واکنش احمدی‌نژاد به اعتراضات اخیر مردم به بی‌آبی: مشکل سوء مدیریت است

رئیس جمهوری پیشین ایران در مورد وقایع آبان ۹۸ گفت، «مردم را علنی در خیابان کشتند»

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری پیشین ایران روز جمعه با اشاره به اعتراضات اخیر به بی‌آبی در اصفهان و چند نقطه دیگر کشور با اذعان به سوء مدیریت در این حوزه گفت، می‌خواهند مردم را مقابل هم قرار بدهند، یک سرزمین است و همه چیز آن هم متعلق به همه است.

وی در سخنانی در میان گروهی از مردم استان زنجان گفت، «آب کم است ولی هست، مدیریت مصرف و توزیع آن نامناسب است. خوب مدیریت نمی‌کنند و بعد مردم را به جان هم می‌اندازند. این استان علیه آن استان، آن استان علیه این استان!  ... فردا از استان پایین‌تر می‌رود و می‌شود این شهر علیه آن شهر، این روستا علیه آن روستا.»

رئیس دولت‌های نهم و دهم جمهوری اسلامی از مسئولان خواست مردم را به جان هم نیندازند و گفت، «مردم بیچاره چه گناهی کرده‌اند که اسیر یک عده مدیران و مقامات شده‌اند!؟ ملت ایران گناه کردند که پای یک عده ایستادند؟ امیدواریم توجه کنند. هیچکس حق ندارد در جهت تفرقه و به جان هم انداختن مردم و مقابل هم قرار دادن مردم کاری انجام بدهد.»

آقای احمدی‌نژاد به اعتراض‌های مردمی آبان ۹۸ که پس از گران شدن ناگهانی بهای فروش بنزین به‌وجود آمد نیز اشاره کرد و گفت تلاش کرد تا جلوی اعلام غیرکارشناسی افزایش قیمت بنزین و پیامدهای آن بر جامعه و اقتصاد را بگیرد.

وی گفت، «معلوم بود که اعتراض می‌شود. بیش از پیش‌بینی نکردن مسائل و زندگی مردم و مسائل اقتصادی، توهین به مردم ناراحت کننده بود که تا روز چهارشنبه قبل از آن برای صدمین بار آمدند و گفتند قطعا تغییر نمی‌کند، تکذیب می‌شود، این‌ها حرف ضدانقلاب است و بعد یک دفعه، نیمه شب، بدون هیچ پیش‌بینی و برنامه‌ریزی و طراحی آن را اجرا کردند!»

محمود احمدی نژاد در انتقاد از عدم اجرای عدالت در جمهوری اسلامی گفت «برخی افکارشان فاسد است. نقش باند فاسد امنیتی در حوادث آبان کم بود؟ مردم که همدیگر را نکشتند، چون مردم یک حرف داشتند؛ چرا باید همدیگر را بکشند!؟ آن کسی که آمده و کشته و در صحنه نیست، چه کسی است؟ معلوم است که پشتیبانی اطلاعاتی و حمایت می‌شود که الان نیست.»

وی اضافه کرد، «الان دو سال گذشته است؛ شما شنیدید که بگویند یک پرونده تشکیل شده، عوامل تیراندازی به مردم هم تحت تعقیب قرار گرفته‌اند؟ برای آن کسانی که مردم را شهید کردند، پرونده تشکیل دادیم و قرار است که محاکمه شوند؟ شما چنین چیزی را شنیدید؟ ما که نشنیدیم! اگر سری باشد، دیگر من خبر ندارم! مردم را علنی در خیابان کشتند.»

رئیس جمهوری پیشین ایران در ادامه اظهارات خود به موضوع هسته‌ای نیز اشاره کرد و با انتقاد ضمنی از رویکرد کنونی نظام جمهوری اسلامی در برخورد با غرب گفت، ما «با سیاست‌های استعماری مخالف هستیم، با ظلم، بی‌عدالتی، استعمار و استکبار مخالف هستیم، ولی با منطق ... متاسفانه در این چند سال، دوستی در دنیا برای ما نمانده است.»