ایران: به آژانس اجازه بازدید از مرکز ساخت سانتریفیوژ کرج را نمی‌دهیم

آمریکا هشدار داد اگر ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری نکند، شورای حکام جلسه فوق‌العاده تشکیل خواهد داد

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران- عکس از  ICANA

بهروز کمالوندی معاون پارلمانی و سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران پنج‌شنبه‌شب، چهارم آذر بر اجازه ندادن به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای بازرسی از مرکز تولید سانتیرفیوژهای ایران در کرج تاکید کرد.

او در گفتگویی با شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی گفت: «در تاسیسات کرج، ما مواد هسته‌ای نداریم و به همین دلیل آنجا مشمول پادمان نمی‌شود. ما در آنجا سانتریفیوژ تولید می‌کنیم. آنها می‌گویند ایران در تأسیسات کرج سانتریفیوژهای پیشرفته تولید می‌کند. بله، ما ابایی از این نداریم. الحمدلله کشور ما قادر است با ظرفیت بالا چنین سانتریفیوژهایی را تولید کند و برای این کار ما از کسی اجازه نمی‌گیریم، طبق ماده چهار ان‌پی‌تی این حق ماست و هیچ محدودیتی هم ندارد.»

این سخنان پس از بیانیه سه قدرت اروپایی حاضر در مذاکرات وین و نیز ابراز نگرانی شدید آمریکا از عدم دسترسی آژانس بین‌‌المللی انرژی اتمی عنوان می‌شود.

کمالوندی در باره سفر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت: «جناب آقای دکتر امیرعبداللهیان [در دیدار با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی] صحبت‌های خوبی داشتند و گفتند که آژانس نباید گرفتار کشورهای قدرتمند شود. ما مطالب و تجربیات خود را، این‌که چگونه می‌توانیم همکاری کنیم و این‌که همکاری‌ها باید یک شاخص داشته باشد به آژانس گفته‌ایم.»

این در حالی است که گروسی پس از بازگشت از ایران، سفر خود به تهران را بی‌فایده خوانده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

همزمان، لوئیس ال. بونو، کاردار آمریکا در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، روز ‌پنج‌شنبه، چهارم آذر، در دومین روز از نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داد اگر جمهوری اسلامی ایران دست از رویه خود نکشد و با آژانس همکاری نکند، شورای حکام آژانس، نشست فوق‌العاده‌ای برای رسیدگی به این بحران تشکیل خواهد داد.

تنش‌ها بر سر عدم همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در آستانه مذاکرات وین برای احیای برجام صورت می‌گیرد. قرار است این مذاکرات از روز هشتم آذرماه در وین از سر گرفته شود.

علی باقری کنی، مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی نیز در آستانه این مذاکرات گفته است مذاکرات هسته‌ای در صورتی که تمام تحریم‌ها لغو نشود، با شکست روبه‌رو خواهد شد.

او در گفتگو با ایندیپندنت افزود: «هر گونه پیشرفت در مسیر مذاکرات باید با لغو همه تحریم‌های آمریکا همراه باشد و تضمینی مبنی بر اینکه دولت آینده در واشنگتن یک بار دیگر مانند دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا از توافق خارج نشود، وجود ندارد».

باقری کنی با انتقاد از عملکرد دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، گفت: «دولت فعلی در حال تکرار برخی از اشتباهات سلف خود است و به سیاست شکست خورده فشار حداکثری بر تهران که موجب سرگردانی سیاسی آمریکا شده، ادامه می‌دهد.»

معاون سیاسی وزارت امور خارجه ایران افزود: «لغو تمامی تحریم‌های مرتبط با برجام از جمله تحریم‌های اعمال شده در چارچوب کارزار فشار حداکثری شرط لازم برای موفقیت در مذاکرات است.»