آمریکا: اگر ایران بیشتر مطالبه کند یا تعهد کمتری بپذیرد، مذاکرات شکست می‌خورد

به گفته رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران، همه مباحثی که در ۶ دور گفت‌وگوهای وین به جمع‌بندی رسیده بود، قابل مذاکره مجدد است

هم‌زمان با آغاز مذاکرات احیای برجام در وین، جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، بار دیگر بازگشت متقابل به برجام را بهترین گزینه برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران دانست و گفت که  اگر ایران مطالبه بیشتری داشته باشد یا کمتر از بازگشت به تعهدهای برجامی خود را بپذیرد، این مذاکرات شکست می‌خورد.

دور جدید مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با ایران روز دوشنبه، هشتم آذرماه، پس از حدود پنج‌ماه وقفه، درحالی آغاز شد که علی باقری کنی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایرانی، گفت با «اراده جدی و تدارک قوی برای لغو تحریم‌ها» به وین آمده‌اند. او پیش‌تر در گفت‌وگویی «لغو تمام تحریم‌های مربوط به برجام، ازجمله تحریم‌های اعمال‌شده در چارچوب کارزار فشار حداکثری» را شرط لازم برای موفقیت مذاکرات خوانده بود.

یکی از خبرنگاران حاضر در نشست خبری وزارت خارجه آمریکا در روز دوشنبه، هشتم آذرماه، پرسید: «آیا ایالات متحده آماده است تا طبق درخواست ایران، تمام تحریم‌های اعمال‌شده از زمان خروج از برجام را لغو کند؟»

معاون سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در پاسخ به این سوال، گفت: «من وارد جزئیات یا هیچ فرضیه‌ای نمی‌شوم و فقط روی هدف تمرکز خواهم کرد، که بازگشت متقابل به برجام است. همان‌طور که می‌دانید، این مطابق با منافع ملی آمریکاست و ما معتقدیم که بهترین گزینه در دسترس برای محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران و همچنین فراهم کردن بستری برای رسیدگی به اقدام‌های بی‌ثبات‌کننده ایران است. اگر ایران مطالبه بیشتری داشته باشد یا چیزی کمتر از بازگشت متقابل به تعهدهای خود را ارائه دهد، این مذاکرات موفق نخواهد شد.»

هم‌زمان، جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، نیز روز دوشنبه اعلام کرد که هدف آمریکا در مذاکره با جمهوری اسلامی، آن است که «ایران به پایبندی کامل به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ بازگردد».

جالینا پورتر در بخش دیگری از سخنانش گفت: «بر کسی پوشیده نیست که در طول تمام روند مذاکرات، لغو تحریم‌ها برای ایران در اولویت بوده است، ولی ما در رسانه‌ها درمورد برخی ادعاهایی که درباره مذاکرات وجود دارند، نظر نمی‌دهیم و صحبت نمی‌کنیم.» او تاکید کرد که «توالی و ماهیت دقیق گام‌های مرتبط با تحریم‌ها» که ایالات متحده برای بازگشت متقابل به پایبندی به برجام باید بردارد، «موضوع مذاکرات» است. 

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که «به درخواست ایران» مذاکرات همچنان «غیرمستقیم» خواهند بود و ایالات متحده در هیچ‌یک از این نشست‌ها به‌طور مستقیم با ایران مشارکت نداشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، نیز روز دوشنبه گفته بود که «هیچ گفت‌وگوی دوجانبه با هیئت آمریکایی انجام نمی‌شود».

جالینا پورتر در نشست خبری روز دوشنبه، پاسخ به خبرنگاری که درمورد گزارش‌های مبتنی‌بر تبادل اطلاعات اسرائیل با آمریکا درمورد گام برداشتن ایران به‌سمت غنی‌سازی ۹۰درصدی پرسیده بود، گفت: «ما اینجا درمورد برخی اطلاعاتی که به اشتراک گذاشته می‌شود، اظهارنظر نمی‌کنیم، اما بدیهی است که غنی‌سازی تا سطح ۹۰درصد، اقدامی تحریک‌آمیز خواهد بود.» 

او گفت که «در حال حاضر ما بر روی مذاکرات متمرکز و حتی فوق متمرکز شده‌ایم» و در ادامه به‌طور کلی افزود: «ما به‌صراحت تداوم نقض تعهدهای هسته‌ای ایران را غیرسازنده دانسته‌ایم. این مسئله با آنچه هدف بازگشت به پایبندی متقابل به برجام خوانده شده، نیز مغایر است و در مذاکرات هیچ اهرم فشاری برای ایران فراهم نخواهد کرد.»

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این نشست خبری در پاسخ به سوالاتی درمورد روند مذاکرات وین، اعلام کرد که «وارد جزئیات مذاکراتی که در حال حاضر جریان دارند، نمی‌شود».

هم‌زمان، علی باقری کنی، رئیس هیئت مذاکره‌کننده ایران در وین، پس از برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام در روز دوشنبه، گفت: «آن‌چه از ۶ دور مذاکرات قبلی پیش روی ماست، یک پیش‌نویس است، نه یک توافق؛ و پیش‌نویس محل مذاکره است.»

او افزود: «بر این اساس، همه مباحثی که در ۶ دور گفت‌وگوهای وین به یک جمع‌بندی رسیده، قابل مذاکره است و این مورد اذعان همه طرف‌های گفت‌وگو در نشست روز دوشنبه هم بود.»

پیش از آغاز دور هفتم مذاکرات احیای برجام، آمریکا و بعضی طرف‌های دیگر، ازجمله فرانسه، خواستار ازسرگیری گفت‌وگوها «دقیقا» از نقطه پایانی دور ششم شده بودند، اما مقام‌های وزارت خارجه ایران اعلام کرده بودند که به نقطه قبلی توقف مذاکرات بازنمی‌گردند و طرح دیگری در این زمینه ارائه خواهند داد.