هشدار وزیر بهداشت آلمان؛ «یا همه واکسن می‌زنند یا می‌میرند»

آلمان یکی از پایین‌ترین نرخ‌های واکسیناسیون را در میان کشورهای اروپای غربی دارد

ینس اشپان، وزیر بهداشت آلمان-Tobias Schwarz / AFP

ینس‌ اشپان، وزیر بهداشت و درمان آلمان، با شدیدترین لحن ممکن درباره اهمیت واکسینه شدن در برابر کرونا هشدار داد. 

به گزارش بی‌بی‌سی، او امروز، دوشنبه ۲۲ نوامبر، در کنفرانسی در برلین  گفت: «تا پایان زمستان امسال همه مردم آلمان یا واکسینه شده‌اند، یا بهبودی یافته‌اند، و یا خواهند مرد.»

چهارمین موج کرونا اکنون آلمان را درمی‌نوردد و شمار مبتلایان هر دم افزون‌تر شده است، چنان که بسیاری از بیمارستان‌های این کشور دیگر تخت خالی ندارند.

آلمان یکی از پایین‌ترین نرخ‌های واکسیناسیون را در میان کشورهای اروپای غربی دارد و تنها نزدیک به ۶۸ درصد مردم این کشور واکسینه شده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این کشور اکنون بالاترین نرخ ابتلا به کرونا را از زمان آغاز همه‌گیری به خود می‌بیند و کارشناسان بر این باورند که موج اخیر از همه موج‌های تاکنونی مهیب‌تر است.

شمار مبتلایان تازه در بیست و‌چهار ساعت گذشته ۳۰۶۴۳ مورد بوده است که نسبت به هفته پیش حاکی از افزایشی هفت هزار نفری است. این میزان، یکی‌ از بالاترین‌ها نرخ‌ها در میان همه کشورهای جهان است.

قرار است محدودیت‌های سختگیرانه‌تری، کسانی را هدف قرار دهد که هنوز واکسینه ‌نشده‌اند. همچنین تاکنون برگزاری شماری از پرآوازه‌ترین‌ بازارهای کریسمس آلمان، از پیش لغو شده‌ است.

به گفته وزیر بهداشت و درمان آلمان، دولت آن کشور مخالف اجباری کردن واکسیناسیون است، اما او افزوده که واکسینه شدن یک «وظیفه اخلاقی» است، چرا که پای دیگران در میان است، و این که «آزادی به معنای مسئولیت‌پذیری است و واکسینه شدن وظیفه هر فردی در قبال جامعه است.»

وزیر بهداشت و درمان آلمان گفته است که سویه بسیار مسری دلتا پیش‌ران این واپسین موج بیماری است و هرکس که هنوز واکسینه نشده است، در ماه‌های آینده به این ویروس مبتلا خواهد شد، بی آن‌که در مقابل آن ایمن شده باشد.

ینس اشپان در کنفرانس خبری روز دوشنبه در واکنشی به تقاضای بالا برای واکسن ساخت آلمان فایزر/بیونتک که موجب نگرانی‌ از اتمام ذخیره‌های این واکسن شده است، واکسن ساخت آمریکای مدرنا را ستود و آن را «رولزرویس» واکسن‌ها نامید. 

او هشدار داد که بخشی از ۱۶ میلیون دوز مدرنا در صورت تزریق نشدن، تا چند ماه دیگر منقضی خواهند شد. 

آلمان در انتظار است که اتحادیه اروپا واکسیناسیون کودکان ۵ تا ۱۱ ساله را در پایان این هفته تایید کند.

از آغاز همه‌گیری، پنج میلیون و چهارصد هزار تن به کووید-۱۹ مبتلا شده‌اند و بیش از ۹۹ هزار آلمانی در اثر ابتلا به این بیماری جان باخته‌اند.

بیشتر از جهان