سویه جدید کرونا در ردیف ویروس‌های «با قابلیت سرایت بالا» قرار گرفت

سازمان بهداشت جهانی سویه جدید ویروس کووید-۱۹ را «اومیکرون» نام‌گذاری کرد

۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا کلیه پروازها از آفریقای جنوبی به مقصد این بلوک اروپایی را به طور موقت متوقف کرده‌اند-INA FASSBENDER / AFP

شورای مشورتی سازمان بهداشت جهانی سویه جدید ویروس کووید-۱۹ که نخستین بار در آفریقایی شناسایی شد را در ردیف ویروس‌های «با قابلیت سرایت بالا» و «نگران‌کننده» قرار داد و آن را «اومیکرون» نامید، که از حروف الفبای یونانی است.

اعلام روز جمعه این نهاد بهداشتی سازمان ملل متحد برای نخستین بار پس از چند ماه صورت می‌گیرد که این سازمان یک سویه دیگر کووید-۱۹ که نام آن را «دلتا» گذاشته‌اند را در همین ردیف طبقه‌بندی کرد. دلتا نیز از حروف یونانی است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شیوع گسترده این سویه جدید در نقاط مختلف جهان باعث توقف سفرهای هوایی و همچنین افت شدید در بازار شد و دانشمندان برای ارزیابی دقیق خطرات ناشی از آن، نشست اضطراری برگزار کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کارشناسان پزشکی، از جمله در سازمان بهداشت جهانی، پیشتر در مورد هرگونه «واکنش بیش از حد» قبل از درک بهتر از عملکرد این سویه جدید که منشا آن آفریقای جنوبی اعلام شده است، هشدار داده‌اند.

در حال حاضر هیچ نشانه فوری از این که این سویه مسری‌تر از سویه‌های قبلی باشد یا منجر به بروز علائم شدیدتر بیماری در مبتلایان شود وجود ندارد؛ و به گفته متخصصان آفریقای جنوبی مانند دیگر سویه‌ها، مبتلایان گاه هیچ عوارضی ندارند.

در گزارش آسوشیتدپرس گفته شده است که با وجود تغییرات ژنتیکی در ویروس، هنوز مشخص نیست آیا سویه اومیکرون یک تهدید عمده، بیش از آنچه تاکنون انواع مختلف کووید-۱۹ داشته‌اند، متوجه سلامتی مردم در سراسر جهان کند.

با این حال، ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا کلیه پروازها از آفریقای جنوبی به مقصد این بلوک اروپایی را به طور موقت متوقف کرده‌اند. بازارهای سهام در آسیا، اروپا، و ایالات متحده نیز به همین ترتیب شاهد افت شدید شاخص‌ها بودند.

دکتر آنتونی فاوچی کارشناس ارشد بیماری‌های عفونی در آمریکا در گفت‌وگویی که اخیر با شبکه خبری سی ان ان داشت گفت، ایالات متحده همچنان در حال تحقیق درباره این سویه جدید و موارد احتمالی ابتلا به آن در داخل کشور است.

اسرائیل، یکی از معدود کشورهای جهان که بیشترین نرخ ایمن‌سازی عمومی در برابر کووید-۱۹ را دارد، روز جمعه اعلام کرد که نخستین مورد ابتلا به امیکرون را در کشور شناسایی کرده است. فرد مبتلا از مالاوی بازگشته است.