فرمانده اسرائیلی: می‌دانیم چه کسی به ما حمله سایبری می‌کند و از پس آن برمی‌آییم

نیویورک تایمز اخیرا نوشته بود که حمله‌های حکومت ایران علیه زندگی مردم غیرنظامی در اسرائیل بخشی از جنگ سایبری بین تهران و تل‌آویو است

ایگال اونا، مدیر اداره ملی سایبری اسرائیل- GIDEON MARKOWICZ / AFP

شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» آمریکا گزارش مفصلی از «اتاق جنگ» پدافند سایبری اسرائیل واقع در شهر بئرشبع در صحرای نقب در جنوب آن کشور پخش کرد و با فرماندهان اسرائیلی در مورد عملیات آن کشور و جنگ غیررسمی ایران و اسرائیل گفت‌وگو کرد.

نیروهای نظامی و اطلاعاتی اسرائیل هر یک فعالیت‌های پدافند سایبری خود را دارند، اما دفاع از هدف‌های غیرنظامی بر عهده «اداره ملی سایبری» است که «سی‌ان‌ان» با مدیر آن گفت‌وگو کرده است. ایگال اونا، مدیر این اداره که پیش از این سابقه فعالیت در واحد سایبری ۸۲۰۰ ارتش اسرائیل و اداره امنیت اسرائیل (موسوم به شین بت یا شاباک) را دارد، گفت: «کار ما نه‌فقط روزبه‌روز که ساعت‌به‌ساعت و دقیقه‌به‌دقیقه است. همه‌جا شاهد حمله هستیم. در یک سال و نیم گذشته و حتی پیش از آن، گویی دنیا دیوانه شده است.» آقای اونا گفت که در دوران دنیاگیری ویروس کرونا، حمله‌های سایبری افزایش چشمگیری یافته است.

آقای اونا در این گفت‌وگو از حمله‌های سایبری متعددی صحبت کرده است که بسیاری از آن‌ها مربوط به ایران دانسته می‌شود. برای مثال، در آوریل ۲۰۲۰ حمله‌ای سایبری علیه دستگاه آب‌رسانی در اسرائيل صورت گرفت که می‌توانست باعث شود مواد شیمیایی همچون کلر بیش از حد لازم وارد آب آشامیدنی کشور شود. مقام‌های اسرائیل حکومت ایران را مسئول آن حمله می‌دانند که اگر موفق شده بود می‌توانست باعث کشتار بسیاری از شهروندان اسرائیل شود. آقای اونا با اشاره به این واقعیت یادآوری کرد که حمله‌های سایبری می‌تواند به مرگ‌باری حمله با موشک و بمب باشد. او گفت: «کافی است دو سه نفر بچه باهوش و فهمیده داشته باشی؛ آن‌ها می‌توانند آسیبی به بار بیاورند که از هیروشیما هم بدتر باشد. اصلا می‌شود نیروگاه‌های هسته‌ای را از میان برد.»

نمونه دیگر، در اواخر ماه اکتبر بود که یک تارنمای مخصوص آشنایی افراد هم‌جنس‌گرا در اسرائیل هدف حمله قرار گرفت تا اطلاعات هزاران نفر از کاربران آن تارنما در اینترنت پخش شود. البته بسیاری از کارشناسان می‌گویند این حمله نه کار ایران، که کار تبهکاران خصوصی بوده است. اما برخی می‌گویند که اطلاعاتی که هکرهای ایرانی در عملیات‌های دیگر منتشر کرده بودند باعث این حمله شده بود. شاید هم ترکیبی از هر دو باشد. بیشتر رسانه‌های اسرائیل آن حمله را کار گروهی به نام «سایه سیاه» می‌دانند که به نظر هم با دنیای جرایم سازمان‌یافته اینترنتی ارتباط دارد و هم (مستقیم یا غیرمستقیم) با حکومت ایران.

آقای اونا گفت: «متاسفانه شاهد این گرایش روزافزون هستیم که حمله‌های ترکیبی صورت می‌گیرد که هدفشان نه ‌فقط مالی، که ایجاد شرمساری است. گرایشی است ساده و شرورانه.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در حمله دیگری که در ماه اکتبر به اسرائیل شد، یک باج‌افزار به بیمارستان هیلل یافه در شهر هادرا در شمال آن کشور حمله کرد و سیستم درونی کامپیوترهای آن را مختل کرد. کار به جایی کشیده شد که کارمندان بیمارستان مجبور به استفاده از کاغذ و قلم شدند و عمل‌های غیرضروری تا دو هفته به تاخیر افتاد. این حمله به احتمال قوی نه به وسیله حکومت ایران یا سایر حکومت‌ها، که به دست باندهای جنایی انجام شده بود. آقای اونا گفت: «بیشتر حمله‌ها را عناصر و افراد خلافکار می‌کنند که می‌خواهند ببیند چشم‌اندازی برای جرم و جنایت دارند یا نه. متاسفانه اکثریت عظیم این حمله‌ها به این خاطر صورت می‌گیرد که پول خوبی در میان است.»

