بازتاب اظهارات رئیس سابق سازمان انرژی اتمی در مورد تلاش فخری‌زاده برای ساخت سلاح هسته‌ای

به گفته فریدون عباسی فخری‌زاده مسئولیت حمایت از نیروهای نیابتی مورد حمایت ایران را نیز بر عهده داشته است

فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرژی اتمی - عکس از رکنا

اظهارات رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران که گفته بود محسن فخری‌زاده بر روی برنامه ساخت سلاح‌های هسته‌ای کار کرده است، در رسانه‌های بین المللی بازتاب گسترده ای داشته است.

جروزالم پست مصاحبه فریدون عباسی دوانی با ایرنا را بازنشر کرد و به نقل از او در این مورد نوشت علی‌رغم فتوای خامنه‌ای، فخری‌زاده «این سامانه را ایجاد کرده است» و این دانشمند نه‌تنها وظیفه دفاع از ایران، بلکه حمایت از نیروهای نیابتی مورد حمایت ایران را نیز بر عهده داشته است. این اطلاعات مربوط به زمانی است که رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با فخری‌زاده در زمینه «دفاع هسته‌ای» همکاری داشته است.

محسن فخری‌زاده، معاون وزیر دفاع و یکی از مسئولان ارشد برنامه‌های هسته‌ای و موشکی جمهوری اسلامی بود در جریان تروری که به اسرائیل نسبت داده شده، کشته شد. نخستین‌بار در سال ۱۳۸۳ بود که نام وی در یکی از قطعنامه‌های شورای امنیت در ارتباط با فعالیت‌های اتمی ایران مطرح شد و هفت سال بعد آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در گزارشی او را از مدیران برنامه تحقیقات در مورد وسائل انفجاری و فناوری موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک‌های هسته‌ای، معرفی کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دو سال پیش در یک نشست خبری و درحالی‌که در برابر هزاران سند محرمانه‌ای که دستگاه امنیتی و جاسوسی اسرائیل موفق شده بودند از ایران خارج کنند، ایستاده بود؛ خطاب به رسانه‌ها و دولت‌های مختلف جهان گفت نام محسن فخری‌زاده را به‌خاطر داشته باشید.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که ایران و قدرت‌های جهانی قرار است از روز دوشنبه گفتگوها در باره توافق هسته‌ای برجام را آغاز کنند.

در مقابل محمد اسلامی، رئیس فعلی سازمان انرژی اتمی، روز گذشته طی مراسمی که به مناسبت سالگرد ترور فخری‌زاده برگزار شد گفت مسیر هسته‌ای‌ ایران «صرفاً صلح‌آمیز» بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال مصاحبه عباسی حاوی نکات دیگری نیز بوده است. او با بیان اینکه «وقتی وارد این مسائل می‌شوید، صهیونیست‌ها حساس می‌شوند»، افزود که فخری‌زاده «ویژگی‌هایی» داشت که اسرائیل تشخیص داد که «حذف فیزیکی او لازم است». او در ادامه مدعی شد که اسرائیل به دنبال اهداف مشابه دیگری در ایران است.

 عباسی مدعی شد که فخری‌زاده سال‌ها مورد هدف دشمنان ایران بوده است، اما زمانی که رشد همه‌جانبه کشور در زمینه ماهواره‌ها، موشک‌ها و سلاح‌های هسته‌ای رخ داد و [ایران] از مرزهای مختلف دانش عبور کرد، موضوع برای آنها جدی‌تر شد.

این سخنان به خوبی نشان می دهد که چرا طرف های مذاکره در برجام نگران فعالیت های هسته ای ایران هستند.

طی روزهای گذشته، سه قدرت اروپایی در بیانیه ای اعلام کردند: «ما از اینکه برای بیش از دو سال، ایران به تشدید نظام‌مند تنش هسته‌ای به‌واسطه ارتقای دائمی و غیرقابل بازگشت توانایی‌های هسته‌ای خود و متوجه کردن خطری عمده علیه جامعه بین‌المللی ادامه داده، عمیقا نگرانیم.»

اکنون سه قدرت اروپایی در آستانه از سرگیری مذاکرات برای احیای برجام در وین، تاکید کرده‌اند که «ایران هیچ‌گونه توجیه قابل‌قبول غیرنظامی برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی و ۶۰ درصدی ندارد و تولید اورانیوم با غنای بالا برای یک کشور بدون برنامه تسلیحاتی بی‌سابقه است. در نتیجه این روند هشدارآمیز تولید، کل ذخایر ایران امروز حاوی مواد شکافت‌پذیر کافی هست که اگر بیش از این غنی‌سازی شود، می‌تواند برای تولید بیش از یک سلاح هسته‌ای به‌کار رود و انباشت بیشتر اورانیوم غنی‌سازی شده ۲۰ درصدی و ۶۰ درصدی زمان گریز ایران برای ساخت اولین سلاح هسته‌ای را کاهش می‌دهد.»

در این بیانیه گفته شده که تحقیق و توسعه با هر دو اورانیوم طبیعی و فلزی هیچ‌گونه توجیهی برای کاربرد غیرنظامی در ایران ندارد و به این کشور امکان می‌دهد به دانش ساخت سلاح هسته‌ای دست یابد و تداوم این روند به این معناست که تشدید ادامه‌دار فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طرز غیرقابل بازگشتی ارزش‌های برجام برای مبارزه با تولید تگثیر سلاح‌های هسته‌ای را کم می‌کند.