تعرفه‌های نجومی در انتظار مشتریان خانگی گاز

شرکت ملی گاز ایران مشتریان خانگی را به بدمصرف و پرمصرف تقسیم‌بندی کرد

وزارت نیرو از جریمه مشترکان «پرمصرف» و «بدمصرف» خبر داده است‌ـ عکس از شانا

پس از افزایش پلکانی تعرفه‌های برق در تابستان، حالا نوبت به شرکت ملی گاز ایران رسیده است که تعرفه‌ مصرف گاز مشتریان خانگی را افزایش دهد. وزارت نیرو با اعلام اینکه ۵۰ درصد گاز خانگی را ۲۵ درصد از مشترکان «پرمصرف» و «بدمصرف» می‌سوزانند، از اعمال جریمه برای این مشتریان خبر داده است.

زمزمه‌های کمبود گاز در ایران هم‌زمان با آغاز فصل سرما، از مدت‌ها پیش شروع شد. جواد اوجی، وزیر نفت دولت سیزدهم، از همان روزهای نخست آغاز به کار خود درباره کمبود ذخایر گاز در ایران سخن گفت و حتی مدعی شد که حجم ذخایر مخازن سوخت مایع نیروگاه‌ها نسبت به سال گذشته ۲۵ درصد کاهش یافته است. او این احتمال را هم مطرح کرد که در صورت ادامه روند کنونی، ایران در آینده مجبور شود گاز ‌وارد کند.

با وجود برخورداری ایران از منابع سرشار نفت و گاز، این خبر نشان می‌دهد که به‌رغم ادعاهای مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، تحریم‌های بین‌المللی این کشور را با چالش‌های جدی روبه‌رو کرده است. با این حال، مقام‌های دولتی جمهوری اسلامی ایران در روندی مشابه عملکرد پیشین خود، باز هم توپ را در زمین مردم انداخته‌اند و می‌گویند که بحران کنونی سوخت به دلیل افزایش مصرف گاز ایجاد شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محمدرضا جولایی، مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران، در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که مصرف گاز طبیعی در ایران در مدت ۲۴ ساعت، ۷۴۸ میلیون مترمکعب بوده است. او با بیان اینکه در ایران، سه برابر اروپا گاز مصرف می‌شود، از آغاز محدودیت گازرسانی به صنایع و پتروشیمی‌های ایران خبر داد. همچنین گفت که تعرفه‌های مشتریان «پرمصرف» و «بد مصرف» خانگی نیز پلکانی افزایش پیدا می‌کند.

محدودیت گازرسانی به صنایع و پتروشیمی‌ها افزایش مصرف سوخت مازوت و به دنبال آن آلودگی هوا را به دنبال دارد. بالا بردن تعرفه‌های قبض گاز نیز معیشت خانواده‌ها را دشوار می‌کند؛ با این حال به نظر می‌رسد مقام‌های دولتی ادعا می‌کنند که این تصمیم‌ها را به دلیل افزایش مصرف گاز نسبت به سال گذشته اتخاذ کرده‌اند.

محمدرضا جولایی با بیان اینکه در حال حاضر از دو منبع ذخیره‌سازی گاز طبیعی سراجه و شوریجه حداکثر برداشت انجام می‌شود، گفت که مقدار گاز مصرفی بخش خانگی نسبت به زمان مشابه سال گذشته ۸ درصد افزایش یافته است. او همچنین اعلام کرد که محدود کردن گازرسانی‌ به صنایع سیمان و پتروشیمی‌ها و مرحله دوم محدودیت گازرسانی به صنایع فولاد اجرایی شده است.

در همین زمینه محمد عسگری، سخنگوی شرکت ملی گاز ایران، نیز اعلام کرده است که مقدار روزانه تولید گاز در ایران ۸۰۰ میلیون مترمکعب است اما مصرف گاز طبیعی بر تولید آن پیشی گرفته است.

در فصل تابستان نیز هم‌زمان با افزایش دما و ساعت‌های طولانی قطع‌ برق، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران ادعا کردند که افزایش مصرف مشتریان خانگی تولید و توزیع برق را با بحران مواجه کرده است. پس از آن نیز قبض‌هایی با تعرفه‌های نجومی برای برخی مشتریان صادر شد و سخنگوی صنعت برق در واکنش به این موضوع گفت که مشتریان پرمصرف قبض‌هایی با ارقام بالا دریافت کرده‌اند. این ادعا در حالی مطرح شد که بسیاری از شهروندان اعلام کردند ساعت‌های طولانی برق نداشته‌اند. با این حال، رضا اردکانیان، وزیر نیروی دولت روحانی، در مجلس شورای اسلامی اذعان کرد که تولید رمزارز دلیل اصلی خاموشی‌های تابستان بوده است.

شواهد نشان می‌دهد که این رویه در فصل زمستان درباره مصرف گاز نیز در حال تکرار است. در حالی‌ که کارشناسان اعلام کرده‌اند تحریم‌ها بحران تولید گاز در ایران را به وجود آورده، مقام‌های دولتی می‌گویند که افزایش مصرف کمبود گاز را به دنبال داشته است.

بنا به اعلام شرکت ملی گاز ایران، مصرف گاز بخش خانگی در بهمن‌ ۱۳۹۹ به ۵۶۵ میلیون مترمکعب در روز رسیده بود اما برای هفته آینده می‌توان مصرف ۶۰۰ میلیون مترمکعبی در بخش خانگی را انتظار داشت.