افزایش ۱۰ تا ۷۰۰ درصدی رقم قبض‌های برق

سخنگوی صنعت برق می‌گوید مردم پرمصرف بودند، مردم می‌گویند اصلا برق نداشتیم که زیاد مصرف کنیم

به‌رغم افزایش رقم قبض‌های برق، تابستان ۱۴۰۰ در بسیاری از نقاط کشور با خاموشی‌های طولانی‌مدت همراه بود‌ـ عکس از ایمنا

افزایش چند برابری رقم قبض‌های برق این روزها بسیاری از مردم را عصبانی کرده است. شهروندان می‌گویند با وجود قطعی برق چند ساعته، قبض برق آن‌ها نسبت به ماه‌های گذشته افزایش چند برابری داشته است. اما مسئولان توپ را در زمین مردم انداخته‌اند و می‌گویند که فقط تعرفه برق مشتریان پرمصرف افزایش یافته است.

تابستان ۱۴۰۰ در بسیاری از نقاط کشور با خاموشی‌های مداوم طولانی‌مدت در اوج گرما همراه بود. در حالی ‌که انتظار می‌رفت با توجه به قطعی‌های برق و کاهش مصرف، هزینه برق مردم نسبت به ماه‌های گذشته کمتر شده باشد، نه تنها از کاهش هزینه خبری نبود، بلکه قبض‌های جدید نشان می‌داد که هزینه مصرف برخی خانواده‌ها چند برابر افزایش یافته است.

پس از اینکه مجید واشقانی، بازیگر سینما و تلویزیون، در ویدیویی به افزایش ۷۰۰ درصدی هزینه برق منزلش اعتراض کرد، بسیاری از مردم نیز قبض‌های ماه‌های قبل و قبض جدیدشان را در رسانه‌های اجتماعی منتشر کردند. شواهد حکایت از آن داشت که هزینه مصرف برق به‌شدت افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خبرگزاری رکنا در گزارشی، با استناد به پیام‌های برخی از مردم، از افزایش شش برابری قبض برق یک منزل مسکونی ۱۰۰ متری خبر داد و روزنامه خراسان نیز اعتراض مردم به نبود شفافیت و نحوه محاسبه میزان برق مصرفی را منعکس کرد. اما سخنگوی صنعت برق در گفت‌وگو با روزنامه خراسان، مدعی شد که «به‌تازگی اصلاح تعرفه برق نداشته‌ایم و فقط در اردیبهشت هر سال ۷ درصد افزایش قیمت داریم».

به گفته مصطفی رجبی ‌مشهدی، دلیل افزایش تعرفه‌ها این است که ۱۶ درصد علاوه بر ۷ درصد اولیه (۲۳ درصد) به رقم صورت‌حساب مشتریانی که مصرفشان بیش از الگو باشد، اضافه می‌شود. البته این تمام ماجرا نیست چرا که بر اساس اعلام رجبی‌ مشهدی، با وجود اینکه امسال تعرفه برق افزایش نیافته است، برای مشترکانی که بیش از دو برابر الگوی منطقه مصرف برق داشته باشند، مصرف مازاد ۸۰۰ تومان به ازای هر یک کیلووات ساعت محاسبه می‌شود. سخنگوی صنعت برق تعداد این مشترکان را حدود ۸۰۰ هزار نفر اعلام کرد.

او همچنین اضافه کرد: «حدود ۲.۸ درصد نیز مشترکانی هستند که به‌شدت پرمصرف‌اند که باید میزان مصرف مازاد بر ۱۰۰ کیلووات‌ساعت را با قیمت متوسط خرید تضمینی برق از نیروگاه تجدیدپذیر پرداخت کنند. به همین دلیل این تعداد احتمالا صورت‌حساب‌هایشان نسبت به دوره مشابه سال گذشته بیشتر است.»

سخنگوی صنعت برق کشور ادعا کرد که با توجه به گرمای شدید هوا، احتمال دارد مشترکان برق بیشتری مصرف کرده باشند و چون تعرفه‌ها پلکانی است و بر اساس هر ۱۰۰ کیلووات ساعت مصرف افزایش می‌یابد، نرخ‌ها نیز تصاعدی افزایش یافته است.

این در حالی است که شهروندان می‌گویند به‌دلیل قطعی‌های مکرر و طولانی‌مدت برق، امکان مصرف بیشتر نداشته‌اند. در روزهای گذشته، بسیاری از شهروندان این موضوع را در رسانه‌های اجتماعی مطرح کرده‌اند اما هنوز هیچ‌یک از مسئولان به انتقادهای مردم پاسخ روشنی نداده‌اند. خبرگزاری ایسنا این موضوع را با نایب‌رئیس کمیسیون انرژی مجلس در میان گذاشت و احمد مرادی بدون اینکه توضیح بیشتری بدهد، گفت: «با توجه به گزارشات واصله از سوی مردم، این موضوع را پیگیری خواهیم کرد و اطلاع‌رسانی در این زمینه صورت خواهد گرفت.»