رویارویی وزیران امور خارجه آمریکا و‌ روسیه بر سر اوکراین

بلینکن: آمریکا از نقشه‌های روسیه برای یک تهاجم تازه علیه اوکراین عمیقا نگران است

کرملین در روز پنجشنبه، دوم دسامبر، از احتمال گسترش درگیری‌ها در شرق اوکراین ابراز نگرانی کرد-JONATHAN NACKSTRAND / POOL / AFP

کرملین روز پنجشنبه، دوم دسامبر، از احتمال گسترش درگیری‌ها در شرق اوکراین ابراز نگرانی کرد. در همین حال آمریکا نیز به روسیه هشدار داد که در اوکراین دخالت نکند.

مقام‌های غربی و اوکراینی از بسیج نیروهای نظامی روسی پشت مرزهای اوکراین نگران‌اند و از قصد روسیه برای مداخله مستقیم نظامی در اوکراین بیم دارند. از سوی دیگر، مسکو تاکید می‌کند که چنین قصدی ندارد و اوکراین و متحدان غربی آن را متهم می‌کند که درصددند با مطرح کردن ادعاهای ساختگی، طرح‌های تهاجمی خود را پنهان کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در دیدار با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه،  در استکهلم، هشدار داد که اگر روسیه در پی‌ رویارویی باشد، با پیامدهایی جدی مواجه خواهد شد. او افزود که دیپلماسی بهترین راه برای اجتناب از بحران است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در مسکو، هم گفت که تحریک‌های مکرر و تهاجمی مقام‌های اوکراینی در مناطق مرزی، مایه نگرانی روسیه درباره امکان شعله‌ور شدن منازعه است. او گفت که اظهارات اخیر ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، و دیگر مقام‌های اوکراینی نشان می‌دهد که رهبران این کشور گزینه کاربرد زور را کنار نگذاشته است.

پسکوف در این کنفرانس خبری تصریح کرد که احتمال رویارویی در اوکراین همچنان بالا است.

دنیس پوشیلین، رهبر جمهوری خودخوانده جدایی‌طلبان در دونتسک، به تلویزیون دولتی روسیه گفت که در صورت حمله ارتش اوکراین به این منطقه، از مسکو درخواست کمک نظامی خواهد کرد. مقام‌های اوکراین این ادعا را که قصد دارند این منطقه را به‌ زور پس‌ بگیرند، رد می‌کنند.

دمیترو کولبا، وزیرخارجه اوکراین، پس از دیدار با بلینکن در استکهلم در توییتی نوشت: «ما در ارتباطی تنگاتنگ با یکدیگر برای ایجاد بسته جامع بازدارنده‌ای کار می‌کنیم که تحریم‌های اقتصادی سختی را شامل می‌شود تا روسیه را از هرگونه اقدام تهاجمی بیشتر بازداریم.»

روابط دو کشور همسایه روسیه و اوکراین پس از اینکه روسیه در سال ۲۰۱۴، شبه‌جزیره کریمه را به خاک خود ضمیمه کرد و از جدایی‌خواهان منطقه صنعتی شرق اوکراین که با نام دونباس شناخته می‌شود، جانبداری کرد، به شدت بحرانی است. در جریان این منازعات، بیش از ۱۴ هزار تن کشته شدند.

پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، به ناتو درباره ارسال سرباز و سلاح به اوکراین هشدار داده و گفته است که چنین اقدامی عبور از خط قرمز روسیه است و واکنشی شدید در پی خواهد داشت. او روز چهارشنبه گفت که مسکو از غرب تضمین می‌خواهد که توسعه ناتو به سوی شرق را متوقف کند و سربازان و تسلیحاتش را به نزدیکی مرزهای روسیه نفرستد.

بلینکن گفته است که آمریکا از نقشه‌های روسیه برای یک تهاجم تازه علیه اوکراین عمیقا نگران است و کشورهای زیادی در اروپا نیز در این نگرانی با آمریکا هم‌نظرند. او این سخنان را در دیدار با لاوروف و در حاشیه نشست وزیران سازمان امنیت و همکاری اروپا بیان کرد. این نشست در استکهلم سوئد برگزار می‌شود.

بلینکن تصریح کرد که ایالات متحده آمریکا به حق حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اوکراین تعهدی نیرومند و آهنین دارد.

وزیر امور خارجه آمریکا با پشتیبانی از توافق صلحی که به ابتکار آلمان و فرانسه در سال ۲۰۱۵ به دست آمد و در مینسک، پایتخت بلاروس، امضا شد، اجرایی شدن کامل توافق مینسک و عقب‌نشینی نیروهای روسیه از نزدیکی مرز این کشور با اوکراین را خواستار شد.

روسیه اعلام کرده است که در مسئله میان اوکراین و جمهوری‌های جدایی‌طلب این کشور دخالتی ندارد و ادعاهای اوکراین و کشورهای غربی‌ها درباره ارسال سلاح و سرباز به شرق اوکراین را رد کرده است.