چگونه تست کرونا در آلمان از مدل بریتانیایی به سرعت پیشی گرفت

«در آلمان هیچ تفرقه و اختلافی میان بخش خصوصی و دولتی وجود ندارد»

یک واحد آزمایش‌گیری سیار کرونا در آلمان- Ina FASSBENDER / AFP

وقتی در اوایل ماه مارس و زمانی که ویروس کرونا در کشور همسایه، ایتالیا به سرعت در حال شیوع بود، بریتانیا به سختی توانست روزی ۵ هزار آزمایش بگیرد در حالی که آلمان آمار خود را به ۱۰۰ هزار آزمایش در هفته رسانده و به سرعت آزمایش‌گیری خود را افزایش داده بود.

وقتی بریتانیا تصمیم به توقف آزمایش‌گیری و ورود به قرنطینه گرفت، برلین راه دیگری را انتخاب کرد و طی اقدامی ملی شبکه‌ای از آزمایشگاه‌های دولتی و ده‌ها آزمایشگاه و شرکت خصوصی تجهیز کرد تا برای آزمایش‌گیری آماده باشد.

در تحقیقات ما درباره تلاش‌های بریتانیا برای افزایش سریع ظرفیت آزمایش‌گیری، که توسط برنامه حامیان ایندیپندنت تامین مالی شده است، چندین منبع به روی‌کرد آلمان به عنوان مثالی اشاره کردند که می‌شد در بریتانیا نیز به کار بسته شود اگر تصمیمات در این کشور زودتر اتخاذ می‌شد. گرچه صنعت آزمایش پزشکی آلمان بهتر از بریتانیا است، اما آن‌ها به روی‌کردی اساسا متفاوت اشاره کردند که برای توسعه آزمایش و تسریع اعلام نتیجه آن به کار گرفته شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تام لوئیس، آسیب‌شناس ارشد کشور در برنامه «اولین بار درست انجامش بده» سرویس سلامت همگانی، گفت: «به طور ویژه اگر به آلمان نگاه کنید، آن جا یک واکنش همگانی در ارتباط با سلامت عمومی را شاهد بودیم که آزمایش‌گیری محور قرار داد و آزمایش‌ها را با هدف انجام می‌داد. آن‌ها مشکلات بسیار کم‌تری از ما داشتند.»

کالین فینک، از شرکت میکروپاتولوژی لیمیتد، گفت: «آلمان خیلی جالب است. هیچ تفرقه و اختلافی میان بخش خصوصی و دولتی وجود ندارد به این معنی که هیچ پیش‌داوری و غرض‌ورزی علیه تجارت دیده نمی‌شود آن گونه که در بریتانیا وجود دارد. آن‌ها قیمت این محصولات و خدمات را توسط دولت کنترل می‌کنند و این واقعا رقابت است که باعث سرعت سریع کار آن‌ها شده و آنان را در زمینه‌های مختلف توانا می‌کند. آن‌ها وقتی دیدند این بیماری در حال شیوع است به سرعت خود را تجهیز کرده و ساختار بسیار بهتری را برای مقابله با این مشکل تدارک دیدند.»

وقتی اولین مورد ابتلای آلمان در ماه فوریه کشف شد، بسیاری از آزمایشگاه‌های خصوصی در کشور تهدید پیش رو را تشخیص داده و به سرعت مشغول افزایش ظرفیت آزمایش‌گیری خود شدند.

دنیل هفل، از آزمایشگاه خدمات تشخیص و آزمایش پزشکی و یکی از اعضای اتحادیه آزمایشگاه‌های رسمی آلمان به ایندیپندنت گفت: «ما در همان مراحل اولیه دست به کار شدیم تا با تمام رقیبان خود ارتباط بگیریم. معمولا آزمایشگاه‌ها با هم ارتباطی ندارند ولی در مورد بحران کووید-۱۹ همگی تصمیم گرفتیم که به اشتراک‌گذاری اطلاعات نیاز داریم. مهم‌ترین کار این بود که ظرفیت و سرعت آزمایش‌گیری را به سرعت افزایش دهیم تا بتوانیم پاسخ آزمایش را همان روز یا نهایتا یک روز بعد اعلام کنیم.»

او گفت در اولین هفته ماه مارس این کشور هفتگی کمی کم‌تر از ۱۰۰ هزار آزمایش انجام داد ولی بعد از گذر ده هفته این میزان را به حدود ۳۵۰ هزار در هفته رسانده و قابلیت افزایش بسیار بیش‌تر این ظرفیت را در صورت نیاز دارد.

او گفت پخش این کار میان آزمایشگاه‌ها در نقاط مختلف خیلی بهتر از متمرکز کردن تلاش‌ها بود و از نظر عملی باعث دست‌یابی سریع‌تر به نتیجه آزمایش شد.

علاوه بر آزمایش‌گیری عمده، به گفته هفل اوایل موارد مثبت ابتلا بلافاصله و از طریق تلفن به مقامات بهداشتی منطقه اطلاع داده شدند، البته این کار اکنون به صورت خودکار انجام می‌شود.

آقای هفل گفت: «ما آزمایشگاهی بودیم که اولین دو مورد ابتلا در مکلنبورگ-فورپومرن، ایالتی در شمالی شرقی کشور، را پیدا کردیم. ما نتیجه آزمایش را ساعت ۴ گزارش کردیم و این نتایج دو ساعت بعد در رسانه‌ها منتشر شد. طی آن دو ساعت ما به مقامات بهداشتی اطلاع دادیم و آن‌ها رسانه‌ها را باخبر کردند در حالی که به طور موازی با افراد بیمار نیز تماس گرفته و بلافاصله روند قرنطینه را آغاز کردند. این ماجرا در اوایل ماه مارس اتفاق افتاد.»

او ادامه داد: «بزرگ‌ترین مشکل وقتی پیش می‌آید که با یک آزمایشگاه عظیم متمرکز مواجه هستید و باید همه‌ آزمایش‌ها را برای دریافت نتیجه به آن جا بفرستید. این دقیقا همان کاری است که ایالات متحده در ابتدا انجام داد و تنها از دو آزمایشگاه غول‌آسا بهره جست اما از آن جا که نمی‌توانست کل کشور را پوشش دهد، آن‌ها نیز آزمایشگاه‌های فراوان دیگری در سراسر کشور به راه انداختند که اجازه داد ظرفیت آزمایش‌گیری را بسیار آسان‌تر افزایش دهند.»

وقتی از او درباره روی‌کرد بریتانیا پرسیده شد، پاسخ داد: «ساختن چیزی از صفر واقعا سخت است ولی من آن را به نحوی متفاوت انجام می‌دادم.»

سخن‌گوی وزارت بهداشت و تامین اجتماعی گفت: «آزمایشگاه‌های لایت‌هاوس بخشی از بزرگ‌ترین شبکه آزمایشگاه‌ها در تاریخ بریتانیا هستند و طی چند ماه برای آزمایش‌گیری ویروس کرونا آماده شدند. بریتانیا یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های آزمایش‌گیری دنیا را دارد و بر تخصص و منابع تعدادی از نهادهای دولتی و همکاران بخش خصوصی متکی است که بی‌شک در کنترل شیوع ویروس کرونا کارآمد بوده و باعث حفظ جان افراد شده است.»

© The Independent

بیشتر از جهان