رسانه‌های افغانستان یک به یک تعطیل می‌شوند

پس از تسلط طالبان بر افغانستان، دسترسی آزاد به اطلاعات به شدت محدود شده است

مقامات طالبان از خبرنگاران می‌خواهند تا گزارش‌های خود را پیش از نشر در دسترس آنان بگذارند-HANDOUT / TOLO TV / AFP

در گزارش تازه‌ای که یکشنبه هفتم آذر، منتشر شد، کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان با ابراز نگرانی از اعمال فشار و سانسور توسط طالبان بر رسانه‌ها، آمده است که پخش برنامه‌های رادیو هیله در استان لغمان، در اثر این فشار ها متوقف شده است.

این گزارش نشان می‌دهد که در پی چیرگی طالبان بر افغانستان، رسانه‌ها در سراسر کشور با مشکلات اقتصادی، سانسور محتوای رسانه‌ای، و دسترسی نداشتن به اطلاعات موثق مواجه شده‌اند.

در گزارش کمیته مصوونیت خبرنگاران آمده است، پس از آن که انتشار رهنمود وزارت امر به معروف طالبان در مورد فعالیت‌های رسانه‌ها واکنش‌های زیادی در داخل و خارج از افغانستان برانگیخت، سخنگویان طالبان گفتند که آن رهنمود فقط یک پیشنهاد است و الزامی نیست. اما به نظر می‌رسد که مقامات محلی طالبان در استان‌های افغانستان، تک تک مواد این «رهنمود» را بر رسانه‌ها اعمال می‌کنند.

به گزارش کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان، روسای اداره‌های اطلاعات و فرهنگ طالبان دست‌کم در استان‌های قندوز، بدخشان، و قندهار رسانه‌ها را به پیروی از رهنمود وزارت امر به معروف طالبان مکلف کرده‌اند. در این گزارش آمده است که رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ بدخشان از رسانه‌های آن استان خواسته است که اجازه ندهند زنان و مردان در یک محیط کار کنند. بر اساس این دستور، زنان فقط اجازه دارند در رسانه‌های مخصوص زنان فعالیت کنند، آن هم تنها از داخل استودیو و به منظور تولید محتوای دینی و آموزشی. 

بر پایه گزارش کمیته مصونیت خبرنگاران، وضعیت رسانه‌ها در شرق افغانستان نیز نگران کننده است. در سه ماه گذشته پس از سقوط جمهوریت در افغانستان، دست کم شش رسانه شنیداری در شرق کشور به دلیل مشکلات اقتصادی و نیز سانسور و فشار تعطیل شده‌اند که در پی آن حدود ۷۰ خبرنگار مرد و زن نیز بیکار شده‌اند. گذشته از این تعداد، ده‌ها خبرنگار شاغل در رسانه‌های ملی و بین‌المللی در استان‌های کنر، ننگرهار، لغمان و نورستان نیز در سه ماه گذشته وادار به ترک مشاغل خود شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گزارش کمیته مصونیت خبرنگاران تصریح می‌کند که پس از تسلط طالبان، در جنوب افغانستان نیز هیچ امکانی برای دسترسی به اطلاعات وجود ندارد، زیرا هیچ یک از مقام‌های محلی طالبان و اداره‌های دولتی در استان‌های جنوبی، اطلاعات موثق را با خبرنگاران در میان نمی‌گذارند و به همین دلیل موارد مهم خبری در این استان‌ها، از دید رسانه‌ها، و به تبع آن مردم، پنهان می‌ماند. 

به گزارش کمیته مصونیت خبرنگاران، در استان کندهار، از همان آغاز حکومت طالبان پخش موسیقی در رسانه‌ها ممنوع شده است و مقامات محلی طالبان از رسانه‌ها خواسته‌اند که از انتشار اخبار و گزارش‌هایی  حاوی انتقاد از حکومت طالبان، خودداری کنند. همچنین، بر مبنای آن گزارش، خبرنگاران قندهار گفته‌اند که مقامات طالبان از خبرنگاران می‌خواهند تا گزارش‌های خود را پیش از نشر در دسترس آنان بگذارند و به آن ترتیب، خبرها و گزارش‌ها تنها پس از سانسور مقامات طالبان می‌توانند منتشر شوند.

کمیته مصونیت  خبرنگاران در در ادامه گزارش خود از پیگیری نشدن هیچ یک از موارد خشونت علیه خبرنگاران در سه ماه اخیر خبر داده و افزوده است که هرچند از زمان تسلط طالبان بر کشور تاکنون موارد زیادی از خشونت، شکنجه و حتی قتل خبرنگاران رخ داده است، در این مدت هیچ یک از این موارد از سوی نهادهای دولتی یا غیر دولتی بررسی نشده و عاملان آن شناسایی نشده‌اند.

روز بیستم نوامبر، وزارت امر به معروف طالبان راهبرد جدیدی را از سوی دولت طالبان به رسانه‌ها ابلاغ کرد که در آن دستورات سختگیرانه‌ای تدوین شده است. منع بازیگری زنان و منع پخش سریال‌ها و فیلم‌هایی که زنان در آن‌ها ایفای نقش می‌کنند، رعایت حجاب کامل اسلامی توسط مجریان تلویزیون‌ها، و منع پخش فیلم‌ها و سریال‌هایی که در آن افراد در نقش پیامبر اسلام یا صحابه بازی کرده‌اند، از جمله‌ این دستورها هستند.

پس از رسانه‌ای شدنِ این راهبرد جدید وزارت امر به معروف طالبان برای محدودسازی فعالیت رسانه‌های افغانستان، بسیاری از روزنامه‌نگاران و نهادها و فعالان حقوق بشر انتقاد و اعتراضاتی نسبت به آن مطرح کردند که همچنان نیز ادامه دارد.