درخواست طالبان از یونسکو: برای نجات «منار جام» اقدام کنید

منار جام غور به دلیل قرار گرفتن در مسیر یک رودخانه، در معرض خطر فروریزی قرار گرفته است

دفتر خدمات فرهنگی شهزاده آقاخان نیز روز دوشنبه، ۲۴ آبان، با نشر گزارشی از وضعیت منار جام غور»، از احتمال فرو ریزی آن در اثر سیلاب و رطوبت در زمستان پیش رو، ابراز نگرانی کرد- Aga Khan Cultural Services

مولوی عبدالحی، رئیس اطلاعات و فرهنگ طالبان در استان غور، وضعیت «منار جام» را که از سازه‌های هنری و تاریخی افغانستان است، نگران کننده خواند و از سازمان یونسکو خواست برای ترمیم و مراقبت از آن اقدام فوری کند. مولوی عبدالحی به‌تازگی به شبکه خبری طلوع‌ گفت که اگر برای حفاظت از این اثر تاریخی اقدام نشود، به زودی با وقوع طوفان و سرازیر شدن سیلاب‌ها در غور، این منار فرو خواهد ریخت. او همچنین ضمن درخواست کمک از سازمان یونسکو برای حفظ آن اثر تاریخی، هشدار داد که باید پیش از رسیدن بروز طوفان و سیلاب، برای حفظ «منار جام» اقدام شود. 

 فهیم رامین، دانشجوی علوم اسلامی و ساکن کابل، می‌گوید: «تمام کشورهای اسلامی به شمول افغانستان، اثرهای تاریخی و مهمی دارند که افغانستان نیز دارای آثار مهم تاریخی و هنری است و باید از این آثار حفاظت شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به باور فهیم رامین، منار «جام غور» یکی از مهم‌ترین آثار هنری و تاریخی در افغانستان است که اکنون خبر‌های بدی در باره احتمال فرو ریزی‌ آن به‌گوش می‌رسد. این دانشجوی علوم اسلامی می‌گوید، «فرو ریزی منار جام، به معنی نابودی بخشی از تاریخ افغانستان خواهد بود که جبران آن ناممکن است.»

در همین حال، دفتر خدمات فرهنگی شاهزاده آقاخان نیز روز دوشنبه، ۲۴ آبان، با نشر گزارشی از وضعیت منار جام غور»، از احتمال فرو ریزی آن در اثر سیلاب و رطوبت در زمستان پیش رو، ابراز نگرانی کرد. 

منار جام غور در سال ۱۱۹۴ میلادی و در زمان سلطنت سلطان غیاث‌الدین غوری ساخته شده است و ۶۵ متر ارتفاع دارد. کارشناسان سازمان یونسکو، منار جام غور را کهنسال‌ترین برج آجری باقی مانده در جهان می‌دانند و معماری آن را خارق‌العاده ارزیابی کرده‌اند. 

این سازه هنری و تاریخی،  در سال ۲۰۰۲ در فهرست میراث فرهنگی جهان در سازمان یونسکو درج شد.

بیشتر از فرهنگ و هنر