هشدار صریح و نهایی فیفا به فوتبال ایران

زنان باید بدون محدودیت در تمام بازی‌های لیگ حضور داشته باشند

تماشاگران در ورزشگاه آزادی

عکس از سایت فیفا

هیات ناظر فیفا در روزهای اخیر بی سر و صدا به تهران سفر کردند تا اقدامات ایران برای تسهیل ورود زنان به ورزشگاه در بازی ایران مقابل کامبوج را بررسی کنند. فیفا پس از این نظارت و بررسی بیانیه‌ای را منتشر کرد. بخش‌ مهم و کلیدی این بیانیه این است که زنان باید در همه مسابقات فوتبال از جمله لیگ برتر مجوز ورود به ورزشگاه داشته باشند و البته بلیت بر اساس تقاضای آنها عرضه شود و محدودیتی در خرید بلیت برای آنها وجود نداشته باشد. پیش از این فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرده بود که فیفا اصراری به حضور زنان در بازی‌های لیگ ایران ندارد.

متن این بیانیه را بخوانیم:

هیاتی از کارشناسان فیفا برای گفت و گو در مورد اقدامات طراحی شده برای موضوع اجازه حضور زنان در استادیوم‌های ایران برای تماشای مسابقات فوتبال به تهران سفر کردند.

در کنار این هیات، نماینده کنفدراسیون فوتبال آسیا نیز حاضر بود و با معاون وزیر ورزش و جوانان ایران، نمایندگان فدراسیون فوتبال ایران با محوریت روابط بین الملل، امنیت و فروش بلیط دیدار و گفتگو کرد.

قرار است در تاریخ ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹ تیم‌های ملی ایران و کامبوج در مقدماتی جام جهانی ۲۰۲۲ با هم بازی کنند و هیات فیفا همچنین از استادیوم آزادی تهران نیز بازرسی کرد.

هیچ محدودیتی در تعداد تماشاگران زن نباید وجود داشته باشد و تعداد بلیت‌هایی که به زنان اختصاص می‌یابد، باید براساس تقاضا باشد و بس. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بازرسی‌های موجود نشان داد که هیچ مانع عملیاتی بزرگی برای اجرای این اقدامات در ورزشگاه آزادی در زمان شروع بازی در تاریخ ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹ وجود ندارد. در همین راستا، هیئت فیفا مطابق مقررات مربوط به فیفا، در مورد روش‌های بلیت فروشی دقیق و همچنین شرایط عملیاتی مورد نیاز نیز صحبت کرده‌اند. 

علاوه بر این هیات در مورد لزوم افتتاح استادیوم برای زنان برای حضور در بازی‌های ملی نیز صحبت کردند. در همین راستا فیفا اعلام کرد که بر اساس برنامه‌های عملیاتی و نتایج بازی ۱۰ اکتبر ۲۰۱۹ با فدراسیون فوتبال ایران در تهیه پروتکل عملیاتی و الزامات مربوط به آن برای مسابقات لیگ فوتبال ایران همکاری می‌کند. فیفا همکاری خود را با فدراسیون فوتبال ایران و نهادهای دولتی ذیربط را ادامه خواهد داد تا این تغییرات مهم را مطابق مقررات فیفا انجام دهد.

موضع فیفا محکم و واضح است: زنان باید در همه مسابقات فوتبال در استادیوم‌های فوتبال در ایران اجازه ورود داشته باشند. 

گفتنی‌ست در بازی امروز بین تیم‌های استقلال و پرسپولیس تهران که با برتری سرخپوشان پایتخت ایران همراه بود، شعارهایی با موضوع تلخ «دخترآبی» در ورزشگاه طنین‌انداز شد. ماجرای خودسوزی «سحر خدایاری» صدای تبعیض چهل‌ساله علیه زنان ایرانی را به گوش همه جهانیان رساند. تبعیضی ناروا و غیرانسانی که آن‌ها را از حضور در استادیوم‌های ورزشی منع می‌کرد. 

بیشتر از ورزش