره کووید-۱۹ مواجه‌اند.» او از سازمان ملل متحد و سازمان بهداشت جهانی درخواست کرد تا مراکز مبارزه با کووید در افغانستان را دوباره فعال کنند، زیرا به باور او، حکومت در حال حاضر توان رسیدگی به این بخش را ندارد.

مقام‌های وزارت بهداشت طالبان هنوز درباره این نگرانی‌ها اظهارنظر نکرده‌اند. تلاش ایندیپندنت فارسی برای تماس با سخنگوی وزارت بهداشت امارت طالبان هم بی‌پاسخ مانده است؛ اما نظر محمد مطمئن، یک عضو طالبان که اکنون رئیس عمومی کمیته المپیک افغانستان است، در توییتر نوشته است: «هیچ‌کس در افغانستان به کووید-۱۹ فکر نمی‌کند، اما کووید در جهان وجود دارد. ما کشوری آزاد از کوویدیم.»

هرچند آمار رسمی تلفات ناشی از ابتلا به کووید-۱۹ در افغانستان پایین و در حد پنج هزار نفر است، باور عمومی این است که تلفات ناشی از کرونا در افغانستان بسیار بالاتر است اما به دلیل ثبت نشدن علت مرگ افراد به دلیل کرونا، پایین مانده است؛ به طوری که از اوت ۲۰۲۱ تاکنون هیچ مورد مرگ ناشی از کرونا در افغانستان ثبت نشده و مشخص نیست که از زمان روی کار آمدن طالبان در افغانستان چه تعداد از مردم این کشور در اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده‌اند.