پیشنهاد عربستان برای تشکیل نشست ویژه سازمان همکاری‌های اسلامی در مورد افغانستان

این نشست در روز ۱۷ دسامبر در اسلام‌آباد برگزار خواهد شد

AMER HILABI / AFP

خبرگزاری عربستان سعودی گزارش داده که دولت این کشور از سازمان‌ همکاری‎‌های اسلامی خواسته است تا برای بحث در مورد وضعیت مردم افغانستان و راه‌های حمایت از آنان برای جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی، نشست فوری فوق‌العاده‌ای را در سطح وزرای خارجه کشورهای عضو برگزار کند.

بر اساس پیشنهاد عربستان سعودی، این نشست قرار است در هفدهم ماه دسامبر در پاکستان، برگزار شود و محور بحث‌ها چگونگی کمک به جلوگیری از وقوع فاجعه بشری در افغانستان و مطرح کردن خواست اعضای سازمان همکاری‌های اسلامی از طالبان در زمینه‌های خودداری از نقض حقوق بشر، احترام به حقوق زنان و تشکیل دولت فراگیر و مورد قبول همه اقوام افغانستان خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری عربستان سعودی، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان، از ابتکار عربستان سعودی که رئیس کنونی اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی است، استقبال و با برگزاری این اجلاس در اسلام‌آباد موافقت کرده است. او ابراز امیدواری کرده است که کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی با میزبانی اسلام‌آباد از این نشست موافقت کنند. وزیر خارجه پاکستان خبر برگزاری نشست هفدهم دسامبر در اسلام‌آباد را در توییتر هم اعلام کرده است.

در همین حال، عرب‌نیوز نوشته است که عربستان سعودی امیدوار است این نشست به یافتن ابزارها و سازوکارهای مناسب برای رساندن کمک به افغان‌ها و هماهنگی بیشتر با سازمان‌های مددرسان برای کاهش چالش‌ها در افغانستان کمک کند. عرب‌نیوز افزوده است که این نشست همچنین فرصتی برای نشان دادن موضع گروهی یکسانی در مورد اصول کلیدی در مورد افغانستان خواهد بود.

در این نشست از طالبان که فعلا بر افغانستان مسلط‌ند، درخواست خواهد شد تا به تشکیل دولت فراگیر اقدام کند، به حقوق بشر و حقوق زنان توجه کند و به معیارها و کنوانسیون‌های بین‌المللی پایبند باشد.

پیشنهاد دولت عربستان سعودی برای برگزاری نشست ویژه سازمان همکاری‌های اسلامی با موضوع کمک به مردم افغانستان از نخستین اقدام‌های این دولت در رابطه به افغانستان، پس از بازگشت طالبان به قدرت است. در سه ماه گذشته، هیچ‌ تماس رسمی میان طالبان و دولت عربستان سعودی برقرار نشده است.

با این حال چنین به نظر می‌‎آید که دولت عربستان سعودی با برگزاری نشست ویژه سازمان همکاری‌های اسلامی که قرار است در اسلام‌آباد برگزار شود، تلاش‌هایش در زمینه کمک به جلوگیری از بحران انسانی در افغانستان و افزایش فشارها بر طالبان برای تشکیل یک دولت فراگیر را بیشتر می‌کند.

پیش از این و در بیستم سپتامبر، شاهزاده فیصل بن ریحان، وزیر خارجه عربستان سعودی، در جریان بازدید از هند و در مصاحبه با اندیا تودی گفته بود که بازگشت طالبان به افغانستان ممکن است به بازگشت القاعده و داعش منجر شود و دولت عربستان سعودی، در این مورد واقعا نگران است. او تصریح کرده بود که کشورش هیچ تماسی با طالبان ندارد و منتظر شکل‌گیری یک دولت فراگیر در افغانستان می‌ماند.