اتحادیه اروپا از طالبان خواست حکومت فراگیر ایجاد کنند

حقوق زنان در افغانستان به عنوان خط قرمز اتحادیه اروپا مطرح شد

در مذاکرات فشرده میان نمایندگان اتحادیه اروپا و اعضای حکومت طالبان که در دوحه قطر انجام شد، نمایندگان اتحادیه اروپا خواستار شکل‌گیری دولت فراگیر در افغانستان شدند. 

در این نشست دو روزه، اتحادیه اروپا از رژیم طالبان خواست که در افغانستان یک حکومت فراگیر با حضور زنان ایجاد کند. در بیانیه‌ای که پس از آن نشست از سوی اتحادیه اروپا به نشر رسید، گفته شده است که آن اتحادیه حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است، اما برای مدیریت کمک‌های بشردوستانه برای مردم افغانستان، روابط خود را با آن کشور گسترش خواهند داد.

در آن بیانیه آمده است: «اتحادیه اروپا در افغانستان یک دفتر کمک‌های بشردوستانه خواهد داشت و از طریق این دفتر کمک‌های اروپا را برای مردم افغانستان مدیریت خواهد کرد. هم نمایندگان اتحادیه اروپا و هم مسئولان امارت اسلامی طالبان نگرانی خود را از وضعیت وخیم اقتصادی مردم در افغانستان، به‌خصوص در ماه‌های زمستان ابراز کرده‌اند.»

 اتحادیه اروپا تعهد کرده است که کمک‌های بشردوستانه خود را به مردم افغانستان همچنان ادامه دهد. نمایندگان این اتحادیه از طالبان خواسته‌اند تا زمینه همکاری زنان در نهادهای کمک‌رسان به مردم افغانستان را مهیا سازند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امارت طالبان نیز تعهد کرده است که حقوق کارمندان دولت را که شماری از آنان از ماه مه تا کنون حقوق دریافت نکرده‌اند، بپردازد. نمایندگان طالبان همچنین تعهد کرده‌اند که نگذارند فعالیت‌های تروریستی از داخل خاک افغانستان، کشورهای دیگر را هدف قرار دهد. آنان همچنین گفته‌اند که مانند گذشته زمینه خروج شهروندان کشورهای خارجی را که هنوز در افغانستان مانده‌اند و نیز افغان‌هایی که خواهان خروج از  کشور هستند، مهیا خواهند کرد. 

در مقابل، طالبان از اتحادیه اروپا خواسته‌اند تا کمک‌های فنی خود را برای تداوم فعالیت‌های استاندارد فرودگاه‌های افغانستان، در اختیار طالبان بگذارند. 

اتحادیه اروپا گفته است که حضور حداقلی در فرودگاه کابل را به گونه‌ای که به رسمیت شناختن رژیم طالبان به‌شمار نیاید، در نظر خواهد گرفت. هنوز مشخص نیست که این حضور حداقلی چگونه و در چه حدی شکل خواهد گرفت. 

طالبان همچنین پذیرفته‌اند که به موازین حقوق بشری، به‌ویژه حقوق زنان و کودکان پایبند خواهند بود و خواهند کوشید تا زمینه تحصیل دختران را در افغانستان فراهم کنند. 

این دومین دیدار مستقیم نمایندگان اتحادیه اروپا با مسئولان گروه طالبان است که در شهر دوحه انجام می‌شود. در ۲۱ سپتامبر سال جاری میلادی، اتحادیه اروپا تصمیم گرفت برای جلوگیری از فاجعه انسانی و رکود اقتصادی در افغانستان، یک بسته کمکی یک میلیارد یورویی برای کمک به آن کشور در نظر بگیرد. گزارش‌هایی نیز مطرح شده است مبنی بر آن که که تعدادی از کشورهای اروپایی در حال رای‌زنی در مورد باز کردن سفارتخانه‌های خود در کابل هستند، بی‌آن که رژیم طالبان را کاملا به رسمیت نشناخته باشند. 

طالبان تاکنون بر روی کاغذ تعهدات زیادی به جامعه جهانی داده‌اند که در عمل به آن‌ها پایبند نمانده‌اند. آنان از تربیون‌های خود نیز بارها بر اصل رعایت حقوق زنان، به‌خصوص حق تحصیل و کار آنان، تاکید کرده‌اند. اما در واقعیت، وضعیت زنان و دختران در آن کشور همچنان بحرانی است و دختران در سال جاری نتوانستند به کلاس‌های درس برگردند. هرچند طالبان گفته‌اند که در سال آینده تحصیلی این دختران دانش‌آموز خواهند توانست در کلاس‌های بالاتر ثبت‌نام کنند، اما این امر، حتی در صورت وقوع، بر میزان اطلاعات و آمادگی تحصیلی این دانش‌آموزان تاثیر منفی خواهد گذاشت. از این گذشته، گروه طالبان جز در بخش‌های محدودی مانند پزشکی، جلو فعالیت زنان را در دیگر بخش‌های اجتماعی گرفته‌اند. آنان می‌گویند فضا برای فعالیت زنان در حال حاضر مساعد نیست و باید با راهکارهایی، وضعیت را برای فعالیت زنان در عرصه‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی متحول کنند. 

اما بسیاری از زنان و مدافعان حقوق آنان در افغانستان بر این باورند که گروه طالبان نگرش و بینش خود را در قبال زنان تغییر چندانی نداده‌اند و می‌خواهند که زندگی و هویت زنان صرفا به حضور در چهارچوب خانه محدود باشد. 

هرچند گروه طالبان به صورت تلویحی نشست دو روزه با اتحادیه اروپا را مثبت ارزیابی کرده‌اند، باید دید که گفت‌وگوها میان این گروه و نمایندگان دولت آمریکا چگونه پیش خواهد رفت.