«گونه جدید کووید به بیشتر اروپا سرایت کرده است»

بریتانیا در وضعیتی نزدیک به تعطیلی کامل کشور قرار دارد

جشن سال نو با اوج گیری گونه جدید کرونا در بریتانیا همراه شده است - Yann Schreiber / AFP

یکی از دانشمندان ارشد بریتانیا می‌گوید گونه جدید ویروس کرونا که سریع‌تر سرایت می‌کند «قریب به یقین» در«بیشتر» کشورهای اروپایی شیوع یافته است. 

پروفسور نیل فرگوسن، عضو گروه مشاور تهدیدات نوظهور ویروس‌های تنفسی، زیرمجموعه‌ای از گروه مشاوران دانشمند در امور اضطراری، همچنین گفت این ویروس «اکنون همه‌جا» سرایت کرده است و او انتظار دارد محدودیت‌های سطح ۴ تاثیراتی مفید داشته باشند. 

او که با تماس ویدیویی در جلسه امروز مجلس حاضر شده بود به نمایندگان کمیته دانش و فناوری گفت: «این واقعیت که در دانمارک ۱۰ مورد ابتلا به گونه جدید ویروس کشف شده است، با توجه به این که کشوری به کوچکی دانمارک نرخ سرایت تقریبا پایینی دارد، به نظر من حاکی از آن است که تقریبا به قطع در حال حاضر گونه جدید ویروس به اکثریت غالب، اگر نه همه کشورهای اروپایی سرایت یافته است.» 

آقای فرگوسن که بعد از نقض قوانین فاصله‌گیری در اجتماع در دوران اولین قرنطینه، مجبور به استعفا از گروه مشاوران دانشمند در امور اضطراری شد، افزود: «مدارس اکنون تعطیل شده‌اند و ما در وضعیتی نزدیک به تعطیلی کامل کشور قرار داریم.» نرخ تماس مردم با یکدیگر در دوران کریسمس پایین‌تر است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 او گفت: «گرچه واقعا نمی‌خواهم به هیچ‌وجه پیش‌بینی کنم اما انتظار دارم طی دو هفته آینده شاهد سقوط نمودار موارد ابتلا باشیم یا حداقل کاهش نرخ شیوع ویروس را مشاهده کنیم.» 

کمیته مذکور در مجلس عوام امروز شنید که گونه جدید ویروس احتمالا از فردی در شهر کنت شروع شده است و امکان دارد به دلیل «اشتباهات اتفاقی» هنگام تکثیر ویروس رخ داده باشد. 

آقای فرگوسن اضافه کرد: «همچنین در حال حاضر در نیجریه هم شاهد صعود شدید موارد ابتلا هستیم ولی به هیچ اطلاعات ژنتیکی از این کشور دسترسی نداریم.» 

پروفسور پیتر هوربی، رئیس گروه مشاور تهدیدات نوظهور ویروس‌های تنفسی نیز امروز در این کمیته حاضر شد و گفت چند دلیل احتمالی وجود دارد که چرا به نظر می‌رسد گونه جدید ویروس نرخ شیوع سریع‌تری از سایر گونه‌های آن دارد. 

او گفت: «فرآیند بنیادین آن هنوز کاملا مشخص نیست اما شاید به این سبب باشد که ویروس جدید سریع‌تر تکثیر می‌شود که یعنی میزان ذرات مسری بیشتری در بدن فرد مبتلا تولید می‌شود که باعث مسری‌تر شدن بیماری او می‌شود. شاید هم به دلیل این باشد که زمان بین قرار گرفتن در معرض ابتلا با مبتلا شدن به ویروس، کوتاه شده باشد که اگر این بازه زمانی کوتاه‌تر شود نیز شاهد نرخ انتقال سریع‌تری خواهیم بود. یا همچنین می‌تواند به این معنی باشد که دوران ابتلا و مسری بودن طولانی‌تر شده است.»

© The Independent

بیشتر از جهان