با این همه، شکی در نقش مهم دولت‌ها در دنیای حمله‌های سایبری نیست.

روزنامه نیویورک تایمز اخیرا در گزارشی نوشت که حمله‌های حکومت ایران علیه زندگی مردم غیرنظامی در اسرائیل بخشی از جنگ سایبری بین تهران و تل‌آویو است. برخی از مسئولان نظامی آمریکا که بدون افشای نامشان با این روزنامه گفت‌وگو کردند گفتند که حمله به پمپ بنزین‌ها در ایران کار اسرائیل بوده و برای تلافی صورت گرفته است.

آقای اونا در پاسخ به سوال خبرنگار سی‌ان‌ان در این باره گفت: «البته که ما می‌دانیم این کار [حمله به اسرائیل] را چه کسی انجام داده و یادمان هم است… و می‌توانیم از پس کسانی که این حمله‌ها را می‌کنند بربیاییم.»

در پاسخ به این سوال که اسرائیل دقیقا چطور این کار را انجام می‌دهد، آقای اونا گفت: «با اقدام‌های ویژه. اسرائیل تمام ابزارها و تمام مزیت‌ها را نه‌فقط در عرصه سایبری که در سایر عرصه‌ها هم دارد و وقتی لازم شد می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم.»

اونا گفت که مهاجمان اغلب مکان واقعی خود را پنهان می‌کنند و سعی می‌کنند از کشورهای متفاوت حمله کنند، و گاه هم‌زمان به چند کشور حمله می‌کنند. او تاکید کرد که به همین خاطر همکاری بین‌المللی کلید مقابله با حمله‌های سایبری است.

آمریکا و اسرائیل ماه گذشته گروه کار مشترکی برای مقابله با باج‌افزارها راه انداختند. آقای اونا گفت که اسرائیل اکنون با ده‌ها کشور در این زمینه همکاری می‌کند، اما در نهایت، احتمالا شاهد راه‌اندازی سازوکارهای منظم‌تر همکاری بین‌المللی و ائتلاف‌هایی همچون ناتو خواهیم بود. او پیش‌بینی کرد که کشورهایی همچون چین و روسیه نیز در نهایت به چنین تلاش‌هایی خواهند پیوست. اونا گفت: «به نظرم ناگزیر است. در نهایت تمام کشورها و تمام جوامع با همین مشکلات مواجه خواهند شد و باید از همین راه‌حل‌ها استفاده کنند.»

اسرائیل علی‌رغم کوچک بودن خود پیشرفت‌های کلیدی در زمینه سایبری داشته است. چهل درصد کل سرمایه‌گذاری‌های خصوصی سایبری در جهان در شرکت‌های اسرائیلی می‌شود. یک‌سوم از شرکت‌های سایبری معروف به «یونیکورن» (استارت‌آپ‌هایی که به ارزش یک میلیارد دلار یا بیشتر می‌رسند)‌ اسرائیلی‌اند. حدود پنجاه درصد از صادرات امروز اسرائيل در زمینه فناوری‌های پیشرفته موسوم به «های‌تک» است و از این میان ۱۵ درصد محصولات سایبری است.

 اسرائیل به‌ویژه در عرصه امنیت و دفاع سایبری پیشتاز است. اخیرا گزارشی با نام «سایبرمانیا: اسرائیل چگونه به یکی از مراکز قدرت جهان در حیطه‌ای بدل شد که آینده بشر را شکل می‌دهد» منتشر شد که به این موضوع می‌پردازد. مشخصات نویسندگان آن گزارش از در هم تنیده بودن فضاهای نظامی، اقتصادی، و آموزشی در اسرائیل خبر می‌دهد. نویسنده اصلی آن گزارش پروفسور اویاتار ماتانیا است، اولین رئیس «اداره ملی سایبری» و عضو «مرکز پژوهش‌های سایبری بین‌رشته‌ای بلاواتنیک» در دانشگاه تل‌آویو که در «دانشکده دولت بلاواتنیک» در دانشگاه آکسفورد نیز تدریس می‌کند. دیگر نویسنده گزارش، امیر راپاپورت، بنیان‌گذار مجله «اسرائیل دیفنس» است که از سال ۲۰۱۴ نشست‌های جهانی «سایبرتک» را برگزار می‌کند.