زنان معترض در کابل: طالبان را به رسمیت نشناسید

«ما گرسنگی و قحطی را تحمل می‌کنیم، اما بی عدالتی و ستم را نمی‌توانیم تحمل کنیم»

طالبان در صدد سرکوب اعتراضات و دادخواهی مردم افغانستان‌اند - ایندیپندنت فارسی

گروهی از زنان افغان، امروز یک‌شنبه ۱۴ نوامبر، با برپایی یک تجمع اعتراضی در شهر کابل، از کشورهای جهان خواستند در مورد به رسمیت شناختن طالبان عجولانه تصمیم نگیرند و به جای آنُ به دادخواهی مردم افغانستان توجه کنند.

اعتراض کنندگان، از اقدامات خشونت‌بار طالبان در برابر زنان، سلب آزادی‌های اجتماعی، رفتار تبعیض‌آمیز با اقوام و بازداشت‌های خودسرانه انتقاد کردند و عفو عمومی طالبان را « یک شایعه» خواندند که هرگز به آن عمل نشده است.

ارمغان ملک‌زاده، از زنان معترض، گفت طالبان در صدد سرکوب اعتراضات و دادخواهی مردم افغانستان هستند، اما تلاش آنان برای مهار اعتراضات مردم بیهوده است، چون مردم از رفتارهای خشونت‌بار و مملو از تبعیض این گروه به ستوه آمده‌اند.

خانم ملک‌زاده گفت: «ما گرسنگی و قحطی را تحمل می‌کنیم، اما بی عدالتی و ستم را نمی‌توانیم تحمل کنیم.»

ملک‌زاده با انتقاد از اعلام عفو عمومی توسط طالبان و کشتارها و بازداشت‌های گسترده در افغانستان گفت، اگر نظامیان و کارکنان دولت پیشین مورد عفو قرار گرفته اند، پس هزاران تن از کارکنان دولت پیشین چرا در سه ماه اخیر بازداشت شده‌اند.

در اعلامیه این تجمع اعتراضی که یک نسخه آن به ایندیپندنت فارسی فرستاده شده، آمده است: «طالبان همه روزه، در مناطق مختلف افغانستان، خانه‌های نظامیان پیشین را بازرسی می‌کنند و افراد ملکی را مورد شکنجه، خشونت، و کوچ اجباری قرار می‌دهند. زنان از اندک‌ترین حقوق شان محروم اند و حدود ماه می‌شود که دختران از آموزش محروم شده اند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این اعلامیه همچنان آمده است که بازرسی خانه‌های مردم توسط طالبان در پنجشیر، کاپیسا و پروان به شدت جریان دارد و طالبان به جای سرکوب گروه‌هایی مانند داعش که با راه اندازی حملات مرگبار، مردم را به قتل می‌رسانند، مصروف سرکوب مردمان ملکی از اقوام مشخص اند.

معترضان در اعلامیه خود گفته اند که اقلیت‌های قومی در افغانستان تحت فشار و سرکوب شدید قرار داند و از ترس نمی‌توانند صدای شان را بلند کنند.

معترضان از کشورهای جهان خواسته اند تا زمانی که طالبان به وعده‌هایشان در قبال حقوق بشر، تامین حقوق اساسی زنان و تشکیل حکومت فراگیر عمل نکرده‌اند، دولت این گروه را به رسمیت نشناسند. 

زنان معترض همچنان در اعلامیه خود از دادگاه بین‌المللی لاهه خواسته اند محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری فراری افغانستان را به دلیل اینکه باعث اوضاع کنونی افغانستان شده به دادگاه بکشاند.

در همین حال، یک تن از برگزار کنندگان این تجمع اعتراضی، به ایندیپندنت فارسی گفت نظامیان طالبان تلاش کردند از گسترش و دوام تجمع اعتراضی زنان جلوگیری کنند.

طوبا لطیفی گفت نظامیان طالبان، خبرنگارانی را که برای پوشش این تجمع اعتراضی آمده بودند، مورد خشونت قرار دادند و تلاش کردند از پوشش رسانه‌ای این تجمع جلوگیری کنند.

در سه ماه اخیر و پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان، ده‌ها تجمع اعتراضی زنان در کابل و شهرهای مختلف افغانستان، در واکنش به اقدامات طالبان برگزار شده است و در بیشتر موارد، طالبان با تفنگ و شلاق، تلاش کرده‌اند تجمعات اعتراضی را پراکنده سازند.