اغلب جایگزین‌های گیاهی گوشت، بیش از حد نمک دارند

«کاهش مصرف نمک مقرون به صرفه‌ترین اقدام برای کاهش فشار خون و جلوگیری از سکته مغزی و بیماری قلبی است»

برگر گیاهی-Cris BOURONCLE / AFP

مطالعه‌ای نشان داده است که در مقایسه با فرآورده‌های مشابه گوشتی،‌ شمار چشمگیری از فرآورده‌های «ویگان» و گیاهخواری جایگزین گوشت دارای سطح «بیش از حد» زیادی از نمک هستند.

محققان مشخصات غذایی و سلامت کلی طی بررسی محصولات گیاهی جایگزین گوشت در بریتانیا، ۲۰۷ مورد (جایگزین) را در مقایسه با ۲۲۶ فرآورده گوشتی تجزیه و تحلیل کردند.

این مطالعه که در مجله «نوتریشنز» منتشر شد، نشان داد که جایگزین‌های گیاهی گوشت، نسبت به گوشت دارای کالری کمتر، چربی کل و اشباع شده کمتر، و فیبر بیشتر هستند. اما محتوای نمک در محصولات گیاهی به طرز چشمگیری بیشتر از گوشت بود، به صورتی که در مقایسه با ۴۵ محصول گوشتی‌ای که کم‌نمک در نظر گرفته می‌شدند، تنها دو مورد گیاهی کم‌نمک وجود داشت. 

بیش از ۷۵ درصد از محصولات گیاهی که تجزیه و تحلیل شده‌اند، اهداف دولت را برای کاهش نمک به کمتر از سه دهم گرم نمک در هر ۱۰۰ گرم، برآورده نمی‌کنند.

به گفته سازمان «اکشن آن سالت»، نمک «عاملی اصلی» در ایجاد فشار خون بالا است و علت ۶۰ درصد از سکته‌های مغزی و ۵۰ درصد از تمام بیماری‌های قلبی نیز هست.

این گروه تخصصی که در دانشگاه «کویین مری» لندن مستقر است، گفت: «در واقع، شواهد اخیر اهمیت کاهش مصرف نمک را تأیید می‌کند و بار جهانی بیماری نشان می‌دهد که سالانه بیش از دو میلیون نفر به دلیل مصرف بالای نمک جان خود را از دست می‌دهند.»

این مطالعه گفت که سه‌چهارم محصولات گیاهی که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، به اهداف مربوطه «کاهش نمک» نرسیده‌اند.

محققان جایگزین‌های گیاهی و گوشتی را در شش دسته بررسی کردند که شامل مرغ، مرغ آغشته به آردسوخار‌ی‌، برگر، کوفته‌ قلقلی، گوشت چرخ کرده، و سوسیس بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اقلامی که امتیاز منفی قرمز و پرنمک دریافت کردند، عبارتند از «نو چیکن کی‌اِو» شرکت «ام‌اند‌اس فود پلنت کیچن» با ۱.۷۸ گرم نمک در ۱۰۰ گرم، کوفته گیاهی «لیندا مک‌کارتنی» با ۱.۷ گرم نمک در ۱۰۰ گرم، محصول ویگان «وات دِ کلاک» از شرکت «دِ وجتریَن بوچر» با ۱.۷ گرم نمک در ۱۰۰ گرم، و محصول «کورن بست» شرکت «بریتیش ساسجز» با ۱.۹ گرم نمک در هر صد گرم.

با توجه به این یافته‌ها، سازمان «اکشن آن سالت» از دولت می‌خواهد تا هدف‌گذاری‌های خود درباره نمک را الزامی کند تا همه تولیدکنندگان مواد غذایی مجبور به رعایت آن باشند، و به آن ترتیب، دولت «سیاست کاهش نمک منسجمی» را به اجرا گذارد.

روبرتا الساندرینی، نویسنده اصلی این مطالعه و محقق تغذیه بهداشت عمومی در دانشگاه «کویین مری» لندن، می‌گوید: «گوشت گیاهی جایگزین سالم‌تری برای گوشت است، زیرا کالری کمتر و چربی اشباع شده کمتر دارد. با این حال، داده‌های ما نشان می‌دهد که سطح نمک در این محصولات به طرزی غیر ضروری بالا است. تولیدکنندگان نقشی حیاتی در ارائه محصولاتی به مصرف‌کنندگان دارند که نه تنها برای کره زمین و حیوانات بهتر باشد، بلکه ۱۰۰ درصد سالم و کم‌نمک باشد.»

پروفسور گراهام مک گرگور، رئیس «اکشن آن سالت، و از نویسندگان این مطالعه، افزود: «کاهش مصرف نمک مقرون به صرفه‌ترین اقدام برای کاهش فشار خون، کاهش نابرابری‌های سلامتی، و جلوگیری از مرگ غیرضروری افراد در اثر سکته مغزی و بیماری قلبی است.»

«دولت بریتانیا  به هزینه عموم، مسئولیت سلامت عمومی را به صنعت تولید محصولات خوراکی سپرده است. اکنون زمان آن فرا رسیده است که کنترل را پس بگیریم و این صنعت را مجبور کنیم مسئولانه‌تر عمل کند.»

در پاسخ به این مطالعه، سخنگوی شرکت «لیندا مک کارتنی» گفت که به تازگی دستور کوفته گیاهی خود را به‌روز کرده است تا نمک را از ۱.۷ گرم به ۰.۸۵ گرم در هر ۱۰۰ گرم کاهش دهد.

او گفت: «ما در سپتامبر ۲۰۲۱ دستور غذای جدید کوفته را با محتوای نمک کمتر جایگزین کردیم. با این حال، برای به حداقل رساندن اثرات زیست‌محیطی و ضایعات بسته‌بندی، تغییرات در بسته‌بندی را به آهستگی انجام دادیم ... این بدان معنی است که مقداری از بسته‌بندی‌های قدیمی هنوز ممکن است در بازار موجود باشد.»

او افزود: «مطمئن باشید که دستور غذا به طور کامل تغییر کرده است و بسته‌بندی تازه آن هم خیلی زود به بازار خواهد رسید.»

© The Independent