2019 خونین‌ترین سال برای خبرنگاران افغانستان بود

در سال 2019، بیش از 10 خبرنگار افغان در سراسر این کشور کشته شده‌اند

 خشونت نسبت به سال گذشته در برابر خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها، 40 درصد کاهش یافته است -WAKIL KOHSAR / AFP

روز یک‌شنبه 8 دی‌ماه، نهاد حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان، «نی»، در تازه‌ترین گزارش خود آورده است که سال 2019 خونین‌ترین سال برای خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای در افغانستان بوده است. در سال 2019، بیش از 10 خبرنگار افغان در سراسر این کشور کشته شده‌اند.

به گفته این نهاد، در عین اینکه 2019 خونین‌ترین سال برای خبرنگاران افغان بوده، خشونت نسبت به سال گذشته در برابر خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها، 40 درصد کاهش یافته است.

این نهاد تاکید دارد که دلایل کاهش 40 درصدی خشونت، نرفتن خبرنگاران به مناطق جنگی، رعایت مسائل امنیتی، عدم پوشش‌دهی مستقیم حملات تروریستی و کاهش حمله‌های این گروه در افغانستان بوده است.

مسئوولین این نهاد می‌گویند با وجود این کاهش 40 درصدی، در همین سال 110 مورد خشونت در برابر خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ها، به ثبت رسیده است که خشونت‌ها شامل 10 مورد قتل، 21 مورد جراحت، 10 مورد ضرب و شتم، 51 مورد تهدید و توهین، 10 مورد بازداشت‌ موقت، 8 مورد آدم‌ربایی و 3 مورد حمله به رسانه‌ها بوده است.

این نهاد می‌گوید که پس از طالبان، افراد حکومتی، و محافظین ریاست جمهوری، محافظان برخی استانداران، نمایندگان مجلس، پلیس و در برخی موارد مردم محل، به عنوان عاملین تهدید و توهین خبرنگاران به ثبت رسیده‌اند.

مجیب خلوت‌گر، رئیس اجرایی نهاد حمایت از رسانه‌های آزاد افغانستان، پس از نشر این گزارش به رسانه‌ها گفت: «خشونت نسبت به خبرنگاران افغان و کارمندان رسانه‌های این کشور، نسبت به سال گذشته، "چهل درصد" کاهش یافته است؛ اما هنوز هم در همین سال 2019، ده خبرنگار و کارمند رسانه‌ای کشته شده‌اند.»

آقای خلوت‌گر، افزود: « پنج نفر از عاملین قتل‌های این ده خبرنگار بازداشت شده و مورد پیگرد ارگان‌های قانونی و قضایی افغانستان قرار گرفته‌اند.»

جمشید رسولی، سخنگوی دادستانی کل افغانستان، در نشست کمیته مشترک حکومت و رسانه‌ها، درباره وضعیت خبرنگاران افغان و پرونده‌های قتل و ضرب و شتم شماری از آنان به رسانه‌ها گفت: «در مجموع 26 پرونده خشونت در برابر خبرنگاران از سال 2019 میلادی به این اداره ارجاع شده و مورد پیگرد قانونی قرار گرفته است.» به گفته آقای رسولی: «این پرونده‌ها که به دادستانی کل، کشور فرستاده شده ، شامل قتل، ترور، توهین وسایر خشونت‌ها در برابر خبرنگاران بوده است و حکم قانونی در مورد این پرونده‌ها تا حد اعدام نیز می‌باشد و امید است که هیچ پرونده‌ای بدون رسیدگی باقی نماند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از خبرنگاران افغان که اکنون در یکی از رسانه خصوصی به عنوان گزارشگر کار می‌کند، درباره وضعیت خبرنگاران افغان به ایندیپندنت فارسی، گفت: «متاسفانه خبرنگاران افغان در جریان جمع‌آوری اطلاعات بیرونی مصونیت ندارند، اما وظیفه دارند در اسرع وقت از اتفاقاتی که در کشور رخ می‌دهد گزارش تهیه کنند. در این چندین سال گذشته، خانواده مطبوعات افغانستان، بهترین و با استعداد‌ترین خبرنگاران خود را از دست داد؛ یا توسط افراد ناشناس کشته شده‌اند و یا در حملات تروریستی جان خود را از دست داده‌اند. اما پرونده‌های آنها هنوز در ادارات دادگستری و قضایی کشور سرگردان است و کسی نیست به آن‌ها رسیدگی کند.»

او افزود: «خبرنگاران ما مشکلات زیادی دارند، از جمله نبود امنیت، حقوق ناکافی، عدم پرداخت حقوق به‌موقع ، عدم دسترسی به مقامات حکومتی برای اخذ اطلاعات و صدها مشکل دیگر. امید است روزی برسد که این همه چالش‌ها به پایان برسد و ما نیز بتوانیم وظیفه مقدس خود را بدون ترس و هیچ دغدغه دیگری به پیش ببریم.»

این گزارش نی در حالی منتنشر شده که تاکنون هیچ فرد و یا گروهی که خبرنگاران را به قتل رسانده، تهدید، توهین و یا ضرب و شتم کرده‌اند، عملآ به جزای اعمال‌شان نرسیده‌اند؛ که این خود باعث افزایش خشونت نسبت به خبرنگاران افغان می‌شود.

بیشتر از