برآورد جاسوسی اسرائیل؛ ایران برای غنی‌سازی ۹۰ درصدی آماده می‌شود

«احتمال افزایش حمله‌های گروه‌های شبه‌نظامی ایران به منافع آمریکا در منطقه برای امتیازگیری در مذاکرات وجود دارد»

علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران در وین-REUTERS/Lisi Niesner

اسرائیل در دو هفته اخیر برخی اطلاعات جاسوسی را با متحدان آمریکایی و اروپایی خود به اشتراک گذاشته که نشان می‌دهد جمهوری اسلامی ایران در حال برداشتن گام‌های فنی  آمادگی برای غنی‌سازی ۹۰ درصدی است.

باراک راوید خبرنگار اکسیوس این خبر را به نقل از دو منبع آمریکایی مطلع منتشر کرده است. این گزارش می‌گوید که تحلیلگران اطلاعاتی اسرائیلی به دولت بایدن گفته‌اند ایران با این گام‌های مقدماتی می‌تواند در صورت لزوم در مدت چند هفته سطح غنی‌سازی را به ۹۰ درصد برساند.

برآوردهای اطلاعاتی اسرائیل حاکی از آن است که ایران احتمالا برای امتیاز‌گیری مذاکرات می‌تواند به زودی غنی‌سازی ۹۰ درصدی را آغاز کند.

غنی‌سازی ۹۰ درصدی در مسیر دستیابی به سلاح هسته‌ای یکی از اصلی‌ترین گام‌ها به‌شمار می‌رود. در واقع غنی‌سازی ۹۰ درصدی توجیهی غیراز کاربرد تسلیحاتی ندارد و پیش‌تر مقامات تهران هم به توانایی حرکت در مسیر غنی‌سازی با خلوص بسیار بالا اشاره کرده بودند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در صورت غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۹۰ درصد، جمهوری اسلامی ایران فاصله کوتاه‌تری با تولید سلاح هسته‌ای خواهد داشت و این عمده‌ترین نگرانی غرب و منطقه به‌شمار می‌رود. برآوردها درباره فاصله ایران با ساخت سلاح هسته‌ای متفاوت است اما اغلب پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که فاصله تهران تا دستیابی به مواد و تکنولوژی مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته‌‌ای یک تا دو سال است.

گزارش اکسیوس که همزمان با روز نخست دور جدید مذاکرات هسته‌ای در وین منتشر شده، به سطح کنونی غنی‌سازی در ایران که ۶۰ درصد اعلام شده اشاره می‌کند. این گزارش تاکید دارد که همین سطح غنی‌سازی هم بسیار بالا‌تر از سقف تعیین شده در برجام است.

در بخش دیگری از این گزارش به نقل از داده‌های اطلاعاتی اسرائیل به احتمال افزایش حمله‌های گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی علیه نیروهای آمریکایی در منطقه در یمن، سوریه و عراق اشاره شده است. هدف از این حمله‌های احتمالی مطالبه امتیازهای بیشتر در مذاکرات وین اعلام شده است.

مذاکرات وین در شرایطی پر از ابهام و بدبینی در جریان است. مقامات اسرائیل در گفت‌و‌گو با مقامات اتحادیه اروپا و آمریکا از آنها خواسته‌اند موضع سختگیرانه‌ای علیه نقض تعهدات هسته‌ای از سوی ایران اتخاذ کنند. وزیر امور خارجه اسرائیل که اخیرا  به لندن سفر کرد تاکید دارد که داده‌های جاسوسی نشان می‌دهد ایران فارغ از نتیجه مذاکرات وین به طور محرمانه در حال توسعه برنامه‌های هسته‌ای خود است.

روز دوشنبه نخستین گفت‌و‌گو‌های هسته‌ای پس از وقفه‌ای حدود شش ماهه بین نمایندگان ایران، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان و با حضور غیرمستقیم آمریکا انجام شد.

انریکه مورا، هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام که تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای اروپا را هدایت می‌کند نسبت به روز نخست این گفت‌و‌گو‌ها با خوش‌بینی سخن گفت اما در عین حال درباره به نتیجه رسیدن دور مقدماتی مذاکرات ابراز تردید کرد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که طرفین پذیرفتند نتایج شش دور قبلی مذاکرات که در دولت حسن روحانی انجام شده بود را در نظر بگیرند.

مذاکرات روز سه‌شنبه بر لغو تحریم‌ها که اولویت اول ایران است متمرکز خواهد بود و روز چهارشنبه درباره محدودیت‌هایی که باید بر برنامه‌هایی هسته‌ای ایران اعمال شود گفت‌و‌گو خواهد شد.