ایران؛ میزبان هیاتی از مبدا شیوع اومیکرون

در اوج نگرانی جهان از سویه اومیکرون، جمهوری اسلامی ایران میزبان هیئت‌هایی از زیمبابوه و مالی است

 یادداشت روزنامه اطلاعات به سفر مقام‌هایی از کشورهای زیمبابوه و مالی به جمهوری اسلامی ایران و دیدار با مسئولان وزارت تعاون و سازمان نظام مهندسی معدن اشاره می‌کند-عکس از انتخاب

روزنامه اطلاعات چاپ تهران روز دوشنبه، هشتم آذر، از بی‌توجهی مسئولان به تدابیر بهداشتی در بحبوحه گسترش سویه جدید کرونا انتقاد کرد.

به نوشته این روزنامه، «در حالی که جهان در هراس از انتشار سویه جدید و خطرناک ویروس کرونا موسوم به اومیکرون تدابیر شدیدی را برای جلوگیری از ورود مسافر از آفریقا اتخاذ کرده، مقام‌های اقتصادی دولت میزبان هیئت‌هایی از کشورهای آفریقایی‌اند که این ویروس در آنجا شیوع یافته است.»

این یادداشت به سفر مقام‌هایی از کشورهای زیمبابوه و مالی به جمهوری اسلامی ایران و دیدار با مسئولان وزارت تعاون و سازمان نظام مهندسی معدن اشاره می‌کند.

روزنامه اطلاعات با غیرضروری خواندن این دیدارها نوشت: «نگاهی به محتوا و علت دیدارها، قابل لغو بودن آن‌ها را کاملا نشان می‌دهد و ورود این هیئت‌ها در اوج انتشار سویه اومیکرون سوالاتی جدی درباره تداوم بی‌تدبیری در بستن به‌موقع مرزهای کشور و ناهماهنگی بین دستگاه‌های مسئول را به وجود می‌آورد که ممکن است به قیمت جان بسیاری از شهروندان و رقم خوردن موج‌های جدید شیوع کرونا تمام شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سفر این هیئت‌های آفریقایی به تهران در حالی انجام می‌شود که هم‌زمان با افزایش نگرانی‌ها درباره سویه اومیکرون، سازمان هواپیمایی کشوری برای سفر به کشورهای آفریقایی ممنوعیت‌های مستقیم و غیرمستقیمی برقرار کرده است. از این رو نویسنده این یادداشت مطرح کرده است:‌ «نمی‌شد گفت‌وگو درباره گسترش روابط اقتصادی با زیمبابوه را به زمانی دیگر موکول کرد؟ یا امضای تفاهم‌نامه معدنی میان ایران و کشور مالی اقدامی فوری بود و با لغو سفر به منافع ملی ضربه‌ می‌زد؟ با وجود آنکه سویه اومیکرون از پنجشنبه هفته قبل در جهان شیوع یافته و برای لغو سفر این هیئت‌ها فرصت کافی وجود داشته است، باز هم دستگاه‌های مسئول در دقایق آخر این سفرها را لغو نکرده‌اند. چرا؟»

انتقاد از ورود مسئولانی از کشورهای آفریقایی به ایران در شرایطی است که روز یکشنبه، هفتم آذر، وزیر بهداشت جمهوری اسلامی ایران خبر داد که با حضور در فرودگاه بین‌المللی رصد شرایط و کنترل مرزها را خواستار شده است. بهرام عین‌اللهی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره احتمال ورود اومیکرون به ایران، اطمینان داد: «اوضاع کاملا رصد می‌شود؛ هرچند با وجود همه دقت‌ها، احتمال ورود ویروس به کشور وجود دارد، بنابراین باید مراقبت‌ها را ادامه دهیم و فکر نکنیم با واکسن زدن کار تمام است.»

با این حال حتی با وجود وعده وزیر بهداشت مبنی بر حفاظت از مرزها، نگرانی‌ها درباره ورود سویه جدید کرونا به ایران همچنان به قوت خود باقی است. این نگرانی و بی‌اطمینانی از آنجا ناشی می‌شود که بی‌تدبیری‌های مشابه در گسترش ویروس کرونا در جمهوری اسلامی ایران سابقه‌ای فاجعه‌بار دارد؛ زمانی که هیئت دولت در روز یازدهم بهمن ۱۳۹۸، هم‌زمان با شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان، پرواز به/از چین را ممنوع کرد، بررسی اطلاعات پروازی نشان داد که پروازهای شرکت هواپیمایی ماهان به دست‌کم یک شهر چین کماکان ادامه یافته است. این پروازها حتی در اسفند ۱۳۹۸ نیز همچنان تداوم داشت و با انتقادهای گسترده‌ای مواجه شد تا جایی که سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد که پروازهای یادشده صرفا به دلیل انتقال وسایل پزشکی انجام می‌شود؛ موضوعی که به دلیل سابقه منفعت‌طلبی‌ها و فعالیت‌های هواپیمایی ماهان چندان باورپذیر نبود.

بیشتر از جهان