صلیب سرخ فعالیت‌هایش را در افغانستان گسترش می‌دهد

رئیس عملیاتی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ روز سه‌شنبه ۲ آذر با معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان دیدار کرد

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از سال ۱۳۶۶ در افغانستان فعالیت دارد‌ـ SHAH MARAI / AFP

رئیس عملیاتی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ سه‌شنبه ۲ آذر، در دیدار با معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان، از گسترش فعالیت‌ها و کمک‌های بشردوستانه صلیب سرخ در افغانستان خبر داد.

سخنگوی طالبان در خبرنامه‌ای گفت‌ این دیدار با حضور مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان، و دومینیک استیل‌هارت، رئیس عملیاتی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، در کابل صورت گرفت. در خبرنامه طالبان آمده است در این دیدار، آقای استیل‌هارت به فعالیت‌های کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در زمینه‌های بهداشت، زراعت، زندان‌ها و دیگر امور اجتماعی در جریان چندین دهه جنگ در افغانستان اشاره و تاکید کرد که صلیب سرخ در چنین وضعیتی، افغانستان را ترک نخواهد کرد و کمک‌های بشردوستانه را در سراسر افغانستان افزایش خواهد داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس این خبرنامه، رئیس عملیاتی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ همچنین ضمن اشاره به روابط خوب و همکاری‌های دوجانبه میان وزارت بهداشت طالبان و صلیب سرخ، افزود تلاش‌ها برای تقویت بخش بهداشت افغانستان باید افزایش یابد. رئیس عملیاتی کمیته بین‌المللی صلیب سرخ گفت: «بر اساس تعهدمان به مردم افغانستان، به گسترش عملیات و کمک‌های بشردوستانه خود در افغانستان ادامه خواهیم داد.»

پیش از این نیز کمیته بین‌المللی صلیب سرخ، تلاش‌هایی برای تامین حقوق کارکنان بهداشت و خدمات افغانستان که در سه ماه گذشته بدون دستمزد فعالیت کرده‌اند، انجام داده است. یکشنبه ۳۰ آبان، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد که حقوق کارکنان ادارات بهداشت و خدمات را بدون دخالت مقام‌های طالبان، مستقیم می‌پردازد.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ که از سال ۱۳۶۶ در افغانستان فعالیت دارد، در جریان جنگ‌ افغانستان، برای کمک به قربانیان جنگ از همه جناح‌های درگیر، تامین امکانات بهداشتی در مناطق جنگی و رسیدگی به زندانیان و مجروحان تلاش کرده است. طالبان در سال‌ ۲۰۱۸، مانع فعالیت‌های این کمیته شد و در اواخر سال ۲۰۱۹، در پی توافق صلیب سرخ با طالبان،  فعالیت‌ها از سر گرفته شد.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان در ۱۵ اوت، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از نخستین نهادهای بین‌المللی بود که در روزهای آغازین آشوب در فرودگاه کابل، موضعش در مورد وضعیت مردم افغانستان را اعلام کرد و از سازمان‌های بین‌المللی خواست به مردم افغانستان کمک کنند.