گوشت‌خواری احتمال بروز برخی بیماری‌ها را افزایش می‌دهد

پژوهشگران دانشگاه آکسفورد ، پرونده حدود نیم میلیون بیمار را بررسی کردند

احتمال آنکه گوشت‌خواران اضافه وزن داشته باشند، سیگار بکشند و الکل مصرف کنند بیشتر است  -Min An/ Pexels

پژوهش جدیدی نشان می‌دهد خطر ابتلای افرادی که رژیم غذایی گوشتی دارند، به دسته‌ای از بیماری‌های شایع، بیشتر است.

این پژوهش که در نشریه پزشکی بی‌ام‌سی منتشرشده پا را فراتر از مرز تحقیقات پیشین گذاشته است. پیش از این، مصرف گوشت قرمز و فراوری نشده را به بیماری‌هایی مانند سرطان روده ارتباط داده بودند.

این پژوهش مبتنی بر جمعیت، پیوند میان مصرف گوشت و ۲۵ بیماری شایع غیر سرطانی از جمله دیابت، بیماری قلبی، اختلال مفاصل و ذات‌الریه را بررسی کرده است.

پژوهشگران دانشگاه آکسفورد حدود ۴۷۵ هزار بزرگ‌سال بریتانیایی را که به علت ابتلا به ۲۵ بیماری شایع در بیمارستان بستری‌شده بودند، بررسی کردند. شرکت‌کنندگان به سؤالات دست‌کم سه نظرسنجی در مورد مصرف گوشت در مدت حدود هشت سال پاسخ دادند.

در صورت مصرف گوشت سه مرتبه یا بیشتر در هفته شرکت‌کنندگان «گوشت‌خوار» فرض شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طبق یافته‌های این بررسی، احتمال آن‌که گوشت‌خواران، مرد بازنشسته یا زن یائسه سفیدپوست اروپایی باشند بیشتر بوده است و احتمال آن‌که این افراد شاخص توده بدنی بیشتری داشته باشند، سیگار بکشند، الکل مصرف کنند و میوه، سبزیجات، فیبر و ماهی کمتر و در عوض گوشت پرندگان بیشتر مصرف کنند نیز بیشتر بوده است.

این مطالعه با در نظر گرفتن این «رفتارهای مخرب سلامت» به این نتیجه رسید کسانی که معمولاً گوشت قرمز فراوری نشده و گوشت فراوری‌شده مصرف می‌کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ایسکمیک، ذات‌الریه، بیماری‌های انحرافی (دیورتیکولار)، پولیپ روده بزرگ و دیابت قرار دارند.

نویسندگان مخصوصاً دریافتند به ازای مصرف هر ۷۰ گرم گوشت قرمز و فراوری‌شده در روز، ۱۵ درصد احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی ایسکمیک و ۳۰ درصد احتمال ابتلا به دیابت بیشتر می‌شود.

این بررسی نشان داد مصرف بیشتر گوشت پرندگان با خطر ریفلاکس معده و مری، ورم معده و اثنی‌عشر، بیماری کیسه صفرا و دیابت در ارتباط است.

نویسندگان این پژوهش نوشتند داشتن شاخص توده بدنی بالاتر باعث افزایش خطر ابتلا به این بیماری‌ها در گوشت‌خواران می‌شود.

اما مصرف بیشتر گوشت قرمز فراوری نشده خالی همچون مصرف بیشتر گوشت پرندگان باعث کاهش ابتلا به کم‌خونی ناشی از فقر آهن می‌شود.

کرن پاپیر، نویسنده اصلی این پژوهش گفت «مدت‌ها است که می‌دانیم گوشت قرمز فراوری‌نشده و هرگونه گوشت فراوری‌شده احتمالاً در بدن سم تولید می‌کند و این پژوهش اولین تحقیقی است که خطر ابتلا به ۲۵ بیماری غیر سرطانی را یکجا در ارتباط با مصرف گوشت بررسی می‌کند.

«برای ارزیابی این‌که آیا تفاوت‌ در خطر مرتبط با مصرف گوشت نشان‌دهنده ارتباط علت و معلولی است یا نه و این‌که تا چه حد می‌توان با کاهش مصرف گوشت از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کرد نیاز به بررسی بیشتری داریم.»

او افزود به‌هرحال ارتباط میان مصرف گوشت و کاهش خطر کم‌خونی ناشی از فقر آهن نشان می‌دهد کسانی که گوشت نمی‌خورند «باید مراقب باشند با داشتن رژیم غذایی درست و مصرف مکمل‌ها آهن کافی مصرف کنند.»

او گفت مثلاً «یک‌راه خوب برای جذب بیشتر آهن مواد غذایی گیاهی (مانند عدس) این است که آن‌ها را به همراه منابع ویتامین ث (مانند انواع فلفل) مصرف کنیم.»

© The Independent

بیشتر از زندگی